Kontrollmätt flöde

Uttag jag tänkt använda (längre från ingådende vatten till huset) 17.8 sekunder - 10 L

Uttag närmast ingående vatten 11,7 sekunder - 10 L

Hur ska man tänka - det bra uttaget innebär att jag får lägga PEM under stenläggning och dra ca 7-8 meter PEM till ventilerna.
 
Micro553 Micro553 skrev:
Ska mäta på huvudutkastet - är det större flöde där så kör jag vatten därifrån till ventilerna.
En vanlig popup behöver ungefär 30PSI för att lyfta. Sedan stjäl rör, ventil och filter. Så man behöver ofta drygt 45psi, vilket är ca 3bar. Jag har 3,1 vilket räcker Precis.

Det är lätt att mäta ditt statiska tryck - stäng av all konsumtion och skruva på en enkelt mätare med adapter på din kran. Men du kan även hoppas, och i värsta fall sätter du dit en boosterpump.
 
Micro553 Micro553 skrev:
Kontrollmätt flöde

Uttag jag tänkt använda (längre från ingådende vatten till huset) 17.8 sekunder - 10 L

Uttag närmast ingående vatten 11,7 sekunder - 10 L

Hur ska man tänka - det bra uttaget innebär att jag får lägga PEM under stenläggning och dra ca 7-8 meter PEM till ventilerna.
Det är inga problem alls. Bara du fortfarande får ventilboxen på ett bra ställe. Man vill ha den där den inte stör för mycket samt där den ändå är lättåtkomlig för justering. Men viktigast är så klart att man inte sedan drar slingorna onödigt långa.

Om det ovan blir ok skulle jag utan vidare välja nästan dubbla flödet för lite stök. Har du riktigt bra flöde kan du ju sedan ev köra flera slingor samtidigt. Åt andra hållet är det ju trist om du inte kan handvattna när poouperna är aktiverade.
 
elpaco elpaco skrev:
Det är inga problem alls. Bara du fortfarande får ventilboxen på ett bra ställe. Man vill ha den där den inte stör för mycket samt där den ändå är lättåtkomlig för justering. Men viktigast är så klart att man inte sedan drar slingorna onödigt långa.

Om det ovan blir ok skulle jag utan vidare välja nästan dubbla flödet för lite stök. Har du riktigt bra flöde kan du ju sedan ev köra flera slingor samtidigt. Åt andra hållet är det ju trist om du inte kan handvattna när poouperna är aktiverade.
Tack för info. Jag får köpa en mätare och testa.

Ventilboxarnas placering blir nog oavsett där jag tänkt. Köpte kabel för styrning anpassat för det stället. Ska se om jag kan flytta dem något längre bort ur "synhåll"

Som det är nu får PSI mätningen avgöra vilket uttag jag använder.

Men du skulle inte vara rädd att lägga PEM under stenläggning? Är kanske ingen fara då det bara är PEM och inga kopplingar innan ventilboxarna.
 
Tips på vattentrycksmätare - har kört google men hittar ej så den passar på mitt utkast

Har vanlig storlek, 21 mm är det 1/2 tums då?
 
Du har samma _statiska_ tryck i hela huset! Man kan mäta var som helst. Sedan räknar man på tryckminskning vid flöde. Men om flödet är så mycket mindre på ena stället kan du räkna med att även trycket är lägre där (smala rör= lågt flöde samt tryckförluster). Att mäta tryck vid flöde görs inte lätt.

Varför skulle det vara problem att förlägga pem under stensättning? Jag har under garageuppfart, stensättning, gräsmatta. Däremot kan du försöka att inte lägga plastkopplingar där under!
 
elpaco elpaco skrev:
Du har samma _statiska_ tryck i hela huset! Man kan mäta var som helst. Sedan räknar man på tryckminskning vid flöde. Men om flödet är så mycket mindre på ena stället kan du räkna med att även trycket är lägre där (smala rör= lågt flöde samt tryckförluster). Att mäta tryck vid flöde görs inte lätt.

Varför skulle det vara problem att förlägga pem under stensättning? Jag har under garageuppfart, stensättning, gräsmatta. Däremot kan du försöka att inte lägga plastkopplingar där under!
Ok, men om nu tiden skiljer mellan uttag A och uttag B - borde jag inte testa med tryckmätare på båda ställena?

