Detta gäller en nyproducerad villa bygd av stor entreprenör. Man säljer med ”biluppställningsplats” som jag tycker är galet dimensionerad, men vore roligt att höra vad andra tycker och ni är säkert många som har erfarenhet av tätt bebyggda områden. Jag undrar även över juridiska aspekter.

Jag bifogar en skiss. Mellan huset om tomtgränsen är det 310 cm, vilket kan jämföras med svenssonbilen V70 som är ca 210 cm bred (med öppna dörrar ca 330). Redan detta är lite snålt då man alltså inte kan öppna dörrarna helt mellan hus och gräns.
Dessutom är husets entrédörr placerad på denna gavel och bilplatsen längd är tillräcklig för att hela bilen precis ska kunna passera dörren. Passagen mellan öppen husdörr och tomtgräns är 220 cm, dvs nästan precis som bilen och om man kör i den ”filen” parkerar man väldigt nära tomtgräns och lär knappas komma ur bilen.
I praktiken måste passera igenom ytterdörrens öppningszon varje gång man kommer eller åker. Varje gång riskerar man att få dörren slagen in i bilen eller i värsta fall blir någon vid dörren skadad.

Jag ser det som en säkerhetsrisk för både egendom och människor att passera närmare huset än ca 1 m (pga dörren) och i så fall är parkeringsytan helt obrukbar. Kan man på något sätt hävda att detta antingen är falsk marknadsföring (det är ingen användbar parkering) eller att man har brustit ordentligt i säkerheten när man förutsätter att ska passera precis utanför dörren? Det finns ju massor av byggregler där säkerhetsaspekter (och tillgänglighet) ska vara uppfyllda, är biluppställningsplatsen på något sätt inkluderad i dessa?

Eller tycker ni att detta är acceptabelt? Kan man hävda att det är bilförarens skyldighet att ha koll på att ingen öppnar husdörren? Är det någon som bor på liknande sätt och har erfarenheter?
 
  • Skiss som visar måtten på en trång biluppställningsplats vid ett hus, nära tomtgränsen och gatan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
J jool08 skrev:
vilket kan jämföras med svenssonbilen V70 som är ca 210 cm bred
Nja, nu är den i verkligheten 176 cm bred, exakt.
 
Antar att ni köpt huset och nu upptäckt detta? Kollade ni inte på tomtkartan innan ni skrev på?

Hur lång är uppfarten fram till dörren?
 
Mikael_L
Men annars anses standardmåttet för en parkeringsruta vara 2,5 x 5 meter, med 6 meter fritt bakåt för att komma in/ur.

Det går också att ha bredd på 2,3 eller 2,4 meter om utrymmet bakåt är längre.

Det enda skumma med din ruta (som alltså egentligen är riktigt rymlig) är den där dörren. Den ytan som dörren svänger ut över ska nog egentligen dras ifrån parkeringsplatsen bredd, dvs en 8-9 dm närmast huset ska inte anses vara tillhörande bilplatsen.

https://www.trafikverket.se/TrvSeFi...rt-gaturum/12_biluppstallning_pa_gatumark.pdf
https://www.garagekoll.se/artiklar/6-hur-stor-ar-en-parkeringsruta-eller-en-garageplats
 
harry73
Gör det till en vana att backa in när du parkerar. Då kan du komma ur bilen där det finns mest utrymme. Det blir även mycket säkrare att köra ut på gatan på morgonen.
Jag har en jäkla stor bil (2 m bred och över 5m lång) och man förvånas över hur små parkeringar man kommer in när man har vanan.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
harry73
Backspeglarna är ointressanta om man fortfarande vill kunna öppna dörrarna. Sedan går det att fälla in backspeglarna om det skulle vara en riktig trång passage, men så är det inte hos dig.
 
Uppfarten fram till dörren är drygt 5 m, så det går att stå även där, men den är såld som uppfart med plats för 2 bilar och möjlighet till carport på inre ytan.

Jag tycker inte att man kan jämföra med en parkeringsplats vid mataffären som är 240-250 cm. Dels för att man kan förvänta sig lite mer svängrum på sin egen tomt men framförallt eftersom man förväntas öppna dörren en bit in i rutan bredvid. I detta fall kanske grannen bygger carport (som tillval) och då går det inte att öppna dörren över gränsen.
Om räknar bort dörrens bredd kvarstår dessutom endast 220 cm, vilket alltså är smalare än vid mataffären.

