Efter att jag byggt mallen inspekterade jag den påbörjade väggen och tyckte att något inte såg helt rätt ut...
så jag började kontrollmäta och syfta vilket resulterade i att irritationen steg! Betongplattan var inte alls gjuten i linje med övriga byggnaden vilket resulterade i en vägg som var riktigt sned.

Efter lite avreagering med släggan så var vi då tillbaka där vi började:
Väggarbete vid hus med synligt startat murningsskift, byggmaterial och verktyg, och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var bara att ta nya tag och bredda urspårningen i husväggen och gjuta på en klack på plattan, för att sedan återigen mura 5 skift på väggen:
Nybyggd betongvägg med synliga stöd, lecaklossar och konstruktionsmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna gången blev väggen precis som den skulle och när denna första del hade bränt var det dags att påbörja murningen av den del som skulle innehålla fönstret. Mallen på plats:
Byggplats med påbörjad vägg och mall, barnpool i bakgrunden och en trädgård med leksaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som man kan se i bakgrunden så har det blivit en liten pool för att hålla barnen svala och glada fram tills den "rikgtiga" poolen är klar! :)

Nästa steg har tagit många dagar då jag endast har gjort 1-2 lager er gång för att detta ska vara stabilt innan jag gjorde nästa. Kan man mura så går det säkert att göra i ett svep, men jag hade ingen lust att chansa.
Skadad aluminiumstege framför en delvis muren vägg med plastöverdrag, olyckan beskriven i forumtråden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stegen på bilden har nu gjort sitt efter att ha sagt upp sig vid sämsta tänkbara tillfälle! Jag skulle lägga upp en hel lecasten och stod på översta steget/platformen balanserandes på ett ben. Då sade det "brak" och jag stod på golvet, grensle över stegen och fingrarna under lecablocket. Det blev lite blessyrer men inget allvarligt som tur är! Kunde lätt blivit värre om man hade kortare ben... :p
 
  • Gilla
p.lundgren och 7 till
  • Laddar…
Vilket spännande projekt, väldigt ambitiöst! Hoppas du satsar på lite "spa-känsla" med stora glaspartier med utsikt, skiffersten genomgående och kanske en mysig brasa :) Sen kan du börja ta inträde också.
Vi hade också planer på ett liknande projekt efter vi hade besökt Hooks Herrgård en vinter. Jäklar vad mysigt, och vilken härlig miljö med den ljussättningen, valet av mörk klinkers blandat med trädetaljer och vattnet + utsikten.
Inomhuspool är helt klart att föredra i detta landet.

/HLH
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Hej.

Vilket nice projekt :) inte utan man blir lite avis...

När det gäller ventilationen tror jag kanske att du siktar för lågt. I poolrum behöver du ha kontroll på fukten, det kommer mycket vattenånga från en bassäng, du kan nog räkna med att det dunstar ca. 0,2kg/m²/h, mindre på natten när man inte badar.
För att kunna hålla ned fuktigheten i luften, så du inte riskerar att få kondens på väggar, tak och fönster, behöver du en avfuktare. Det professionella valet är ett Minerga-aggregat men avfuktare inbyggt, men dom är "ganska" dyra. Ett billigare alternativ är att ha tillräcklig kapacitet på ventilationen och komplettera med en separat avfuktare. Kolla at avfuktaren kan avfukta dina 50m² poolyta. Du kanske kan ventilera bort en tredjedel av fukten och då skall avfuktaren kunna avfukta 6,5 kg/h.
När man anger att ett ventilationsaggregat för bostäder klarar 150m² är det oftast räknat efter 0,5 oms./h och ett kanalsystem med väldigt lågt tryckfall. I ditt poolrum behöver du större flöden, om du skall avfukta och värma lokalen med luft kan du räkna med 4 oms./h, kanske lite mindre om du har en separat avfuktare.
Förr i tiden avfuktade man gjenom att sätta upp enorma duschar över bassängen, det kondenserar fukt på de kalla vattendropparna och faller tillbaka ned i bassängen, kanske kan vara ett billigare alternativ.

Lycka till med ditt projekt (Y)
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Kul projekt och inomhuspool är det inte många som har. Jag har läst lite om andra inomhuspooler på ett annat (pool)forum och de verkar täcka vattenytan när det ej badas just med tanke på avdunstningen och få kontroll på luftfuktigheten.
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Ja, om man täcker ytan minskar avdunstningen till i princip 0 om täcket er tillräckligt tätt
Detta under förutsättning att man är duktigt och alltid lägger på täcke tförstås (läge för att motorisera, kanske?) och så hjälper det inte medans man badar.
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Allium Allium skrev:
Hej.

