Tjohej!

Var hemma hos en släkting som gick i hustankar med sin sambo och ett barn. De hade tittat på en mängd olika hus och ett som de hade fastnat för tyckte jag var unikt på många olika sätt

https://fiskarhedenvillan.se/app/uploads/2018/05/atirum01_webb_2018-600x600.jpg

Huset är ett enplansvilla med en ganska så unik atrium-del i mitten. Först tyckte jag att detta verkade väldigt fräckt men när vi körde hemåt började jag fundera mer och mer på den faktiska nyttan.

Mina tankar om huset var:

- Bra med utrymme vid föräldradelen

- Små sovrum utan större förvaringsmöjligheter

- Litet tvättrum

- Dåligt med förvaring i köket. Lite trångt.

Sen vad man ska ha atriumdelen till? Den tar onekligen upp mycket plats då huset är på 178 m2 På vintern samt hösten kan man nog med lite planering få till ett häftigt skådespeleri med häftig belysning och lite snygga formklippta träd. dessutom är det ju ett perfekt ställe för en badtunna, om man nu inte har häftigare utsikt från någon annan del av huset. Men på sommaren känns utrymmet helt värdelöst, möjligtvis för lite odling av frukt och sånt (citrus träd?)

Vad tycker ni? Mest en fräck idé eller något som faktiskt fungerar rent praktiskt?
 
Stora gångytor som är onödiga också pga atriumrummet.
 
BirgitS
Har en kollega som har riktiga vindruvor, inte sådana från de baltiska länderna, i sitt atrium och får mycket druvor på hösten. Normalt kan man inte odla vindruvor med framgång i Stockholmsområdet utan det går bra för honom eftersom det är betydligt varmare i atriumet än på utsidan av huset under större delen av året. Det gör att det under vår och höst kan användas som ett uterum och förlänga säsongen för att t.ex. äta ute.

Däremot tycker jag att just det där huset är felplanerat, inte vill man att gästerna ska behöva gå förbi flera sovrum och tvättstugan innan de kommer fram till matplats och vardagsrum, entrén borde i stället vara ungefär där tvättstugan är.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har en kollega som har riktiga vindruvor, inte sådana från de baltiska länderna, i sitt atrium och får mycket druvor på hösten. Normalt kan man inte odla vindruvor med framgång i Stockholmsområdet utan det går bra för honom eftersom det är betydligt varmare i atriumet än på utsidan av huset under större delen av året. Det gör att det under vår och höst kan användas som ett uterum och förlänga säsongen för att t.ex. äta ute.

Däremot tycker jag att just det där huset är felplanerat, inte vill man att gästerna ska behöva gå förbi flera sovrum och tvättstugan innan de kommer fram till matplats och vardagsrum, entrén borde i stället vara ungefär där tvättstugan är.
Intressant, ja jag kan tänka mig att man får en helt annan växtzon där på sommaren då det är extremt vindskyddat, och solen gassar nog rejält. Hade varit fräckt att plantera stora citrusträd där också, men tror inte de överlever vintern ändå, möjligtvis med rejält med bubbelplast :)

Tycker det är helt okej med kök och vardagsrum på bakre delen av huset. Själva atriumet är ju ett blickfång som heter duga när gästerna går på husvandring. Själv tycker vi det är jättebökigt att ha kök på framsidan, blir ett väldigt spring varje gång vi ska äta ute på altanen på baksidan. Ofta struntar vi att äta ute även om vädret är bra just på grund av allt spring.

Jag såg nu att detta huset har ett större syskon på över 200 m2, som är bättre planerat med större sovrum. Ska kolla med min kompis varför de inte kikat på det. Prismässigt skiljer det inte så mycket.

https://fiskarhedenvillan.se/app/uploads/2017/04/atrium_plan1_1_vinklad-1024x1024.jpg

/HLH
 
Har man en mindre tomt som har väldigt mycket insyn kan jag tänka mig att atrium är härligt för att ha en ostörd uteplats.

Håller med annars om åsikten att det är galet att gå genom den privata delen för att komma till den allmänna. Och att ha två så små sovrum med ett lika litet gemensamt utrymme utanför, som dessutom har dörr, blir inte bra. Vi har så nu, för att behoven var sådana en period (hade ett stort sovrum som delades av till ett litet sovrum och en korridor, jämte ett litet sovrum), men vi kommer att ta ner båda väggarna och göra om till två mellanstora sovrum. Det där som kallas allrum blir nämligen i praktiken inget annan än en korridor, troligen med bokhyllor på ena sidan och garderober på andra sidan, inte soffa och TV.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Har man en mindre tomt som har väldigt mycket insyn kan jag tänka mig att atrium är härligt för att ha en ostörd uteplats.
Eller om det är ett mycket blåsigt läge.
 
Den andra planlösningen är bättre.
 
Hemmakatten
Har en vän som hade ett atriumhus. Helt värdelöst på sommarhalvåret Stekhett och stillastående luft och ingen utsikt. Detta tror jag var byggt på 70-talet. Inte hört talas om några nyare hus. Finns som sagt en anledning till att det inte byggts fler.
 
  • Gilla
hemljuvahem86
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Har en vän som hade ett atriumhus. Helt värdelöst på sommarhalvåret Stekhett och stillastående luft och ingen utsikt. Detta tror jag var byggt på 70-talet. Inte hört talas om några nyare hus. Finns som sagt en anledning till att det inte byggts fler.
Då antar jag att det inte är bra att odla apelsiner, citroner, druvor där heller pga att det blir för varmt? Trist för det kan bli en häftig detalj. På vintern tror jag atriumet gör sig bättre om man har lite formklippta träd, belysning och bubbelbad.

/HLH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.