Nu i en osäkrare marknad börjar fler prata om att man ska sälja den gamla bostaden innan man köper ny. Det låter i och för sig som en bra idé, men hur gör man i praktiken? Efter att ens bostad är såld har man ju väldigt kort tid på sig att hitta något nytt och vad är det som ens säger att det kommer ut något intressant till salu innan man måste flytta från den gamla bostaden?
 
Man bestämmer väl själv tillträdesdatum vid försäljningen? Någon sorts standard verkar vara tre månader, men i det fallet som köparen måste sälja sitt nuvarande boende så kanske dom bara tycker att det är skönt att de får lite extra tid att göra det.
Bara en tanke från min sida...
 
Håller med, skulle man vilja flytta till att bättre (mer passande) hus i samma område där man vet att det historiskt max sålts ett par hus per år som är "passande", ja då går det inte.

Om man måste flytta av andra skäl än själva boende, dvs jobb, livssituation osv så är det väl bara att sälja och sen köpa första "bästa" boende man har råd med.
 
Hade mäklare på besök och de pratade om att man det börjat bli vanligare med 6mån tillträdestid, men visst risken är väl att säljaren också vill ha det.
 
  • Gilla
Stellemark
  • Laddar…
I icho skrev:
Man bestämmer väl själv tillträdesdatum vid försäljningen? Någon sorts standard verkar vara tre månader, men i det fallet som köparen måste sälja sitt nuvarande boende så kanske dom bara tycker att det är skönt att de får lite extra tid att göra det.
Bara en tanke från min sida...
Fast tre månader är inte mycket om man på den tiden måste hitta ett lämpligt objekt, vinna eventuell budgivning och sedan hinna få tillträde.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Jag tror man får vara beredd att hyra något mellan.
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Håller med, skulle man vilja flytta till att bättre (mer passande) hus i samma område där man vet att det historiskt max sålts ett par hus per år som är "passande", ja då går det inte
Exakt - då de flesta villaområden är rätt små och folk bor länge i sina hus är antalet objekt som kommer ut på marknaden ofta så litet att det i praktiken kan ta flera år att hitta ett nytt hus.

Lite lättare för bostadsrätter, men även här kan det vara svårt.
J JohanLun skrev:
Om man måste flytta av andra skäl än själva boende, dvs jobb, livssituation osv så är det väl bara att sälja och sen köpa första "bästa" boende man har råd med.
Gör folk så? När det gäller t.ex. en bil kan jag förstå att man köper "första bästa" så att man har något att åka i tills man hittar något bättre, men en bostad har så stora kostnader relaterade till köp/försäljning att det inte känns realistiskt.

Hade vi haft en fungerande hyresmarknad hade man kunnat skaffa en hyresrätt medan man letar nytt ägt boende.
 
  • Gilla
Torgil
  • Laddar…
Vi hamnade tyvärr lite där att vi köpte "första bästa". Vi skulle skriva kontrakt på ett riktigt bra hus, vi hade råd med det precis, men säljaren valde att ta in högre bud 3 timmar innan bokad kontraktskrivning.
Försäljningen av vår gamla bostad var igång med bra budgivning och vi ville inte avbryta den, det gick upp 120% ...

Då skulle vi ta en hyresrätt, och jag trodde vi fick den men nån annan hade anmält intresse bara timmar innan tiden gick ut. Då stod vi där och blev lite stressade. :surprised:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Mäklarna har ett egenintresse av att rekommendera att sälja först och köpa sen. Då blir det snurr på affärerna. Med fler avslut, vilket gynnar dem.

Jag har alltid köpt först och sålt sen. Tyvärr lyckades jag nyss köpa hus oktober 2017 med inflyttning sista juli 2018. Men det har fungerat det med, även om värdet på min brf sjönk med ca 400.000kr jmf oktober 2017 innan den såldes. :cry:

Men vi tvingades inte köpa någonting och lyckades köpa i ett område, där det säljs hus varierande mellan varannat och vart fjärde år. Senaste försäljningen i området var 2013. Så vi är trots allt nöjda.
 
  • Gilla
Torgil och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Gör folk så? När det gäller t.ex. en bil kan jag förstå att man köper "första bästa" så att man har något att åka i tills man hittar något bättre, men en bostad har så stora kostnader relaterade till köp/försäljning att det inte känns realistiskt.

Hade vi haft en fungerande hyresmarknad hade man kunnat skaffa en hyresrätt medan man letar nytt ägt boende.
Ja folk gör så. Vi gjorde så men köpte då ett mellanboende som vi visste skulle vara enkelt att bli av med. Det var långt ifrån optimalt men det fungerade. Ska tilläggas att det var en bostadsrätt med litet behov av underhåll.

Vi hade som reservplan att bo i lånad husvagn ett tag.

Hyra boende går det med, även i storstadsregioner men man måste vidga vyerna och vara mindre kräsmagad.
 
Oftast säljer man väl för att man har hittat något bättre ställe att bo på? Om man absolut måste sälja/flytta ifrån det hus man bor i nu innan man har hittat något nytt så har man nog andra problem också.
 
Vi sålde först och det blev faktiskt lite pressat, men allt klaffade. Vi valde att lägga ut dåvarande lägenhet till första visningshelgen i januari, då det enligt mäklaren var smart. Sen missade vi ett avslut precis före jul på ett radhus och stod faktiskt med en het budgivning och ingen ny bostad. Vi valde att skriva eftersom budgivningen på vårt gick bra, sen fick vi chans igen på radhuset vi hade missat och köpte det. De andra köparna började krångla.
 
  • Gilla
bränntorp
  • Laddar…
Vi sålde först och lyckades få med en klausul i kontraktet att det skulle annuleras om vi inte hittade något nytt boende inom en två-månaders period.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Första banken vi kontaktade krävde "sälj först" för lånelöfte (2011). Det tyckte vi var löjligt speciellt eftersom vi inte hade några lån kvar på huset vi tänkte lämna.
Vi kontaktade en annan bank som tyckte det var ok att hitta nytt hus först.
Jag skulle aldrig våga sälja först. Tar för lång tid att hitta något nytt man vill köpa
 
  • Gilla
Saintus och 2 till
  • Laddar…
Vi sålde, och skrev kontrakt i december, med första april som datum för övertagande.
I januari skrev vi kontrakt med byggare (hade redan tomt) med byggstart 15:e mars, och beräknat inflyttningsdatum i juli. Men det blev naturligtvis förseningar, så i början på oktober kunde vi flytta in i ett halvfärdigt hus. Men april - september bodde vi två i ett fritidshus ca fyra mil från bygget.
Hade man haft små barn med skolor osv hade det nog inte fungerat så bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.