C camaro1969 skrev:
även jag har ett garage med takstolar liknande dem på bilden fast spännvidd 9.2 meter, de kan man belasta med bostadslast på 250kg per m2 (hur man nu skriver det i kn minns ja inte)

hur vet du belastningen på de i ritningen? det framgår ju inte vad jag kan se...
Jag vet inte belastningen men takstolarna har ju en skarv på längden så min gissning är att de ej tål en massa vikt. Garaget är ju inte konstruerat för loft original så att säga.
 
Micro553 Micro553 skrev:
Jag vet inte belastningen men takstolarna har ju en skarv på längden så min gissning är att de ej tål en massa vikt. Garaget är ju inte konstruerat för loft original så att säga.
även mina takstolar har en skarv på mitten, då totallängden är ca 10 meter... lite svårt annars.
 
C camaro1969 skrev:
även mina takstolar har en skarv på mitten, då totallängden är ca 10 meter... lite svårt annars.
Dina sitter cc60 och du har nästan 10 meter brett förstår jag rätt ;)

Har du byggt loftet och testat eller tänker du att det funkar ;)??

Känns som några limträbalkar borde man ha eller?
 
jag har inte inrett loftet ännu. (en hussvampsrenovering kom mellan) men takstolarna är beställd efter den lasten. satte jag dem på cc600 tålde de bostadslast på 250kg per m2,
jag kunde sätta dem på cc1200 och då räckte de till förrådslast på 150 kg per m2 om jag minns rätt.

jag valde då cc600 för att framtidssäkra..
 
C camaro1969 skrev:
jag har inte inrett loftet ännu. (en hussvampsrenovering kom mellan) men takstolarna är beställd efter den lasten. satte jag dem på cc600 tålde de bostadslast på 250kg per m2,
jag kunde sätta dem på cc1200 och då räckte de till förrådslast på 150 kg per m2 om jag minns rätt.

jag valde då cc600 för att framtidssäkra..
Kanske kan fråga om vilken bottenlast de tål? Vad är minimum för att kunna nyttja det som golv tro?
 
som jag förstod var det 150kg per m2 för förrådslast, och 250k per m2 som bostadslast.
 
Om man betraktar den del av takstolens underram som finns mellan stödbenen, ca 3,1 m, som hängande i takstolens överramar, kan man ganska enkelt räkna ut dess möjliga last i det här fallet. Om nedböjningen skall vara max 1/300 av 3,1 m, så blir maxlasten ca 70 kg per kvm inklusive egenvikten. Mer än 50 kg/kvm (ca 0,5 kN) bör man alltså inte lasta. Halverar man takstolarnas c/c till 600 mm, kan den nyttiga lasten öka till ca 100 kg/kvm. Bättre, men inte tillräckligt bra för att bli riktigt användbart.
 
Fick svar från konstruktören. förrådslast1000Nm / kvm hade han testat - då höll det. 2000 Nm / kvm höll de inte för skrev han.

Jag är lekman men tänker att detta är för klent för mitt behov?
 
Redigerat:
Ja, det är för klent för ditt behov. Du blir bara besviken. (Han menar nog 1 000 N [Newton] per kvm, dvs 1 kN [kilonewton], ca 100 kg)
 
J justusandersson skrev:
Ja, det är för klent för ditt behov. Du blir bara besviken. (Han menar nog 1 000 N [Newton] per kvm, dvs 1 kN [kilonewton], ca 100 kg)
Sorry 1000 N / kvm skrev han.

Men är det så illa? 100 kg per kvm. Sen har man ju ett golv som fördelar vikten eller tänker jag fel?

Min ambition är att det ska hålla som hobbyrum - inte hålla för en sumobrottare.
 
det håller säkert, men kommer svikta...
 
OK - men om man sätter reglar mellan så det blir cc 60 med samma dimension som takstolarnas reglar?

Betydligt smidigare att göra än limträbalk.
 
jag TROR inte det kommer hjälpa särskilt mycket då spännvidden är 5 meter, gissar nedböjningen är mer än själva takstolen, alltså kommer takstolen likafullt få ta all last.

jag hade en fundering kring mina om att korta spännvidden genom att göra lite snedtak högst upp i garaget, med snesträvor under varje takstol. men du kanske inte har höjd nog så det går spinna vidare på den iden?
 
7 meter GROVT limtrå i nocken?
 
Limträ i nocken hjälper inte alls. Jad ska svara lite utförligare senare idag. Det finns måsten även utanför Byggahus.
 
  • Gilla
Micro553 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.