Vilket nice projekt :) inte utan man blir lite avis...

När det gäller ventilationen tror jag kanske att du siktar för lågt. I poolrum behöver du ha kontroll på fukten, )
Jag har en bubbelfolie liggande på vattenytan när jag inte badar, tack vare detta minskar fuktbelastningen radikalt.
http://www.plastman.se/poolskydd/upprullare-varmeduk.html
7990-0150-upprullare-varmeduk-solfolie-rabatt_2.jpg
 
  • Gilla
pjodden och 1 till
  • Laddar…
Jag hade själv haft täckning över poolen även om den är inomhus. Både för fukt såväl som energi. Läste om något landsting eller liknande som sänkte sin totala energiförbrukning drastiskt, bland annat genom att täcka sina rehabbassänger nattetid.
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
H hemljuvahem86 skrev:
Vilket spännande projekt, väldigt ambitiöst! Hoppas du satsar på lite "spa-känsla" med stora glaspartier med utsikt, skiffersten genomgående och kanske en mysig brasa :) Sen kan du börja ta inträde också.
Vi hade också planer på ett liknande projekt efter vi hade besökt Hooks Herrgård en vinter. Jäklar vad mysigt, och vilken härlig miljö med den ljussättningen, valet av mörk klinkers blandat med trädetaljer och vattnet + utsikten.
Inomhuspool är helt klart att föredra i detta landet.

/HLH
Ja vi ska försöka få till lite "spakänsla" är det tänkt, men sen är det två viktig faktorer som spelar in: kostnaden och att det ska vara lätt att underhålla över tid.
Tack för tipset, ska kolla upp bilder därifrån! (y)
 
Ja ventilationen ska jag titta på en gång till för att se att vi inte gör bort oss helt.

När det gäller fukten så har jag läst på lite och principerna börjar jag få lite koll på, dvs först och främst minska avdunstningen och därefter hantera resten... :)

För att minska avdunstningen tänker jag mig att ha pooltäckning när den ej används och till en början blir det nog enklare bubbelplast och sedan en kraftigare variant som rullas ut, med eller utan motor. Jag har en idé om hur jag vill att det ska vara, frågan är bara om det går att hitta färdiga eller om man måste konstruera något eget.

Den relativa fuktigheten är ju även beroende av temperatur så att höja lufttemperaturen någon grad över vattentemperaturen bör göra att fukttrycket minskar en del. Sedan kommer mycket fukt att hanteras med ventilation och resten med avfuktare. Eventuellt kommer vi att köra med dubbla när det badas och sedan kanske bara en som får gå på ett inställt värde.
 
C claesborjesson skrev:
Jag har en bubbelfolie liggande på vattenytan när jag inte badar, tack vare detta minskar fuktbelastningen radikalt.
[länk]
[bild]
Tack för länken, detta ska jag kolla närmre på!
 
Så här ser mitt poolhus ut från utsidan: Classic C 5x11 meter
Halvrunt, höjt poolhus med transparent tak och väggar, omgivet av en trädgård och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har höjt upp pooltaket en bit, samt förskjutit i sidled så att jag kan gå utmed poolen på insidan. Miit i huset är det c:a 2.3 meter och i "gången" 1.8 meter.
Poolhus med transparent tak och sidor, trätrallgolv, pool med blått täcke, och poolstege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan värma med värmepump, men har i praktiken aldrig gjort detta, pooltaket fungerar som ett växthus/solfångare. När innertemperaturen överstiger 25 grader startar en fläkt och cirkulationspumpen.
Poolen är 3,78 x 7 meter och vattendjupet är 160 cm. Under större delen av sommaren är temperaturen över 30 grader (utan någon som helst tillsats). Just nu cirka 33 grader:
Termometer visar 32.1 grader nära ett pooltak och en grön väska märkt "GoGreen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utan bubbelplasten rinner det på natten, MYCKET kondens från taket.
Jag har satt in ett plastgolv (plastkoposit för att undvika stickor) i ena änden av poolen (ovanför pump/filter rummet) som ligger under golvet. Detta var ett klart misstag, när solen ligger på blir plastgolvet så hett att man inte kan gå på det, därför har jag lagt nålfiltsmatta där. Men övriga golvet är vanlig trall (dock NTR M-klassat), och aldrig haft problem med stickor i fötterna.
Pool med bubbelplastlock under tak i en poolhall med trätrall och en blå uppblåsbar ring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en bekant med en inomhuspool, även han har stora problem med fuktigheten, trots en värmepump/avfuktare (som kostar en hel del i drift). Han använder numera poolduk när han inte badar, men har mycket sällan mer än 25 grader i vattnet (blir alltför fuktigt annars). När man bygger en inomhuspool bör nog "poolrummet" vara byggt för att tåla långa tider av kondens som rinner. Detta utesluter i många fall användande av trä, eftersom man ofta får rinn-ränder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Solari och 5 till
  • Laddar…
Kul att se andras färdiga projekt!

