Hej

Jag har ett garage med följande konstruktion på takstolarna. Se bild 1.

Och garaget ser ut som bild 2

Jag skulle vilja bygga ett loft som man kan gå på och nyttja. Även bygga en liten trapp längst in i garaget.

Vad jag läst mig till ska jag ha 315 x 66 Limträbalkar 6 meter med cc60.

Min fråga är om man kan bygga med något mindre och färre balkar - jag förstår att det inte blir exakt lika stabilt men det ska som sagt tåla att gå på men det är ju inte tanken att 20 pers ska stå och hoppa där uppe.

Skulle man t.ex. klara sig på 6 balkar istället?

Jag är inte konstruktör utan jag har bara fått tillgång till takstolarnas nuvarande konstruktion.
 
  • Ritningar av garage med mått för takstolar, entréfasad och sidovy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av takstolskonstruktion för garage med mått och tekniska detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ser ut som de takstolarna är gjorda för just det?

jag köpte sånna takstolar och satte på cc600
 
Satte du reglar bara eller köpte du limträbalk 315x61?
 
Bara takstolar alltså..
 
Jag är ledsen men är inte riktigt med på vad du menar?

Satte du tvärgående reglar med cc60 och det håller bra att använda som loft?
 
Jag har bara satt takstolar på cc600, alltså dubbelt så tätt som man gör i vanliga fall, sen blir det golvspån direkt på är tanken..

Det är inte riktigt klart ännu:)
 
Ok då e jag med. Mina sitter med cc 120 så tanken är att lägga regel eller linträ mellan.

Dock är frågan om man verkligen behöver så grova linträbalkar och så tätt.

Hittade nån tabell på XL bygg som säger cc60 och 314x61 för spann på 6 meter. Mitt är 5,75 meter.
 
De takstolarna är konstruerade för att tåla en begränsad last, t.ex. som uppstår i samband med förvaring av lättare saker. Vill du kunna använda loftet för någon form av verksamhet, hobbyrum eller gästrum mm måste du bygga på ett annat sätt. Enklast är att lägga in limträbalkar mellan takstolarna på en något högre nivå än takstolarnas underram. Sedan använder du 11/2-tums golvbrädor (34-36 mm tjocka) som vilar på limträbalkarna. 66x315 är säkert rätt för c/c 600. För c/c 1200 som det blir nu bör du gå upp till 90x315. Det går att komma ner i höjd genom att öka på bredden på balkarna, men det blir lite oekonomiskt.

Trappan bygger du enklast längst in som en L-trappa, där trapploppets senare del följer yttertakets lutning. Starta vid den vägg som ligger på motsatt sida av ingången.
 
Kan ta lite bilder imorgon men min tanke var att lägga balkarna i linje med de nedåtgående reglarna som finns för väggarna. (Lite svårt att förklara) Men reglarna i väggarna sitter ju tätare än takstolarna.

Lägger man limträbalk på en sådan regel inbillar jag mig att den får bra stöttning.

Är inte riktigt med på vad du menar med högre än takstolarnas ram?
 
Micro553 Micro553 skrev:
Är inte riktigt med på vad du menar med högre än takstolarnas ram?
Golvbrädorna ska inte vila på takstolarna, bara på limträbalkarna.
 
J justusandersson skrev:
Golvbrädorna ska inte vila på takstolarna, bara på limträbalkarna.
ok så hade jag också tänkt - främst för det blir så automatiskt då limträbalkarna är mycket bredare än reglarna till takstolarna.
 
Troligen är takstolarna beräknad för någon last när det är ramverkstakstolar, annars hade man nog satt in ”vanliga”

Jag fick ett förslag på cc1200 med en extra balk mellan som du tänkte, dessa förbinds med 2 reglar som läggs ovanpå bottenbjälken i takstolen, samt bakom tänkta ”väggregeln” skruvas sen ihop med balkskor eller 2”2 typ...
 
Jag skulle inte kalla dem för ramverkstakstolar, loftet tål absolut inte mer än 0,5 kN/kvm i nyttig last. Det är snarare en sorts förenklad fackverkstakstol som är ganska vanlig. Jag har själv ett garage med liknande takstolar, så jag är välbekant med problemen.
Med limträbalkar, med tillräckliga dimensioner för att klara spännvidden, behöver man inte fundera så mycket på takstolarna.
 
Ett annat sämre alternativ är ju stöttor till marken, men det kan vi lämna därhän om möjligt. Garaget är litet som det är.

Men grundfrågan kvarstår - klarar man sig på färre än 11 balkar och behöver man verkligen sån grov dimension?

Planen är ju ett slags hobbyrum / förvaring. Förutsättning är ju dock att takhöjden i mitten blir acceptabel.

Om inte så lägger jag nog spånskiva på delar och förvarar kartonger lätta saker, men som sagt vore sjukt bra om det kunde gå att få ett riktigt loft.
 
J justusandersson skrev:
Jag skulle inte kalla dem för ramverkstakstolar, loftet tål absolut inte mer än 0,5 kN/kvm i nyttig last. Det är snarare en sorts förenklad fackverkstakstol som är ganska vanlig. Jag har själv ett garage med liknande takstolar, så jag är välbekant med problemen.
Med limträbalkar, med tillräckliga dimensioner för att klara spännvidden, behöver man inte fundera så mycket på takstolarna.
även jag har ett garage med takstolar liknande dem på bilden fast spännvidd 9.2 meter, de kan man belasta med bostadslast på 250kg per m2 (hur man nu skriver det i kn minns ja inte)

hur vet du belastningen på de i ritningen? det framgår ju inte vad jag kan se...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.