Har lagt upp några förslag i en annan tråd men skulle vilja få fler förslag på planlösningar för att verkligen kunna fatta ett beslut om vilken vi ska välja. Det gäller en enplansvilla för 5 personer.

Förslag 1:
Svartvit ritning av enplansvilla med benämnda rum och mått, total area 167,4 m².
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utifrån antalet personer ser det bra ut. En nackdel är det lilla allrummet, till höger i bild, som ligger inklämt mellan alla sovrum. Det går inte att använda till högljudda aktiviteter (TV- spel för juniorerna etc) om folk sover i sovrummen.

Avseende köket, så skulle jag hellre ha en rak fortsättning på den ut i vardagsrummet för att skapa mer plats i köket. Men om ni föredrar att ha den mer som ett eget rum är er lösning bättre.

Annars tycker jag alltid det är bättre att bygga på höjden och ha sovrummen högst upp skilda från allt annat, då minskar störningsrisken.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Här är det ju lätt att skärma av sovrumsdelen med en dörr. Enplanshus är sjukt bekvämt.
Jag föreslår att ni byter dubbeldörren mot en bred enkeldörr med sidoljus. Dubbeldörrar brukar vara skramliga och otäta (fast snygga)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Här är det ju lätt att skärma av sovrumsdelen med en dörr. Enplanshus är sjukt bekvämt.
Jag föreslår att ni byter dubbeldörren mot en bred enkeldörr med sidoljus. Dubbeldörrar brukar vara skramliga och otäta (fast snygga)
Ja det är en liten fixidé jag har att vi ska ha en dubbeldörr. Får se om den får prioriteras bort för något smartare. Gillar bara tanken med att kunna öppna upp helt när möbler ska bäras in och att det ser pampigt ut. ☺
 
Absolut ser det pampigare ut. Men det går rätt enkelt att bära in genom en 100cm dörr också och hur ofta bär man in möbler? Men det är inte hela världen i skillnad så då kan ju fåfängan få göra sinnet till ro ;)
 
Svårt att bilda en uppfattning utan att se huset på tomten och dess väderstreck.
Var hamnar uppfart och garage?

Vi har typ exakt samma layout på köket, och valde att flytta ugnen från er position till under hällen. Detta för att slippa vara rädda för barn som springer runt hörnet in i en öppen ugn.
  • Snålt med utrymme runt kaminen, hade varit finare med lite mer vägg bakom.
  • Inga fönster i badrummen var något vi absolut inte kunde tänka oss och ritade i princip huset efter det
  • Skippa lilla fönstret i stora sovrummet och lägg till ett ill stort vid sidan av det andra.
  • Ingen klädkammare kan bli jobbigt när man ska gömma hela familjens prylar
  • Vardagsrummet kommer bli mörkt, speciellt då fönster sitter under tak.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
M maximm skrev:
Svårt att bilda en uppfattning utan att se huset på tomten och dess väderstreck.
Var hamnar uppfart och garage?

Vi har typ exakt samma layout på köket, och valde att flytta ugnen från er position till under hällen. Detta för att slippa vara rädda för barn som springer runt hörnet in i en öppen ugn.
  • Snålt med utrymme runt kaminen, hade varit finare med lite mer vägg bakom.
  • Inga fönster i badrummen var något vi absolut inte kunde tänka oss och ritade i princip huset efter det
  • Skippa lilla fönstret i stora sovrummet och lägg till ett ill stort vid sidan av det andra.
  • Ingen klädkammare kan bli jobbigt när man ska gömma hela familjens prylar
  • Vardagsrummet kommer bli mörkt, speciellt då fönster sitter under tak.
Söder är mot matbordets övre vänstra hörn. Uppfarten går från söder och förbi entrén. Då vi redan har byggnader på fastigheten kommer vi göra en carport en liten bit förbi huset i norr.
 
BirgitS
Känns som vardagsrummet blir oroligt, i stället för en lugn oas, när barnen behöver gå igenom det så fort de ska in eller ut, äta eller hämta något i köket.

Det får bara plats en person vid den viktigaste arbetsbänken i köket, den mellan diskhon och hällen.
Långt att från matbordet till diskmaskinen.
Det är praktiskt att ha ugnen och mikron nära spisen eftersom man ofta behöver ha koll på alla tre ställena när allt blir klart ungefär samtidigt.
Långt från skafferi till diskhon.
Blir inte klok på var man ställer matkassarna, för var man än ställer dem verkar det bli långt till något, antingen till skafferiet eller kylen.
Finns det plats för tallrikar och glas nära diskmaskinen så att det går enkelt och snabbt att tömma den?
Barnsovrum i väster är varma när barnen ska gå och lägga sig, vilket de inte brukar gilla.
 
Fin planlösning om än atriumet innebär mer "onödig" gångyta i huset.
 
BirgitS
S Sylvestris skrev:
Fin planlösning om än atriumet innebär mer "onödig" gångyta i huset.
Atrium?
Tänkt att skriva i en annan tråd?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Atrium?
Tänkt att skriva i en annan tråd?
JA dubbelpost.
 
S Sylvestris skrev:
JA dubbelpost.
Skönt. Undrade lite över om jag var lite trög och inte fattade vad ett natrium var och att jag hade det någonstans på min ritning.
 
Atrium menar jag så klart...
 
Här kommer nästa förslag, som jag är mest inne på men med ändringar i kök och byta plats på badrum och tvätt. Ritning av en husplan som visar fördelningen av rum som kök, sovrum och badrum, med översyn för ändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnussons2019 Magnussons2018 skrev:
Här kommer nästa förslag, som jag är mest inne på men med ändringar i kök och byta plats på badrum och tvätt.[bild]
Att kalla det där ett allrum är att sträcka sig väldigt långt. Snarare 20kvm hall. Tv-tittande där kommer störa alla sovrummen, inkl de vuxnas. De utritade möblerna är ganska rejält i vägen :). Fint med fönster på toaletterna. Inget ryggåstak i v-rum? Väldigt stort kök med lång gångavstånd, kommer bli svårarbetat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.