Hej! Har ca 1.5 meter stenkross/grus/mm packat vid sidan av huset. Dränerat av tidigare ägare. Har idag en 2.5 kubik intex pool (uppblåsbar kant och inga ben) som står uppställt där på cellplastskivor för att göra underlaget mjukare och jämnare. Jag ser att marken inte är helt plan...

Till hösten tänkte jag därför gjuta en 4x4m platta och även bygga ut trallen. Tanken med plattan är att en mer stabil ovanmarkspool ska stå plant och även bli inbyggd i tallen lite snyggt. Den nya poolen kommer antagligen ligga på 12-15 kubik.

Förstår ju att det ökar trycket rejält på marken under, mer än tidigare. Eller är det något jag bör tänka på eller kanske rent av undvika? Andra tips/idéer?
 
:) funderar du på en pool med ben så ljusterar du poolkanten med just höjden på benen. Har en själv...
Jag grävde ut 300mm med ett litet fall mot en hörna, la duk och i med makadam vilket packades lagom och i "våg". sen la jag 100mm cellplast som var av den bättre när det gällde belastning (kommer inte håg vilken klass) sen tejpade jag alla skarvar för att lagert med sättsand ovanpå inte skulle rinna emellan. Packade sättsanden tills jag var nöjd med "bottnen" sen har jag en skyddsduk mellan sand och poolbotten.
 
Ok jo det är ju ett alternativ :) Tänkte bara att det kunde bli stabilare med en gjuten platta och att det var lättare att få det jämnt.

Har funderat ytterligare och ska man gjuta 4x4 meter med en tjocklek på 10 cm så kommer det gå åt ca 3 ton färdigt bruk.

Lutar åt att packa med sand eller bygga tätt däck på markplattor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.