Tack för din input, all kunskap och andras erfarenheter är guld värda för oss i detta läget. Temperaturen i poolen kontra luften är väl något man får laborera med när det är klart. Därför vill jag förbereda för att installera fläktkonvektor som komplement till vattebatteriet, ifall detta ej skulle vara tillräckligt.

Täckning av poolen när man inte badar är nog ett måste och bör göra så att man kan ha mindre effekt på avfuktare då man inte badar.

Jag ser några skillnader mot ditt poolhus och det är att våra väggar&tak ej kommer att kylas på samma sätt som i ditt fall. Vi kommer heller ej att få samma nytta av solens värme under dagtid.

När det gäller trä så tror jag du har rätt i att undvika det så långt det bara går.

Hur har du löst det med ventilation?
 
Sakta men säkert har väggen växt och nu är sista lavet är lagt på väggen. De två översta skiften blev lite special för att nå rätt höjd som den befintliga väggen och därför har jag murat med liggande 9cm block på näst översta skiftet. Översta skiften blev dubbla rader 9cm block för att på så sätt få en form att gjuta en balk i. Denna väggen kommer att bära last från taket där en av taksparrarna kommer ovanför fönstret och även om det är runt och borde kunna fördela ut krafterna tyckte jag att det var dumt att chansa.

Ganska nöjd med resultatet för att vara en amatörs första försök!
Vattenpass på toppen av en nymurad vägg av betongblock som kontrollerar jämnheten på skiftet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpass på en mur för att kontrollera att det översta skiftet av blocken är i horisontellt linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara att vattna ordentligt och plasta in!
Nybyggd murvägg med oregelbundna block och rund öppning täckt med OSB-skiva, bredvid en betongblandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att det tar lite tid kan man ju skylla lite på värmen, men också på lite sidoprojekt som är pågående. Vi håller även på att skapa en liten lekplats till barnen... Som fyllning, fallskydd och ogräsbekämpning har vi valt att barkflis och vi fick en laddning med ca 15m3 grovt fördelat.,
Bilder på en trädgård med en pågående byggnation av en lekställning och en traktor som lastar av barkflis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trots att det är lätt, vägde bara ca 3ton så var det lite att hantera med grep och kratta!
Nästa steg är att bygga gungställningen, gräva hål och gjuta för benen.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
När översta lavet i väggen hade bränt var det dags att förbereda för gjutning av balk som ska bära av ovanför fönstret. Jag fäste lite frigolit med fogskum för att minska storleken på formen och kompensera lite för betongens sämre isolering. Detta är dock inte speciellt kritiskt då denna del av vägg hamnar ovanför innertaket. Därefter borrade jag och stack in två armeringsjärn i varje sida och förband dem på mitten.
Form för gjutning av balk med armeringsjärn, frigolit och fogskum mellan betongelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det dags att blanda betong, hälla över i en hink, klättra upp för stegen, hälla i och sedan ner och fylla hinken, upp igen ... Det blev några vändor i 30º-värme och tungt var det! :)
Men det blev ju bra!
Gjuten balk ovanför fönstret med frigolit och armeringsjärn för isolering under byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter en del vattnande så plastades väggen igen och jag lät den vara några dagar.
Sedan var det dags att ta bort formen för fönstret. Spännande att börja få en känsla för hur det kommer att se ut!
Blockvägg under konstruktion med frigolit och armeringsjärn ovanför ett fönsterhål, framför delar av en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tunnputsning av väggen bara för att täta den och grunda för den kommande putsningen. I dagsläget är ytskikten inte riktigt bestämda men den kommer att putsas upp så den livar med övriga väggen och sedan blir det nog att tunnputsa hela ytterväggen och kvasta denna typ slammad vägg. Men att slutföra utsidan är redan skjutet på tills nästa år, då vi vill fokusera på insidan såklart! :)
Insidan kommer kanske att kläs med någon form av sten för att få till en lite rustik/lantlig känsla. Bl.a. så hittade vi denna fasad när vi var ute och körde:
Byggnad med stenfasad och två vita garageportar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker det var snyggt men prislappen lockade inte med knappt 1500:-/m2 ...
Istället lutar det nu åt denna på byggmax för lite mer rimliga 202:-/m2:
https://www.byggmax.se/virke/innerp...n/dekorsten-grenada-russet-brunbeige-p6753122
Stenklädd vägg med varierande storlek på stenblocken i olika nyanser av beige och brun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kommer ju att bli några kvadratmeter då vi planerar att ha samma typ av väggmaterial på tre väggar, båda kortsidorna i uterummet och även gaveln i poolrummet inkl. i bastun.

