Jag förutsätter att alla som har problem med tidsomställningen bara reser inom svensk tidszon....
Eller är det en annan sak att åka till Finland eller ännu längre bort i öst/västlig riktning?
 
Oavsett om man har besvär eller ej, finns det någon poäng i att behålla växlingen? Mer än av gammal hävd.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Den är ju inte ens särskilt gammal.
 
  • Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
Om hela EU, eller i alla fall nästan hela, har det då kan det ju vara lämpligt att vi också har det. Annars blir det ju ännu bökigare med att hålla reda på om det är t.ex 1 eller 2 timmar till UK, beroende på sommar/vinter.
Vi gör trots allt en hel del affärer där man pratar med folk.
 
Därav att man vill ändra på det på EU-nivå ;)
 
  • Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
Chaly
Ta med i beräkningen också alla som skulle stryka med av att deras icke-fungerande jordfelsbrytare inte skulle upptäckas! Den testas ju plikttroget i varje hushåll varje gång vi ställer om klockan! :p
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ingen som kommer hindra dig från att ställa om klockan, men folk kommer undra varför den går fel
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Självklart ska sommartid behållas Hellre ljust på eftermiddagen än morgonen.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Jösses vad folk ska skapa problem för sig själva :)
Ser verkligen inte problemet med sommar/normaltid. Anpassa era sovtider istället.

Med det sagt har jag heller inget emot om det skulle avskaffas.
Spelar ingen roll, därför lägger jag ingen röst alls.
 
  • Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
Problemet är att folk dör av tidsomställningen. Konstigt att man kan ha en nollvision för antalet döda i trafiken som får kosta nästan hur mycket som helst samtidigt som en sån här enkel åtgärd ska vara hur svår som helst att fatta beslut om.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc0807104
 
  • Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
@Tanax hur menar du att man ska anpassa sina sovtider istället?
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Chaly Chaly skrev:
Ta med i beräkningen också alla som skulle stryka med av att deras icke-fungerande jordfelsbrytare inte skulle upptäckas! Den testas ju plikttroget i varje hushåll varje gång vi ställer om klockan! :p
Glöm inte alla som missat att testa sina bandvarnare också! :p
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
Brandvarnarna är ju till lucia
 
13th Marine 13th Marine skrev:
@Tanax hur menar du att man ska anpassa sina sovtider istället?
Om man förlorar en timme på dygnet, gå o lägg er tidigare kvällen innan. Typ så?
 
Ja det behöver väl de flesta göra om man ska sova lika långt som man brukar.

Men det hjälper ju ingen som har svårt att ändra sitt sovmönster?
Eller för min del som har svårt att ställa om till att det är mörkt ute när jag vaknar. Med nuvarande lösning behöver jag ställa om tre gånger om året istället för en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.