Detta är såklart ingen katastrof, kan leva med det. Vi hade tillgång till ritningen i samband med kontrakt, men jag tycker ändå att stora företag har ett ansvar. Skriver man bilplats med möjlighet till carport så borde man kunna förutsätta viss standard utan att detaljgranska och mäta på ritningar, det tycker åtminstone jag.
 
harry73 harry73 skrev:
Backspeglarna är ointressanta om man fortfarande vill kunna öppna dörrarna. Sedan går det att fälla in backspeglarna om det skulle vara en riktig trång passage, men så är det inte hos dig.
Jag håller inte med om att backspeglarna är ointressanta, åtminstone inte när bilen passerar husdörren. Att fälla in/ut dem kan vara väldigt svårt på vintern...
 
Mja, rent krasst så låter det som att själva parkeringsplatsen har tillräckligt stort utrymme, det är tillfarten som har en varierande bredd. (Alla mått på ritningen är ju inte uppsatta, men är den ungefärligt proportionelig ser det så ut)

Att du inte alltid kan köra rakt in (eller ut) på hela din parkerings bredd är nog inte reglerat.
Du kan ju ha en smal garageport till ett stort garage, 220cm är ju inte något *extremt* mått på en garageport.

Sen är ju frågan om en dörr verkligen räknas som en begränsning på det viset.
Har du en garagedörr, måste du ju säkerställa att den inte blåser igen eller stängs när du kör förbi med bilen.

Och, gällande hustillverkarens utfästelser: Fick ni se någon form av ritning, eller rent utav huset färdigbyggt innan ni skrev på kontraktet?
 
J jool08 skrev:
Uppfarten fram till dörren är drygt 5 m, så det går att stå även där, men den är såld som uppfart med plats för 2 bilar och möjlighet till carport på inre ytan.

Jag tycker inte att man kan jämföra med en parkeringsplats vid mataffären som är 240-250 cm. Dels för att man kan förvänta sig lite mer svängrum på sin egen tomt men framförallt eftersom man förväntas öppna dörren en bit in i rutan bredvid. I detta fall kanske grannen bygger carport (som tillval) och då går det inte att öppna dörren över gränsen.
Om räknar bort dörrens bredd kvarstår dessutom endast 220 cm, vilket alltså är smalare än vid mataffären.

Detta är såklart ingen katastrof, kan leva med det. Vi hade tillgång till ritningen i samband med kontrakt, men jag tycker ändå att stora företag har ett ansvar. Skriver man bilplats med möjlighet till carport så borde man kunna förutsätta viss standard utan att detaljgranska och mäta på ritningar, det tycker åtminstone jag.
Jag måste nog säga att i ditt fall är det levererat två bilplatser och möjlighet till carport/garage.
 
Jag tycker det ser helt OK ut. Jag känner nästan ingen som kan öppna båda bildörrarna fullt ut inne i en carport eller ett garage. Tänker jag på alla dem som har bil i en carportlänga så kan de ju sällan öppna ens ena bildörren fullt ut utan att slå i en balk, ett nät eller en annan bil.

Jag hade gillat läget om jag vore du.
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Tack för era synpunkter.

Mitt största problem är dock inte att alla dörrar inte kan öppnas helt. Det jag reagerar mest på är säkerhetsaspekten när man passerar i husdörrens "öppningszon". Om jag håller mig utanför detta område kommer det inte gå att öppna dörrarna något alls på ena sidan. Jag kan omöjligt se att det både går att passera dörren med 90 cm marginal och sedan stanna så man kan gå ur bilen på bägge sidor.
Jag måste alltså antingen acceptera risken med att passera nära husdörren eller acceptera att man inte kan gå i/ur bilen på bägge sidor. Vilken av dessa delar är det som ni accepterar?
 
Säkerhet? Hur menar du då? Att man råkar slå ihjäl någon som passerar förbi? Kan inte se att det innebär någon direkt risk för personskador? Det låter rätt osannolikt att någon swischar in i full fart samtidigt som någon slänger upp ytterdörren och springer ut och blir påkörd?

Är det vägg på andra sidan tomtgränsen, elelr vad finns där?
 
J jool08 skrev:
Tack för era synpunkter.

Mitt största problem är dock inte att alla dörrar inte kan öppnas helt. Det jag reagerar mest på är säkerhetsaspekten när man passerar i husdörrens "öppningszon". Om jag håller mig utanför detta område kommer det inte gå att öppna dörrarna något alls på ena sidan. Jag kan omöjligt se att det både går att passera dörren med 90 cm marginal och sedan stanna så man kan gå ur bilen på bägge sidor.
Jag måste alltså antingen acceptera risken med att passera nära husdörren eller acceptera att man inte kan gå i/ur bilen på bägge sidor. Vilken av dessa delar är det som ni accepterar?
Båda. Beror på situation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.