Skulle det finnas något bekymmer i att ha huvudbrytare för respektive byggnad i ett skåp utomhus?

Vår sommarstuga sjunger på sista versen och i dagsläget sitter mätarcentralen samt huvudcentralen både dumt till och i en byggnad som kommer ge med sig. Huset firar 100 år om 2 år så, så länge får det väl stå, men sen måste det ersättas.
Då detta är en sommarstuga och inte längre en så högprioriterad jordbruksfastighet som det en gång i tiden var så kommer byggnationerna göras när lusten och ekonomin tillåter, men för att inte övriga byggnader på gården ska drabbas så tänkte jag att man kunde bygga ett litet "teknikhus" och stoppa in mätarcentralen där så Skellefteåkraft blir glada och sedan en huvudbrytare till varje byggnad i samma teknikhus (och kanske samma skåp om det tillåts?). På så sätt kan man i lugn och ro fixa nya matningar, byta ut centraler och andra tveksamma lösningar utan att gården står strömlös.

Det handlar alltså om:
Stort hus
Litet hus
Garage 1
Garage 2/snickarbodar/förråd
Alltså 4 stycken huvudbrytare som skulle få bo i teknikhuset med mätarcentralen och servicesäkringarna.

Givetvis förstår jag att det blir ett motionspass om man av någon anledning vill stänga strömmen till en byggnad men så är det redan idag då det gamla stora huset står för matning till alla andra byggnader på gården genom att ALLT är kopplat på 3 stackars säkringar.

Detta är alltså bara planeringsstadiet till ett projekt som ligger några år fram i tiden så jag vill egentligen bara veta om man FÅR ha det så eller om det finns några elregler som säger att allt utom mätarcentralen ska sitta inomhus eller på annat sätt sätter käppar i hjulet för planerna.
 
hsd
Fasadmätarskåp finns fädiga
 
Jo det vet jag. Frågan var om man fick ha ytterligare en bunt huvudbrytare i ett sådant skåp för att kunna bryta strömmen helt till byggnaderna på gården.
De färdiga skåpen har en huvudbrytare vad jag vet och jag tänkte att man kanske inte får ha fler av någon spännande anledning.
 

Bästa svaret

tommib
Nej då, det går bra att sätta huvudbrytare i ett fasadskåp. De flesta modeller har typ 12-18 modulplatser där du kan sätta säkringar och andra apparater. Du måste kolla bara att allt får plats. Tänk på att det behövs en vettig plint för att fördela alla matningar. I ditt fall med fyra utgående matningar och lite expansionsmån för framtiden kanske inte radplintar vore så dumt.

Om du behöver säkra av utgående ledningar kan det bli lite trångt i ett vanligt skåp, kan vara bra att ta ett med mera plats, alt ett större skåp med utrymme för en extra kapsling.

Ett alternativ är markmätarskåp. Dyrare än fasadmätarskåp men billigare än ett helt hus.

Om du faktiskt bygger ett litet teknikhus, vilket jag tycker låter som en rätt fiffig idé, så kan du sätta mätaren i fasadskåp men resten invändigt i en helt vanlig normcentral.

Om husen kallställs på vintern kan teknikhus också hålla underhållsvärme och användas för t.ex. pumpanläggning och sådant.

Glöm inte att det kan vara en bra idé att ha ett trefasuttag vid mätarplatsen om du ska hålla på och bygga och bryta strömmen till husen.
 
Danke! :D

Då blev det lite lättare att planera saker när man vet att man får. :)
 
Tillåtet ja, men jag ser inte riktigt vitsen med (extra) frånskiljare i mätarskåpet med enda syftet att kunna frånskilja vid renovering. Man vill ju ha ström även vid renovering, ev i form av en tillfällig elcentral i byggnaden. Och skulle huset jämnas med marken så bryter man inte strömmen utan man vill nog koppla loss kabeln i mätarskåpet.
 
Nej jag förstår heller inte vitsen, det är väl ingen panik att slå ifrån stora huvudbrytaren medan man kopplar in och ur kabel till husen.
Det sitter ju huvudbrytare i varje central i varje hus ändå.

Protte
 
Som jag försökte förklara så handlar det om ett hus i tämligen dåligt skick. Huvudbyggnaden till en gammal bondgård som numera är sommarstuga. Det är inget hus någon av oss kommer lägga ner hundratusentals kronor på för att få klart över en helg.
Rivs det huset står vi utan ström på hela gården tills ett nytt hus, där man kan montera upp en ny central, finns på plats.
Kan vi flytta ut mätarcentralen och matningarna till övriga byggnader kan vi sedan i lugn och ro göra något åt huvudbyggnaden. Riva ner den, ersätta den eller vad som nu kommer göras.
Övriga byggnader på gården kan inte stå strömlösa under den tiden eftersom att just tiden är satt till "det blir klart när det blir klart".
 
Visst låter det vettigt, men skippa idén om en hel radda med huvudbrytare på utgående ledningar.

Protte
 
Jag ser en liten fördel med att kunna bryta varje byggnad individuellt. Alla reparationer kan göras i den takt vi känner för och den enda byggnad som drabbas är den som är aktuell. När allt arbete är klar är det såklart onödigt, men då en huvudbrytare kostar gratis nästan så tycker jag det kan vara värt det.
Givetvis tas alla förslag med i planerna. Vi har ju inte ens kommit överens om hur vi ska göra med det stora huset än.
 
  • Gilla
Arrne
  • Laddar…
När elektrikern har installerat i ert nya / nyrenoverade hus / uthus så stänger han / hon av stora huvudbrytare, kopplar in aktuell kabel. Ska det senare göras mer i något hus så finns det huvudbrytare i elcentralen.

Frånskiljning bör göras i närheten av arbetsstället, inte i något utrymme ”långt bort” med flera brytare med risk för förväxling.
En extra brytare tillför en möjlig felkälla.

Protte
 
R
Allt beror nog på vad du tänker att ha i respektive stuga/ föråd , tänker på hur mycket kraft du behöver i EL
Då går det att ha säkringar i mätarskåpet som är för de kablar som ska ut , kanske du inte behöver ha så grova kablar till varje enhet , och kan ansluta allteftersom i din egen takt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.