Tack för svar!

Sant så sant att uttag borde vara trycksatta hela tiden. När du säger det blir det självklart. Min beställning är lagd men antingen får jag ha en ventil i reserv eller så får jag koppla 2 uttag på tomten varav ett är på hela tiden och ett kan sättas på vid behov.

Kul tråd. Riktigt imponerande jobb!

Det där filtret du använder - var hittar man sånt? Ytterligare en grej jag inte tänkt på.
 
Redigerat:
elpaco elpaco skrev:
1. Du kan använda vilka elkablar som helst som tål utomhus. Dra dem i en elslang så kan du i värsta fall byta dem. Varför skall du ha 7-ledare? Du kan väl dra två femledare eller två fyrledare? Tänk på att du i ventilboxen måste koppla elsladdar helt torrt. Helst i gel. Lite vatten in i ventilen och zapp.

Edit:
Proffsledare om du känner att du måste
Riktiga skarvar i gel från 3M

2. Kan du nog plocka ihop på rinkaby?? Men om matande ledning är lång och 15R så kommer det vara begränsande mot resten.

Edit:
Pem plast 25x20 inv
Bussning 20x15

3. Man brukar använda hårdplastkopplingar i boxen. Alternativt mässing. Då finns det färdiga rör med tre utstickare.

4. Sätt en hane luftkoppling på ett T-rör någonstans mellan utkastare och automatventiler. Min sitter i skälva boxen. Se min tråd. Glöm inte att ha en kran på avstickaren.

Varför vill du ha automatventil innan gardenakopplingsslingan? Den vill man ju ha på hela tiden så att man bara klickar på slang när man vill vattna!

(Jag har ingen koppling till varken Östorps eller rinkaby)
Jag trodde man behövde + och - på varje ventil. Dvs 12 ledare i mitt fall med 6 ventiler?

Hmm jag har ju redan beställt 6 ventiler.

4 för gräsmattan
1 tryckreglerad för droppbevattning
1 för uttag var min tanke (dum som man är)

Men kan ju ha en i reserv. Eller sätta 2 uttag varav det ena är trycksatt hela tiden. Inga stora pengar.

Jag har visserligen fått hjälp med beräkning av antal spridare per ventil och placering så just den biten känns tryggt. Sen är ju frågan om man får ihop allt till slut - men ska nog gå bra. Din tråd får hårdgranskas när det är dax.

Tomten ska hyvlas innan jag kan sätta igång.
 
Ser att du har 3 konstant trycksatta uttag på tomten. Funkar dessa bra tycker du?
 
Micro553 Micro553 skrev:
Ser att du har 3 konstant trycksatta uttag på tomten. Funkar dessa bra tycker du?
Otroligt bra. Sedan har jag en 10m krympslang som blir 20. Lätt att gå runt med. Inga jobbiga vindor.

Avseende minus så kopplar man gemensam nolla. Du behöver alltså 3 plus och 1 nolla till varje låda = 4 x 2

Spara din extraventil som reserv om något pajar. Ventil till utkastar förtar ju hela idén. Alternativt har du två olika droppbevattning som jag. Olika behov = olika ventiler
 
Hej igen.

I det jag köpt finns med så jag kan koppla 25 mm PEM direkt på mitt vattenutkast. Tanken är ju att på denna del sätta ventil för kompressor.

Men fick en tanke. Då det är lite snyggare med en gardena anslutningsbox och då tänker jag att det vore bra med snabbkoppling mot utkast och mot anslutningsboxen.

Jag hittar att Gardena har ett kit med snabbkoppling samt 19 mm slang. Profil Maxi Flow kallas det. Men min ventil för kompressor är ju avsedd för 25 mm PEM.

Hur ska jag lösa detta?

Eller ska jag skita i anslutningsboxen och dra PEM ner i marken? Till saken hör att kommer jag ut ca 40-50 cm från huset så blir det betydligt enklare att gräva.

Nästa sak, Gardena har ju två olika uttagsboxar med och utan spiralslang. Gissar att den med 10 m spiralslang kan kopplas loss och sättas dit annat? Dvs det är i princip samma box i båda fallen eller?
 
Ett par frågor, ska förbereda för självbevattning i trädgården. Grävmaskinen kommer om ett par veckor och skalar av tomten och då ska jag gräva ner slang samtidigt.