Även sidoprojektet flyter på i värmen! :)
Ett nyligen byggt träleksaksskepp i en barkfylld sandlåda med gungställning på en gräsmatta, omgiven av öppna fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 3 till
  • Laddar…
Nästa steg var ju egentligen att lägga tak på den del som saknas, där balkongen tidigare varit och där nu den nya väggen står. Men eftersom det råder eldningsförbud och vi ska lägga papptak så känns det inte helt akut utan jag kunde i lugn och ro fortsätta med lite rivningsarbete i andra änden av poolhuset.

Planeringen av förändringen har jag försökt att visualisera i Sketchup ( så gott det går :) ) och tidigare såg det ut såhär:
Renoveringsarbete i ett rum med lecablocks väggar och hopstapelade isolerplattor, nedmonterat fönster och rörstumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite svårt att fotografera på nära håll då det var ganska trångt där men denna skissen ger lite mer känsla för hur det såg ut tidigare:
Skiss i SketchUp av planerad bastu, dusch och maskinrum i ett renoveringsprojekt för ett poolhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längs upp till vänster var det tänkt för maskinrum och utanför detta en liten dusch och det lite större rummet till höger skulle vara bastu.
Efter en hel del funderande har vi nu kommit fram till att vi byter lite plats på dessa funktioner för att nyttja ytan bättre och även få till lite utsikt ifrån bastun. Vi har ju fina vyer häromkring och då känns det som man vill kunna ta del av dessa när man sitter i bastun!

Ett öppet fält med gyllene gräs och en skogslinje i bakgrunden under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så trots värmen har det blivit lite bilningsjobb gjort och lecaväggarna börjar komma ner! Sedan ska allt material forslas ut också, det blir ju en del!
Renovering av poolhus med rivna lecaväggar, en stege och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen är att ta ner en hel del av dessa mellanväggar och ersätta med några nya och ta upp ett runt fönster i bastun samt ett dörrhål för maskinrummet.
3D-skiss av planlösning för bastu, dusch och maskinrum i ett poolhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bastun kommer att bli 2,3 x 1,9 m med en lägre takhöjd på ca 2,1m och duschen blir väldigt rejäl med ca 1,3 x 1,6 m, eventuellt två duschar på denna ytan.
Maskinrummet har vi valt att göra åtkomligt från utsidan istället, hoppas bara att det inte innebär några problem bara! Men vi tänkte som så att det inte är ofta man ska vara där vid bad utan man kollar till det lite då och då. Sen är det ett plus att ha nära utgång vid byte av filtersand, även om det inte är så ofta så är det några kilo som ska flyttas!

Nästa tillägg i planeringen var ett städskåp för sånt vi egentligen kunde haft i maskinrummet men vill ha tillgängligt i poolhuset. Dessutom insåg vi att det nog kunde vara bra med en toalett så man slipper ha en massa spring in i huset!

Just nu ser det ut såhär och det är ena dörröppningen som blir en del av förrådet, på så sätt blir städskåpet/förrådet större på insidan än utsidan! :)
Renoveringsprojekt med skisser för väggomstrukturering, arbetsmaterial och verktyg i ett blivande poolhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få till detta krävs då att vi bilar upp plattan och drar nytt avlopp men kommer då att passa på att även fixa till ett avlopp för ett utekök på andra sidan väggen.
Sketchup-ritning av ett renoveringsprojekt med markeringar för städskåp, toalett och dörröppningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni märker så gör vi planeringen lite eftersom vi bygger och är därför öppna och tacksamma för alla tankar och idéer som andra har, man vill ju helst inte glömma något när man ändå håller på!
 
  • Gilla
Ramnemark och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.