Anna_H Anna_H skrev:
Säkerhet? Hur menar du då? Att man råkar slå ihjäl någon som passerar förbi? Kan inte se att det innebär någon direkt risk för personskador? Det låter rätt osannolikt att någon swischar in i full fart samtidigt som någon slänger upp ytterdörren och springer ut och blir påkörd?

Är det vägg på andra sidan tomtgränsen, elelr vad finns där?
Varje gång man passerar så kommer det gå illa om någon öppnar husdörren. Antingen kommer det bli skador på bil eller på dörr. Jag ser även viss risk för personskada om någon öppnar dörren precis när man backar förbi. Visst, det är ingen hög hastighet och troligen blir det inte livshotande, men nog kan man få en rejäl smäll och man står bakom en dörr som blir påbackad av en bil?

Det kan väl låta osannolikt men om man passerar tillräckligt många gånger så tror jag att det till slut blir en incident även om man är försiktig.
Vi kan ha olika åsikter men jag tycker att det känns helt oacceptabelt att dagligen smita förbi husets ytterdörr med de krafter som även en långsam bil har.
 
Tycker det låter som att du aldrig kommer att kunna leva med detta. Föreslår att du kontaktar en mäklare och säljer huset.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Förstår att du upplever det som ett stort problem.

Dock verkar det inte som att säljaren/byggfirman har sålt dig något annat än utlovat, då själva parkerings-ytorna finns, och det var fullt synligt för dig på ritningarna du fick se att dörren öppnades i vägen till den ena parkeringen.

Dvs, vill du lösa problemet får du nog göra det själv. Antingen genom att ändra dörrens utformning/läge eller någon annan lösning på problemet.

Byggbolaget kan kanske vara behjälplig med att hitta någon bra lösning för dig, men jag kan inte se hur de ska vara finansiellt skyldiga till något i detta fall.
 
harry73
Om du tror att du någon gång kommer att backa på dörren för att risken finns (=murphy's law) borde du också acceptera att du kommer att krocka på människor och vagnar vid ICA parkeringen och att du kommer att frontalkrocka med andra bilar när du går åt sidan för en fotgängare eller cyklist som befinner sig på vägbanan.

I sak har du rätt att om man utsätts för en risk tillräckligt ofta, kommer den negativa konsekvensen att inträffa (annars skulle det inte finnas en risk). Det är dock inte samma sak som att det kommer att inträffa dig och det finns många saker du kan göra, för att minska risken ytterliga, t ex.
- Dörrstopp på dörren
- klarglas i dörren för bättre sikt.
- Titta i speglarna när du backar
- Titta bakom bilen innan du backa ut
- Backa in, och kontrollera att det inte finns hinder på uppfarten innan du gör så
- Fästa klisterlapp på dörren med "akta bilen" på
- kör långsamt
- Ha ingen häck mot grannen.
Listan kan göras lång, men att köra bil är förenad med risker, och när man kör håller man hela tiden på med att uppskatta riskerna och försöka minska dom (kallas också för trafikvana)

Lycka till, du kommer att klara det.
 
  • Gilla
Freddedan och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Om du tror att du någon gång kommer att backa på dörren för att risken finns (=murphy's law) borde du också acceptera att du kommer att krocka på människor och vagnar vid ICA parkeringen och att du kommer att frontalkrocka med andra bilar när du går åt sidan för en fotgängare eller cyklist som befinner sig på vägbanan.

I sak har du rätt att om man utsätts för en risk tillräckligt ofta, kommer den negativa konsekvensen att inträffa (annars skulle det inte finnas en risk). Det är dock inte samma sak som att det kommer att inträffa dig och det finns många saker du kan göra, för att minska risken ytterliga, t ex.
- Dörrstopp på dörren
- klarglas i dörren för bättre sikt.
- Titta i speglarna när du backar
- Titta bakom bilen innan du backa ut
- Backa in, och kontrollera att det inte finns hinder på uppfarten innan du gör så
- Fästa klisterlapp på dörren med "akta bilen" på
- kör långsamt
- Ha ingen häck mot grannen.
Listan kan göras lång, men att köra bil är förenad med risker, och när man kör håller man hela tiden på med att uppskatta riskerna och försöka minska dom (kallas också för trafikvana)

Lycka till, du kommer att klara det.
Klarglas i dörren är en bra idé (även råglas eller dylikt kommer ju innebära att man kan skymta en annalkande bil, åtminstone på dagen), sedan tror jag faktiskt att man kommer höra om det kommer en bil ifall man står innanför dörren för att gå ut. Förutsatt att föraren inte dundrar in i 50 km/h på uppfarten, men det skulle jag inte rekommendera oavsett omgivning..
Jag förstår hur TS tänker här, men jag tror det helt enkelt är så att det känns värre när man bara tänker i siffror och avstånd, medan man i verkligheten ganska snabbt vänjer sig vid situationen.
 