Har sedan tidigare dragit fram en Gardena 25mm slang från uttag via en gardena anslutningsbox vidare till under altanen. Tänker att jag ska ha min kopplingsstation med ventiler och all styrning därunder.

1. Kan man blanda 25mm slangar från olika tillverkare? Rinkabyrör som ni pratar om hade ju bra priser på detta, men har ju som ovan nämnt redan dragit fram Gardena slang.
2. Vilka skarvkopplingar, 90graders mm ska jag använda. Gardena eller dom på rinkabyrör? Även där viss skillnad i pris.
3. Funderar på att placera popupspridarna i ytterkant av tomt för att slippa få dessa mitt på gräsmattan. Hade ni gjort så, eller hade ni placerat dom mitt på?
 
C crazytok skrev:
1. Kan man blanda 25mm slangar från olika tillverkare? Rinkabyrör som ni pratar om hade ju bra priser på detta, men har ju som ovan nämnt redan dragit fram Gardena slang.
2. Vilka skarvkopplingar, 90graders mm ska jag använda. Gardena eller dom på rinkabyrör? Även där viss skillnad i pris.
3. Funderar på att placera popupspridarna i ytterkant av tomt för att slippa få dessa mitt på gräsmattan. Hade ni gjort så, eller hade ni placerat dom mitt på?
1) Ja. Givetvis kan kvaliteten variera, men måtten är samma. Jag kör rinkaby.

2) Jag har lite blandat. Dels från Östorps bevattning och lite från rinkaby. De tidigare är dyrare och känns mer gedigna vid koppling. Men de från rinkaby verkar funka lika bra. Inga incidenter.

Vidare betraktar jag inte Gardena som kvalitet plus, utan som ett märke som är mediokert men tar betalt för sitt namn och marknadsföring.

3) Du skall placera spridarna så att de kastar hela vägen till nästa spridare. Om det går med spridarna i ytterkant så är det så klar att föredra. Jag har inget mitt i mattan, men heller inga stora ytor.
 
Redigerat:
Micro553 Micro553 skrev:
Hej igen.

I det jag köpt finns med så jag kan koppla 25 mm PEM direkt på mitt vattenutkast. Tanken är ju att på denna del sätta ventil för kompressor.

Men fick en tanke. Då det är lite snyggare med en gardena anslutningsbox och då tänker jag att det vore bra med snabbkoppling mot utkast och mot anslutningsboxen.

Jag hittar att Gardena har ett kit med snabbkoppling samt 19 mm slang. Profil Maxi Flow kallas det. Men min ventil för kompressor är ju avsedd för 25 mm PEM.

Hur ska jag lösa detta?

Eller ska jag skita i anslutningsboxen och dra PEM ner i marken? Till saken hör att kommer jag ut ca 40-50 cm från huset så blir det betydligt enklare att gräva.

Nästa sak, Gardena har ju två olika uttagsboxar med och utan spiralslang. Gissar att den med 10 m spiralslang kan kopplas loss och sättas dit annat? Dvs det är i princip samma box i båda fallen eller?
Jag ser inte fördelen med gardenas anslutningsbox, med annat än att du lätt kopplar ur den så att kranen är ledig. Jag tycker att du skall ha en dedikerad utkastare för ditt system, inte koppla ur och i. Helst drar du egen kopparledning från vattenstammen, men jag respekterar att det är en utgift inte alla vill ta. Så om du inte drar nytt så offra i bästa fall den utkastare som har kortast väg till stamledningen inomhus. Om du installerar snabbkopplingar runt huset behövs ända inte utkastarna!!
 
Micro553 Micro553 skrev:
Det där filtret du använder - var hittar man sånt? Ytterligare en grej jag inte tänkt på.
Missade frågan. Jag köpte det från samma firma jag nämnt tidigare, i samband med min stora beställning. Det finns dock givetvis även på nätet. Du _skall_ ha ett filter. Om du inte gillar att köpa nya grejor. Och ett stort råd - vid installation, spola spola spola genom rören innan montering av spridarhuvuden. Jag körde typ 7min fullt blås.
 
