Hej,

Skall montera diskbänkskåp (tät botten) i köksö där avlopp och vatten finns 5-10cm bakom själva skåpet i mellanrummet till andra sidans skåp.

Jag kan välja om jag vill föra in vatten underifrån eller via baksidan (masonitskivan) i skåpet. Om jag gör det underifrån antar jag att man måste täta genomföringar men det borde jag kunna slippa om man tar det bakifrån eller?

Tack för tips!
 
Precis. Tar det i bakskivan sävlig alla nöjda
 
  • Gilla
ArtonVolt
  • Laddar…
A ArtonVolt skrev:
men det borde jag kunna slippa om man tar det bakifrån eller?
Men blir det en köksÖ då?
Kommer du inte att snubbla på rören som leder till ön?

O olofh skrev:
...sävlig alla nöjda
???
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men blir det en köksÖ då?
Kommer du inte att snubbla på rören som leder till ön?


???
Jag uppfattade bara att ts frågade vilket som bäst. Om det är möjligt eller inte i en köksö får nog ts avgöra själv.

Autokorr så är alla nöjda
 
  • Gilla
ArtonVolt
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kommer du inte att snubbla på rören som leder till ön?
Inte jag men mössen får se upp... ;) Nejdå...ön har två rader med skåp med baksidorna mot varandra + ca. 10cm tomt utrymme mellan dem. I detta tomrum kommer vatten och avlopp upp ur golvet. Så jag kunde ju vinklat in pex slangarna och ta upp dem genomfört genom botten i diskbänkskåpet men nu lutar jag åt att ta upp ett hål i baksidan istället. Ville mest kolla här om det finns någon norm som säger något annat.
 
OK, men då tror jag att du kan göra det som är lättast när ni bygger.
Numera vill ju dock köksskåps-tillverkarna, typ IKEA, att man lägger ett tätskikt i botten på köksskåpet för att minimera vattenskador vid eventuellt läckage, men det finns mig veterligt inga sådana krav (eller behov) än, om bara installationen är vettigt gjord.

Men varför inte en vertikal "stam" på rören om ca 200 mm mellan skåpen, och sedan T-rör som leder vatten- och avloppsrör åt båda hållen till där ni skall ha hoar och annat?
Så blir det väl så säkert och bra det kan bli :)
 
  • Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.