Hej,

Ska bygga plank på tomtgränsen mellan oss och grannen för att skydda mot insyn till vår altan som ligger precis i anslutning till tomtgränsen.

Planket är 8,7m och kommer att bestå av två "sektioner", en på 4,1m där höjden på planket är 140cm och en på 4,6m där höjden är 180cm.

Vi kommer att köra ett dubbelsidigt plank med liggande 28x45 ribbor som ligger omlott på vardera sida.

Nu till min fråga... Hur skarvar jag dessa ribbor på bästa/snyggaste sätt?

Tack på förhand!
 
Skarva dem rakt kant i kant på stolpen.

Sätt stolparna tätt, jag hade inte haft bredare isär än cc100 då dessa spjälor har en tendens att vrida/böja sig. Och då ser det riktigt tråkigt ut.
 
M Mattias_Eson skrev:
Skarva dem rakt kant i kant på stolpen.

Sätt stolparna tätt, jag hade inte haft bredare isär än cc100 då dessa spjälor har en tendens att vrida/böja sig. Och då ser det riktigt tråkigt ut.
Okej, fick rekommendation 120 från de som ska sätta markskruv.

Hur som vad gäller skarv så tänkte jag snarare på hur skarvarnas placering bör vara.
Ska jag skarva alla vid 4.1m där planket går upp till 180 eller ska jag ha skarvarna lite mer "oregelbundet"?
 
  • Gilla
Pingo
  • Laddar…
R
Försök att inte få s.k. generalskarvar ( alla skarvar på samma ställe ) , som Nilsson9208 säger
1 meter mellan , då får du minsta spillet om du väljer virket själv på brädgården ( 5,10 meters eller 4,20 )
Börja med en , skarva med en kapad bit , det som blir över startar du med på nästa rad o.s.v
Du kommer att märka , väldigt lite spill , räcker nog inte till en korvbrasa
Tror nog att du får hem pengarna som en eller två plintar extra kostar
 
R rävlyan skrev:
Försök att inte få s.k. generalskarvar ( alla skarvar på samma ställe ) , som Nilsson9208 säger
1 meter mellan , då får du minsta spillet om du väljer virket själv på brädgården ( 5,10 meters eller 4,20 )
Börja med en , skarva med en kapad bit , det som blir över startar du med på nästa rad o.s.v
Du kommer att märka , väldigt lite spill , räcker nog inte till en korvbrasa
Tror nog att du får hem pengarna som en eller två plintar extra kostar

Okej,
Vi tänkte sätta 140cm högt 4,1m långt (cc 135) därefter gå upp till 180cm högt i 4,6m och köra cc 115.
Kostar en slant till att sätta markskruvar för att få cc 100.

Är det bara för att få så lite spill som möjligt så tror jag spillet blir billigare än fler markskruvar.
 
R
Nilsson9208 Nilsson9208 skrev:
Vi tänkte sätta 140cm högt 4,1m långt
Här går det med 4,10 virke rakt av inga skravar
Nilsson9208 Nilsson9208 skrev:
därefter gå upp till 180cm högt i 4,6m
Här går det med 5,10 virke inga skarvar
Det blir lite över till korvbålet :)
 
R rävlyan skrev:
Här går det med 4,10 virke rakt av inga skravar

Här går det med 5,10 virke inga skarvar
Det blir lite över till korvbålet :)

Det enda kruxet är då bara att då kommer alla skarvar i mitten (generalskarvar) precis där planket går upp till 180. Det är väl sin sak att de "överskjutande" 40cm är hela längder på 4,6m. Men där nere där totallängden blir 8,7m blir det kanske lite dumt?
 
R
Det får du avgöra själv hur du vill ha det . eftersom virket är i dom längderna så kan du kam du kapa kanske på en tredjedel och gå vidare med en hel bit , och börja på nästa varv med den som blev kvar efter kapen , då blir det inga generaler , utan skarvarna kommer på olika ställen
Bara att vantra lite här och där . blir nog snyggt då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.