Jag har scannat internet och det är svårt att hitta bra tillverkare av bastutunnor. Det är första svårigheten.
Den andra är hur mår bastuna efter några år. Vad är era erfarenheter av hur en bastu funkar /ser ut efter några år? Har ni lagat på den?
Röd bastutunna av trä vid en sjö med svart tak och vita detaljer, i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild för uppmärksamhet
 
Svärföräldrarna har I sommarstugan. Är väl 7-8 år nu. Håller bra. Vad undrar du specifikt?
 
N Noseone skrev:
Svärföräldrarna har I sommarstugan. Är väl 7-8 år nu. Håller bra. Vad undrar du specifikt?
Torkspringor, hålls glasen på plats, hur mycket slår sig dörrarna? Jo jag vet att det är ett litet hus utan någon större stark konstruktion.
 
Dörrarna är inga problem, klart det finns torrspringor men inga problem med fönster osv. Syns att det är fukt som rinner på insidan av fönstrena, trät är inte ruttet på något sätt men det syns att det varit blött. Köpt från en firma utanför Skellefteå
 
N Noseone skrev:
Dörrarna är inga problem, klart det finns torrspringor men inga problem med fönster osv. Syns att det är fukt som rinner på insidan av fönstrena, trät är inte ruttet på något sätt men det syns att det varit blött. Köpt från en firma utanför Skellefteå
Den i Bygdsiljum?
 
Japp
 
Jag skulle i första hand vara orolig för funktionen såsom tunnorna är byggda. Man sitter ju för lågt i förhållande till aggregatet, så jag har svårt att se att dessa tunnor är särskilt lämpliga för bastubad.

Det är klart att det är bta om de håller, men i mina ögon synes de till sin konstruktion vara snyggare än bra.
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle i första hand vara orolig för funktionen såsom tunnorna är byggda. Man sitter ju för lågt i förhållande till aggregatet, så jag har svårt att se att dessa tunnor är särskilt lämpliga för bastubad.

Det är klart att det är bta om de håller, men i mina ögon synes de till sin konstruktion vara snyggare än bra.
Nu var det ju inte riktigt det jag frågade efter. Funktionen passar mig och alla andra som Inte vill ha en torr finsk bastu. I denna strömmar luften runt och det blir mer jämnvarmt.
Har du någon erfarenhet av bastutunnor så lyssnar jag gärna.
 
  • Gilla
northernlight65
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Nu var det ju inte riktigt det jag frågade efter. Funktionen passar mig och alla andra som Inte vill ha en torr finsk bastu. I denna strömmar luften runt och det blir mer jämnvarmt.
Har du någon erfarenhet av bastutunnor så lyssnar jag gärna.

Skojar du!?

Vad är en torr Finsk bastu? Existerar inte :D

En Bastutunna är bättre än ingen bastu, men mycket sämre än en riktigt byggd bastu.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nej, ingen erfarenhet av dem i praktiken, men jag tittade lite på olika tillverkare av sådana innan jag byggde bastu för ett par år sedan. Det var rätt mycket tillverkare med dålig ekonomi och/eller dåliga användaromdömen, så se till att undersöka producenten ordentligt.

Den nämnda firman i Bygdsiljum kändes som en av de skakigare, men de kanske fått snurr på verksamheten igen efter konkursen.
 
  • Gilla
Jimmy Tuväng och 1 till
  • Laddar…
Torr Finsk bastu? Eehh.... det där med torrbastu med aggregat utan sten i ett dåligt ventilerat rum och folk som sitter och läser tidning i bastun är nog ett svenskt fenomen.
Finsk bastu är och har altid kännetecknats av vedeldning, stora stenmagasin och mycket ånga av badkastning och riklig användning av vatten annars också.
Men att en bastutunna fungerar bra är sant, har riktigt nog bara provat en, men med bra kamin blir det verkligen bra, det er lite ovant att sitta med fötterna på golvet men varmt blir det. Det verkar som at dessa håller nog så bra också.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, ingen erfarenhet av dem i praktiken, men jag tittade lite på olika tillverkare av sådana innan jag byggde bastu för ett par år sedan. Det var rätt mycket tillverkare med dålig ekonomi och/eller dåliga användaromdömen, så se till att undersöka producenten ordentligt.

Den nämnda firman i Bygdsiljum kändes som en av de skakigare, men de kanske fått snurr på verksamheten igen efter konkursen.
Precis, det har jag diskuterat i en annan tråd. Svårigheten ligger oftast också i att dom har vattenvärmaren på skorsten när jag vill ha den på aggregatet istället. Båda har sina för/nackdelar.
Får nog bygga mig en själv!
Kanske någon som har byggt själv och är nöjd?
 
Det är väl bara att köpa utan aggregat och köpa en med vattenvärmaren runt stenmagasin. Narvi har bra bastuugn med vattenmagasin.
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Det är väl bara att köpa utan aggregat och köpa en med vattenvärmaren runt stenmagasin. Narvi har bra bastuugn med vattenmagasin.
Mvh
Sakke
Sant.
Denna har jag tänkt på HELO
 
Jag köpte en Harvia 20 ES Pro som har inbyggd vattenvärmare. Den fungerar fint och har en tillräckligt stor vattentank för mitt behov. Det jag inte tänkte på innan och inte heller hade läst på något forum är att vattentanken aldrig får vara tom när det eldas i bastukaminen och att det hela tiden hörs ett kokande/sjudande ljud från vattentanken.

Harvia 20 ES Pro bastukamin med eld och integrerad vattenvärmare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.