Hej

Är ingen expert men kan försöka svara
1. Ja så länge det är samma diameter så har jag förstått att det går. Rinkaby´s PEM har ju ett maxtryck på 10 bar PN10 medan Gardena har 6 bar PN6.
2. Vilka som helst för 25 mm bord funka.
3. Jag fick professionell
elpaco elpaco skrev:
Missade frågan. Jag köpte det från samma firma jag nämnt tidigare, i samband med min stora beställning. Det finns dock givetvis även på nätet. Du _skall_ ha ett filter. Om du inte gillar att köpa nya grejor. Och ett stort råd - vid installation, spola spola spola genom rören innan montering av spridarhuvuden. Jag körde typ 7min fullt blås.
Tack för all hjälp! Ok filter bör jag skaffa. Sätter jag det direkt efter utkastaren gissar jag?

Ok skiter i gardena anslutning.

En stor nackdel för mig är att uttaget närmast stamledningen kan jag inte nyttja. Eller kan och kan. Det ligger där det kommer bli stenlagt. Så visst kan jag dra ner PEM där och bort till ventilboxarna.

Mitt flöde är ju beräknat på det andra utkastet. Det som jag tänkt använda.

Egen kopparledning direkt från stammen - mitt utkast (det som jag ej vill använda) sitter ju precis där. Är det skillnad på kopparledning och utkast? Förstår inte riktigt - kan du utveckla?

Tack på förhand.
 
En till motivering till att ha den "sämre" utkastaren är att om nåt går läck så händer det på gräsmatten INTE under stenläggningen.

Jag kanske är paranoid med inbillar jag att vatten under en stenlagd uppfart är inte så kul.

Min PEM kom igår, idag kommer resten av grejerna.

Kvar att köpa är kontrollen - kommer köra Rainmachine mini - 8. Som placeras i garge.

Ska fundera på extern regnsensor också.
 
Kommer iof ha grävare till hjälp vid installation. Gejen är att de gör tomten samtidigt som jag ska installera så jag tänkte att de kunde gräva lite extra. Detta talar ju för att jag skulle kunna nyttja uttaget vid huvudledningen.

Marken är ju så torr så ser knappt hur jag ska lyckas för hand.
 
Man vill ha maximalt flöde till systemet. Ledningar inomhus är vanligen ganska klena, och sätter därmed gränsen för max tryck och flöde. Ju längre smala rör man har, desto mer faller trycket. Därav rådet. Men man skall ändå inte gå över ån efter vatten, dvs inte göra långa krusiduller i onödan.

Har du överslagsräknat något på kraven för dina slingor? Har du mätt tryck och flöde i din utkastare? Det är trist om spridarna sedan inte poppar upp ..

Ja sätt filtret innan ventilboxen, där det är lättåtkomligt. Mitt sitter som sagt inomhus på kopparledningen.
 
elpaco elpaco skrev:
Man vill ha maximalt flöde till systemet. Ledningar inomhus är vanligen ganska klena, och sätter därmed gränsen för max tryck och flöde. Ju längre smala rör man har, desto mer faller trycket. Därav rådet. Men man skall ändå inte gå över ån efter vatten, dvs inte göra långa krusiduller i onödan.

Har du överslagsräknat något på kraven för dina slingor? Har du mätt tryck och flöde i din utkastare? Det är trist om spridarna sedan inte poppar upp ..

Ja sätt filtret innan ventilboxen, där det är lättåtkomligt. Mitt sitter som sagt inomhus på kopparledningen.
Jag har mätt 21 sec för 10 L. Firman jag fått hjälp av har använt den infon för beräkning av zoner. Vissa sitter det 4 st 1804 Rainbird R-van och vissa 3 1804 R-van. Han som hjälpt mig har även beräknat att jag behöver 27 L / min.

Har ej mätt tryck. Men som referens har jag en granne som satt ett system med 7 st MP pop up. Dessa sitter visserligen på hans första utkast och dessa poppar upp.
 
elpaco elpaco skrev:
Man vill ha maximalt flöde till systemet. Ledningar inomhus är vanligen ganska klena, och sätter därmed gränsen för max tryck och flöde. Ju längre smala rör man har, desto mer faller trycket. Därav rådet. Men man skall ändå inte gå över ån efter vatten, dvs inte göra långa krusiduller i onödan.

Har du överslagsräknat något på kraven för dina slingor? Har du mätt tryck och flöde i din utkastare? Det är trist om spridarna sedan inte poppar upp ..

Ja sätt filtret innan ventilboxen, där det är lättåtkomligt. Mitt sitter som sagt inomhus på kopparledningen.
Ska mäta på huvudutkastet - är det större flöde där så kör jag vatten därifrån till ventilerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.