Vi har just köpt ett hus med en liten hage på ca 6000m2. Den är omringad av en enormt gin allé med 100åriga almträd. Den här dock stått orörd i 20-15-10 år så det har växt upp lite alla möjliga lövträd där inne och marken är till största delen täckt av kirskål. Träden är max 20-25cm i diameter, men de flesta är ännu tunnare.

Vi har börjat såga ner småträden, för vi vill ha det som hage igen. Hur gör jag för att lättast få det till bete igen?
ska jag lämna kvar stubbar? Gissar att jag ska kratta bort pinnar och löv osv som ligger på marken nu?
Får?
Grisar?
Så frön?
Vi har ingen traktor och inte sugna på att lägga ner en förmögenhet på det heller.
Solen når ner, men inte hela dagen pga skugga från allén.

Hur lång tid ska jag vänta mig att det tar? Nästa vår? Flera år?
 
Där det inte växer kirskål, är marken som i en skog typ. Krattar man bort löven är det bara torr hård jord.
 
S Seet skrev:
Där det inte växer kirskål, är marken som i en skog typ. Krattar man bort löven är det bara torr hård jord.
Har du möjlighet att låna ut hagen till några får så kommer de rensa ut fint över tid. De älskar kirskål. De tar en del sly också. Ta ner större träd/sly om ni vill öppna upp ytan mer. Låt de gå så länge det finns bete och upprepa några år så kommer du få en vacker hage igen.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Men om man tar dit får nu, så de får äta upp det som växer där nu, börjar det växa gräs direkt det betas av lite eller måste jag ta bort fåren en stund då eller?
 
S Seet skrev:
Men om man tar dit får nu, så de får äta upp det som växer där nu, börjar det växa gräs direkt det betas av lite eller måste jag ta bort fåren en stund då eller?
Kirskålen kommer växa upp igen men om hagen betas av och öppnas upp kommer gräs och annat komma tillbaka över tid. Den som ställer dit fåren vet hur länge de kan gå. Skaffar ni egna så får ni stängsla av olika ytor åt gången och växla betet.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
S Seet skrev:
Men om man tar dit får nu, så de får äta upp det som växer där nu, börjar det växa gräs direkt det betas av
Du vill göra en beteshage/äng?
Då skall du så med frön som bönderna använder när de sår sina slåttervallar.
Fråga någon bonde i närheten om råd.

Och får, eller gärna getter är nog bäst att ha i början.
Getter äter "allt", men kan vara svåra att stängsla in, de är väldigt rymningsbenägna.
Sly som du klipper ner kan gärna få ligga, för djuren äter gärna dess blad, och bark.
Sedan rensar du bort riset när det är avätet.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
få någon bonde köra över med en betesputs blir kanon hackar sönder slyn också
sedan växer de upp diverse som får älskar beta
 
Hehe nej det kan nog vara en dålig idé! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.