11 428 läst · 43 svar
11k läst
43 svar
Bygga loft på garage.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Normala bostadsrum, inte verkstäder eller kontor, brukar man dimensionera för 2 kN/kvm (ca 200 kg/kvm) nyttig last. Detta är en samlad vikt från både människor och möbler mm. Dessutom tillämpar man ett sviktkrav som innebär att en punktlast på ca 100 kg på det känsligaste stället bara får leda till en momentam nedböjning på 1,5 mm.
Vad som händer om man utsätter ett bjälklag för alltför stor last under längre tid, är att nedböjningen blir störande stor och kan leda till permanenta deformationer. Därifrån till att golvet störtar in är steget stort. Dina takstolar klarar enligt min enkla uträkning en nyttig last per kvm på 0,5 kN vid c/c 1200 och 1 kN vid c/c 600. Detta kommer du inte att bli nöjd med. Det är ju heller inte gratis. Enda möjligheten att få ett användbart loft utan att sätta in en balk med ev pelare under takstolarna är att lägga in limträbalkar mellan takstolarna. 5,75 meter är för lång spännvidd för vanligt konstruktionsvirke.
Vad som händer om man utsätter ett bjälklag för alltför stor last under längre tid, är att nedböjningen blir störande stor och kan leda till permanenta deformationer. Därifrån till att golvet störtar in är steget stort. Dina takstolar klarar enligt min enkla uträkning en nyttig last per kvm på 0,5 kN vid c/c 1200 och 1 kN vid c/c 600. Detta kommer du inte att bli nöjd med. Det är ju heller inte gratis. Enda möjligheten att få ett användbart loft utan att sätta in en balk med ev pelare under takstolarna är att lägga in limträbalkar mellan takstolarna. 5,75 meter är för lång spännvidd för vanligt konstruktionsvirke.
Tack för den utförliga informationen.J justusandersson skrev:Normala bostadsrum, inte verkstäder eller kontor, brukar man dimensionera för 2 kN/kvm (ca 200 kg/kvm) nyttig last. Detta är en samlad vikt från både människor och möbler mm. Dessutom tillämpar man ett sviktkrav som innebär att en punktlast på ca 100 kg på det känsligaste stället bara får leda till en momentam nedböjning på 1,5 mm.
Vad som händer om man utsätter ett bjälklag för alltför stor last under längre tid, är att nedböjningen blir störande stor och kan leda till permanenta deformationer. Därifrån till att golvet störtar in är steget stort. Dina takstolar klarar enligt min enkla uträkning en nyttig last per kvm på 0,5 kN vid c/c 1200 och 1 kN vid c/c 600. Detta kommer du inte att bli nöjd med. Det är ju heller inte gratis. Enda möjligheten att få ett användbart loft utan att sätta in en balk med ev pelare under takstolarna är att lägga in limträbalkar mellan takstolarna. 5,75 meter är för lång spännvidd för vanligt konstruktionsvirke.
Att ha pelare känns uteslutet då garaget redan är litet.
Då återstår limträbalk. DU verkar kunna detta. Säg att man lägger dem på cc120 och i direkt anslutning till en nedåtgående regel (på väggen) är det då tillräckligt?
Tack på förhand.
Menar du 1 st stålbalk? fast på andra ledden?R felixmartensson skrev:
Med K-virke menar du typ "kottlingar" mellan reglarna till takstolen?
Jag är ledsen men är inte riktigt med.
Ja precis en stålbalk som ligger under takstolarnas underram.
K-virke = konstruktions virke, vilket är vanliga reglar , typ kvalitet c24 i ditt fall. Mellan bjälkarna ligger mellan takstolarna vilket ger ett bjälklag med cc600.
Inte så värst bra på att förklara så förstår att du inte hänger med
K-virke = konstruktions virke, vilket är vanliga reglar , typ kvalitet c24 i ditt fall. Mellan bjälkarna ligger mellan takstolarna vilket ger ett bjälklag med cc600.
Inte så värst bra på att förklara så förstår att du inte hänger med
Garaget är ju 7 meter långt - blir inte en sån balk svindyr?R felixmartensson skrev:
Iof kostar ju limträbalk massa också.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En 7 m lång stålbalk på mitten av garaget bör vara en HEA 220 eller däromkring. 210 mm hög plus brandskyddsisolering. Kostar ca 9000 kr. Helt klart ett alternativ. Den andra varianten är 6 limträbalkar 90x315 mitt emellan takstolarna. Kostar ungefär lika mycket.
Okej. 66x315 verkar räcka. Kanske kan man köra färre än 11 st.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det måste väl räcka med 6 limträbalkar om de läggs mitt emellan takstolarna? Jag föreslår 90x315. 66x315 är nedklyvna och har sämre hållfasthet. Prisskillnaden är nog försumbar.
Hmm men grejen är ju att limträbalkarna kommer högre upp än takstolarna så golvet kommer ju bara vila på limträbalk.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är det som är poängen! Du bör ha en homogen konstruktion. En lösning där varannan bjälke tål mindre last är inte bra. Om du inte har chansen att göra även underramen i takstolarna i limträ. Då har vi en annan situation (och andra dimensioner).
Att byta ut underdelen på takstolen mot limträ dito känns komplicerat.J justusandersson skrev:
Jag hade hoppats att limträ mellan dvs cc 120 typ och golv t.ex. 20x120 spontat virke skulle hålla.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Limträ mellan takstolarna håller. Däremot är 20x120 spontat virke för klent för c/c 120. 34-36 mm tjocklek krävs.
Liknande trådar
-
Är det värt att bygga garage vid sidan om totalentreprenad?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Bygga golv på asfalt i garage
Golv -
Ångbroms i golv på loft i garage?
Isolering -
Konstruktion loftgolv/garagetak, hur ska det byggas för att slippa fuktproblem?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga loft i garaget, plasta W-fackverk mm
Byggmaterial & Byggteknik