Cheesen
Förordar alla att backa in på sin uppfart. Vanligaste olyckan som sker hemmavid är att man backar på grannens eller sitt eget barn när man backar ut från gården. Backar man in har man redan per automatik kollat av utrymmet när man passerar infarten. Min mor hade sluppit fyra år av rehab om mannen som backade på henne hade backat in på uppfarten i stället för ut på gatan.
 
  • Gilla
torppi och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är dock inte samma sak som att det kommer att inträffa dig och det finns många saker du kan göra, för att minska risken ytterliga, t ex. ...
Jag är pragmatiker, gillar praktiska, fungerande lösningar. Så här kommer två förslag:
a) Skaffa en mindre bil.
b) Ändra dörren, så den blir inåtgående.
Själv skulle jag föredra alternativ b.
Då blir det också lättare att ta sig ut ur huset om det råkar komma en meter snö under natten.

Problem solved :)
 
  • Gilla
FRS05 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Tack :)
Alla tips som kan hjälpa ts i denna besvärliga situationen är bra.
 
Förstår jag rätt att det finns möjlighet för en carport på annan plats? I så fall bygg carport och använd denna yta för att långtidsparkera. För visst stod det uppställningsplats vilket iaf för mig betyder att det inte är tänkt för daglig användning.
 
j.f.s
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag är pragmatiker, gillar praktiska, fungerande lösningar. Så här kommer två förslag:
a) Skaffa en mindre bil.
b) Ändra dörren, så den blir inåtgående.
Själv skulle jag föredra alternativ b.
Då blir det också lättare att ta sig ut ur huset om det råkar komma en meter snö under natten.

Problem solved :)
Tänkte också på inåtgående dörr men får man ha det ur brandsäkerthetsperspektiv? Att det finns på äldre hus vet jag så klart men med alla regler runt nybyggen och handikappanpassningar så kanske inåtgående dörr inte är tillåtet?
 
Det skulle förvåna mig om det fanns en sådan regel.
Vi har visserligen utåtgående ytterdörr, men två inåtgående dörrar i tvättstuga och vardagsrum.
Och alla våra öppningsbara fönster, i sovrum och dusch/toaletter, är inåtgående.
En inåtgående dörr har ju den fördelen att den inte kan blockeras utifrån av någon som har ont i sinnet...
(OT, men var det inte något som hände i Njals Saga? (Snorre Sturlasson, Island vikingatid))

Någon som vet?
 
j.f.s j.f.s skrev:
Tänkte också på inåtgående dörr men får man ha det ur brandsäkerthetsperspektiv? Att det finns på äldre hus vet jag så klart men med alla regler runt nybyggen och handikappanpassningar så kanske inåtgående dörr inte är tillåtet?
Det är förbjudet med inåtgående ytterdörrar på flerbostadshus, men däremot inte på hus där det bor ett fåtal personer, såsom en villa. Om jag minns korrekt nu.
 
Mikael_L
R Rojo72 skrev:
Det är förbjudet med inåtgående ytterdörrar på flerbostadshus, men däremot inte på hus där det bor ett fåtal personer, såsom en villa. Om jag minns korrekt nu.
Nja, jag tror inte riktigt på det du skriver.
Vi håller på och "bygger" en mindre restaurang, dvs bygger om en lokal.
Så jag satt alldeles nyligen och plöjde hela brandskyddsprojekteringen för att kolla vad som kan beröra oss.
Och jag lade särskilt märke till en skrivning, ungefär; "Inåtgående dörr är generellt ej tillåtet, men då lokalen är tillåten för max 50 personer och det finns en utrymningsväg till så är den befintliga dörren godkänd"

Så jag förstår det som att det finns en gräns för när inåtgående dörr inte längre är tillåten, men baserat på utrymningsbehov och det verkar gälla först för en hygglig mängd personer.
 

Innåtgående dörr så är du hemma utan problem... ;)
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, jag tror inte riktigt på det du skriver.
Vi håller på och "bygger" en mindre restaurang, dvs bygger om en lokal.
Så jag satt alldeles nyligen och plöjde hela brandskyddsprojekteringen för att kolla vad som kan beröra oss.
Och jag lade särskilt märke till en skrivning, ungefär; "Inåtgående dörr är generellt ej tillåtet, men då lokalen är tillåten för max 50 personer och det finns en utrymningsväg till så är den befintliga dörren godkänd"

Så jag förstår det som att det finns en gräns för när inåtgående dörr inte längre är tillåten, men baserat på utrymningsbehov och det verkar gälla först för en hygglig mängd personer.
finns inget krav på att tamburdörrar ska vara inåtgående eller utåtgående på varken villor eller lägenheter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.