För båda utkasten ger ju tillräckligt med vatten per min för min dimensionering. Jag har ju 4 zoner med max 4 pop-up per zon.
 
elpaco elpaco skrev:
Jag köpte 2171:
[länk]

.. och sedan en enkel bussning. För mig 4331:
[länk]

Använd gängtejp (du behöver för övrigt gängtejp, eller egentligen lin, till alla övergångar pem-popup).
Tack!
 
  • Gilla
Nicke-85
  • Laddar…
Micro553 Micro553 skrev:
Ok, men om nu tiden skiljer mellan uttag A och uttag B - borde jag inte testa med tryckmätare på båda ställena?

För båda utkasten ger ju tillräckligt med vatten per min för min dimensionering. Jag har ju 4 zoner med max 4 pop-up per zon.
Du måste skilja på flöde och tryck. De hänger ihop, men du kan ha det ena men inte det andra. Tänk ett gigantisk avloppsrör - stort flöde, lågt tryck. Tänk en vattenspridare - lågt flöde, högt tryck. Det ör väldigt lätt att tänka fel när det gäller tryck, det är inte alltid intuitivt. Tex ökar inte trycket normalt i smalare rör.

Statiskt tryck testar man under statiska förhållanden, och är samma i hela huset på samma höjd. Inga maskiner med vatten får vara igång. Ingen dusch. Osv.

Om flödet är nära halverat på ena utkastaren betyder det att vägen dit är längre eller krångligare, alternativt med smalare rör. Således har säkerligen även trycket fallit. Du kommer dock inte kunna mäta detta tryckfall, men du KAN räkna ut det med tabeller (vilket jag gjorde).
 
elpaco elpaco skrev:
Du måste skilja på flöde och tryck. De hänger ihop, men du kan ha det ena men inte det andra. Tänk ett gigantisk avloppsrör - stort flöde, lågt tryck. Tänk en vattenspridare - lågt flöde, högt tryck. Det ör väldigt lätt att tänka fel när det gäller tryck, det är inte alltid intuitivt. Tex ökar inte trycket normalt i smalare rör.

Statiskt tryck testar man under statiska förhållanden, och är samma i hela huset på samma höjd. Inga maskiner med vatten får vara igång. Ingen dusch. Osv.

Om flödet är nära halverat på ena utkastaren betyder det att vägen dit är längre eller krångligare, alternativt med smalare rör. Således har säkerligen även trycket fallit. Du kommer dock inte kunna mäta detta tryckfall, men du KAN räkna ut det med tabeller (vilket jag gjorde).
Okej - jag är med tror jag. Jag har ju som sagt fått hjälp att välja vilka spridare och hur många på varje zon jag ska ha. Litar på att det är rätt. Samtidigt vill jag ju inte lägga en massa jobb och tid och sen funkar det inte så en sån mätare plus adapter plus gängtejp ska jag beställa.

Kontentan verkar vara att jag oavsett ska jaga rätt på ett vattenfilter och förmodligen köra ingående vatten från det utkastet som har mest flöde.
 
Jag har inte lusläst tråden men om du monterar din tryckmätare på ett T-stycke som du sedan monterar på vattenutkastaren kan du mäta trycket samtidigt som du mäter flödet i respektive utkastare. Utifrån det kan du sedan se hur många vattenspridare som du kan ha igång samtidigt.
 
Tack för tipset.
 
Det är INTE så man gör. Du bestämmer flödet. Mäter statistiskt tryck. Och sedan uppskattar man förlusten fram till ventilboxen. Det finns vedertagna rekommendationer för detta. MEN - det är ändå bara aktuellt om du är beredd att göra förändringar sedan. Trycket påverkas inte av hur många spridare du har på samma slinga, utan det är den spridare som är längst bort från utkastaren som kommer få lägst tryck.

Därför kan du göra denna snabbversion ISTÄLLET - ta en spridare som du tillfälligt kopplar ihop med din pem-slang via trampskyddet/riktaren. Sedan rullar du ut slang så långt du har till spridaren längst bort från ventilboxen, i den längd du kommer ha i gravarna. Kapa och anslut tillfälligt till utkastaren. Du kan tom gå via en automstventil du ÖPPNAR med skruvmejsel (här försvinner också tryck). Om trycket klarar att lyfta denna spridare kommer den lyckas lyfta alla (om inte filtret tar det sista om det är tight).

Manometer : räkna.
Snabbkoppla enligt ovan : testa.
 
Ja just det. Kan visa det förslag på placering osv som jag fått.

Nu tänkte jag nog lägga rören lite annorlunda för att hålla mig till kanterna.

Till detta kommer ett uttag Gardena med konstant tryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.