Hej!

Har köpt en enkel ovanmarkspool och tänkte värma den med solfångare på tak.

Tänkte koppla in vanlig poolslang 32mm, leda upp till taket (enplansvilla) där jag tänkte placera in två eller tre mattor i serie och sedan leda ner igen. Denna anordning tänkte jag koppla in i serie med existerande filter pump. Just nu ligger solfångarna på altanen.


Dvs:
Poolutlopp - > filter pump - > solfångare på tak - > poolinlopp.

Finns ett par trådar om detta men det jag inte blir klok på är om tanken är att den vanliga filter pumpen ska orka med manövern eller om man ska plugga in en extra pump för att ge extra skjuts. Om så är fallet antar jag att man måste anpassa flödeshastigheten i den sistnämnda till att matcha filterpumpens? Och vad är det i såfall för pump?

Och räcker det med vanliga poolslangar eller måste man ha en något mer "robust" slang? Vilken I såfall?

Anslutning till befintliga prylar är vanlig 32mm slanganslutning.

Tack på förhand!
Affe
 
Pumpen som följer med kommer troligen att vara lite för svag. Köp en riktig poolpump med sandfilter istället så får du både bättre rening och tillräcklig genomströmning. 32mm-slangar räcker säkert, men de brukar inte vara av så bra kvalitet. Jag har fått hål i tre eller fyra såna...
 
Jag fick rådet att ta ett snäpp större pump än vad poolen i sig behövde, dels för moståndet i solvärmarmattorna men även med tanke på lyfthöjden till taket. Tänk även på att du bör ha en styrning så att du kan manuellt eller automatiskt (dyrt men smidigt) stänga cirkulationen till taket när det är kallare där än i poolen eller när det är varmt nog i poolen. Sen kan man ju fundera på by-passventiler för att styra flödesmängden genom solfångarna, jag kör full fart utan reglering och även via luftvärmepumpen.

32 mm poolslangar, antar att det är veckade modellen, hade jag problem med. Efter ett år fick jag ett gäng hål i dessa under altanen och de hade då varit mer lämpliga för rabattbevattning. Skaffade nya slangar, 40 mm innerdiameter istället och dessa har jag inte haft några problem med.
 
Tack snälla för input!
Du använder alltså inte någon separat och ytterligare pump utan använder filterpumpen (om än en något överdimensionerad sådan)?
Har du sandfilterpump eller patronpump? Och med större pump är det effekten du menar eller flödekapaciteten i liter/h?
Hur ser din setup ut — storlek på pool, hur många solfångare, hur många meter slang, kapacitet och effekt samt typ av pump?

Och sista frågan (för nu ) : hur skarvade du 40mm slangen med 32mm fästena I pump, pool och solfångare?


TeroM TeroM skrev:
Jag fick rådet att ta ett snäpp större pump än vad poolen i sig behövde, dels för moståndet i solvärmarmattorna men även med tanke på lyfthöjden till taket. Tänk även på att du bör ha en styrning så att du kan manuellt eller automatiskt (dyrt men smidigt) stänga cirkulationen till taket när det är kallare där än i poolen eller när det är varmt nog i poolen. Sen kan man ju fundera på by-passventiler för att styra flödesmängden genom solfångarna, jag kör full fart utan reglering och även via luftvärmepumpen.

32 mm poolslangar, antar att det är veckade modellen, hade jag problem med. Efter ett år fick jag ett gäng hål i dessa under altanen och de hade då varit mer lämpliga för rabattbevattning. Skaffade nya slangar, 40 mm innerdiameter istället och dessa har jag inte haft några problem med.
 
Tack! Så nyckeln är flödeshastigheten per timme alltså.

Och antar att man behöver någon slags skarvmuff om man byter ut 32mm slangarna?

osiris osiris skrev:
Pumpen som följer med kommer troligen att vara lite för svag. Köp en riktig poolpump med sandfilter istället så får du både bättre rening och tillräcklig genomströmning. 32mm-slangar räcker säkert, men de brukar inte vara av så bra kvalitet. Jag har fått hål i tre eller fyra såna...
 
A Arresthlm skrev:
Tack! Så nyckeln är flödeshastigheten per timme alltså.

Och antar att man behöver någon slags skarvmuff om man byter ut 32mm slangarna?
Ja flödeshastighet per timme är måttet. Skarvmuffar behövs men är (som alla pooltillbehör) dyra. Jag ska tillägga att jag aldrig kört 32 mm-slangar med solvärmare, men med min värmepump funkar de bra till dess att det går hål i dem :)
 

Bästa svaret

Får backa lite ...

Slangen jag länkade till är 40 mm, standarden i poolvärlden är 32 eller 38 och även 50 när man börjar limma PVC slangar. Dammbutiken har den slangen jag länkade till i både 38 och 32 mm innerdiameter.

https://www.dammbutiken.se/slangar/?page=2

Många av slanganslutningarna är gjorda för både och, först en 32 mm bit som kan kapas bort och då har man 38 mm koppling kvar.

Flera exempel här och även övergång från 32 till 38 mm, http://primastarpool.se/tillbehor-reservdelar/reservdelar/anslutningar-ventiler.html

Fakta då, 10m3 vatten i poolen, 8 m2 solfångarmatta med styrning, typ en sån det finns delar till här, http://primastarpool.se/tillbehor-reservdelar/reservdelar/solfangare/solfangare-oppen-sun-plus.html

Mattorna ca 4 meter över pumpen, 30 meter slang tur och retur då och en luftvärmepump för att toppa när solen lyser med sin frånvaro.

Pumpen, jag har en sådan här, http://primastarpool.se/tillbehor-r...sandfilter-pumpar/micro-33-pump-komplett.html
Med sandfilter, http://primastarpool.se/tillbehor-r...ilter-pumpar/sandfilter-optima-utan-pump.html

Såg att kombon finns som paket och även med filterkulor istället för sand.
 
TeroM:
Du förkroppsligar uttrycket "all heros don't wear capes"
Ett SUPERSTORT tack snälla du för ett fantastiskt detaljerat svar - med länkar och hela baletten!



TeroM TeroM skrev:
Får backa lite ...

Slangen jag länkade till är 40 mm, standarden i poolvärlden är 32 eller 38 och även 50 när man börjar limma PVC slangar. Dammbutiken har den slangen jag länkade till i både 38 och 32 mm innerdiameter.

[länk]

Många av slanganslutningarna är gjorda för både och, först en 32 mm bit som kan kapas bort och då har man 38 mm koppling kvar.

Flera exempel här och även övergång från 32 till 38 mm, [länk]

Fakta då, 10m3 vatten i poolen, 8 m2 solfångarmatta med styrning, typ en sån det finns delar till här, [länk]

Mattorna ca 4 meter över pumpen, 30 meter slang tur och retur då och en luftvärmepump för att toppa när solen lyser med sin frånvaro.

Pumpen, jag har en sådan här, [länk]
Med sandfilter, [länk]

Såg att kombon finns som paket och även med filterkulor istället för sand.
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.