Hej på er,

Jag skulle rengöra och återaktivera mitt kolfilter till köksfläkten. Filtret är en kassett med aktiva kolkulor i mitten, omgiven av ett filter (https://www.reservex.se/artiklar.as...VKPu96KbLbxur65k0Ye58dLds3wJpkJRoC6MAQAvD_BwE). Lång historia kort, skulle torka den i ugn i 100 grader efter rengöringen, men vid nåt tillfälle så ändrade ugnen till 200 grader utan att jag märkte det förrän det var för sent. Kolfiltrets plastram hade då hunnit smälta. Det blev osigt men inget började brinna. Själva filtret och kolkulorna hände det inget med, utan det verkade bara vara plasten som smält. Under tiden jag städade upp upptäckte jag att det fanns små långsmala fiber överallt på ytorna inne i ugnen. De är svåra att se men tittar man noga är det synligt. De gick inte att dammsuga bort, utan sitter lite fast, men tar jag en trasa och torkar av så lossnar dem och trasan glittrar lite då jag lyser på den i olika vinklar.

Jag har lyckats få bort det mesta, men jag ser att det fortfarande är lite kvar. Är lite uppgiven och besviken på mig själv över hela grejen. Är det kört nu tror ni, måste jag byta ugnen helt? Vad tror ni att det är för fiber? Det är vita mycket mycket små, långsmala trådar, längd varierar från mindre än en millimeter till kanske 2-3 mm, tjocklek som spindelnät eller ev tunnare. Påminner om glasfiber. Kan det vara kolfiber? Är rädd att det kommer finnas mer sånt inne i insidan bakom varmluftsfläkten och kommer i mat.

Till saken hör att i manualen till köksfläkten så står det att kolfiltret inte har något farligt i sig och kan kastas i hushållssopor. Men kan det ha uppstått farliga partiklar efter uppvärmning till 200 grader?

Tacksam för vägledning.

Edit: Lade till några bilder.
 
  • Överblick av ugnens insida med små vita fibrösa partiklar som troligen härstammar från en smält kolfilterkassett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synliga små vita fibrer på en smält kolfilterplastram inne i ugn efter felaktig uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Små vita fiberpartiklar synliga på en mörk ugnsoverkant efter en smälthändelse med kolfilter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
R
Vart plasten svart eller bara smälte till en oformligt massa , det har nog blivit som en form av rök/dimma
i ugnen som satt sig på väggarna , du behöver nog inte vara oroligt för något
Sätt på ugnen max i några timmar så förändras nog det du ser och kan borstas bort med en spistvaga
samma som man gör rent spisplattor med
 
  • Gilla
Fredrikk85
  • Laddar…
Testa tvätta med grönsåpa. Supereffektivt mot brandsot. Vet efter ett missöde för npgra år sedan då jag glömde nappar på spisen... En vit spiskåpa blev sotig som f*n men efter såptvätt som ny...
 
  • Gilla
Fredrikk85 och 1 till
  • Laddar…
Nja, lite grann av plasten blev väl svart, annars hade det mesta runnit till små pölar som var vitgula. Den plasten har jag tagit bort. Det mesta av röken var vitgrå och inte svart.

Röken från plasten kan alltså ha bildat/sublimerat till såna tunna nålar alltså?
 
Förmodligen glasfiber. Den kan ha varit inblandad i plasten som armering, eller suttit i filtret på nåt vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.