Jag skulle byta plats på badrum och tvättstugan. Hur ofta är det inte man öppnar ytterdörren för att direkt rusa in på toan, kan ju kännas rätt skönt att ha den nära :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har ni tittat på badkar som är anpassade för dusch i ena delen med platt "golv" och bredare?
Exempel: [länk]

Visst är ditt nya förslag en möjlighet, dock vet jag inte hur lätt/svårt det att hålla sådana där glasblock med fogar rena. Tänk på att en 90 cm bred dörr inte går att vika in helt mot en vägg som bara är 70 cm bred. Du bör väl kunna testa hur det blir att vinkla dörren i ritprogrammet.
Bra poäng att det inte går att vika in! :speak_no_evil:
Kanske däremot går att fästa i den fasta väggen, så en antingen kan göra sig en 90*70 duschhörna, eller ha dörren parallellt med väggen så det blir 70*180 (varav 160 cm med stänkskydd)...
 
T TheRose skrev:
Jag skulle byta plats på badrum och tvättstugan. Hur ofta är det inte man öppnar ytterdörren för att direkt rusa in på toan, kan ju kännas rätt skönt att ha den nära :)
Jag tycker det är rätt sällsynt att ha så bråttom. Däremot är det ofta jag vill hänga ut tvätt, men det är väl en smaksak. Å andra sidan skulle det bli mycket ljusare i badrummet om jag bytte plats på dem, och väggen i mitten kan jag sätta var som helst så det har ingen påverkan. Nä, jag vill nog hellre ha det så här. Lite mindre krävande rördragning dessutom eftersom badrummet är i den övre delen på skissen idag...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har ni tittat på badkar som är anpassade för dusch i ena delen med platt "golv" och bredare?
Exempel: [länk]
Tittat på, men det är något med det jag inte gillar. Mycket svårt att sätta fingret på vad dock...
 
Vi har duschbadkar och tycker det funkar jättebra. Bara maken som duschar på morgonen här för övrigt, vi andra ta ett bad varannan kväll eller nåt i den stilen istället.
 
T TheRose skrev:
Jag skulle byta plats på badrum och tvättstugan. Hur ofta är det inte man öppnar ytterdörren för att direkt rusa in på toan, kan ju kännas rätt skönt att ha den nära :)
Jag testade att byta plats på bad och tvättstuga och plötsligt var det massor av möjligheter som öppnades upp. Dessutom skulle det möjliggöra ett fönster för dagsljus mellan kök och tvättstuga. Jag kanske ska omvärdera det där med närheten till ytterdörr för att hänga tvätt. Dock skulle badrumsflytt kräva lite mer rörarbete, men det blev ju väldigt trevligt. Tack för tankar!
 
  • Översiktsplan av en våning med en ny layout för bad och tvättstuga, inklusive möbler och viktiga detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pacman42 pacman42 skrev:
Jag rekommenderar verkligen att ha tvättmaskinen i närheten av köket. När vi byggde om i vårt suterränghus så ändrade vi så att ingången till tvättstugan var från köket. Det är bland det bästa vi gjort då detta dels frigjorde en massa utrymme, men samtidigt gör att man kan hantera tvätten medan man lagar maten, det blir helt enkelt gjort. Man ser/hör lätt när tvättmaskinen är klar osv.

.
Jag tänker precis tvärtom i vårat hus. Vi har tvättrum och panna nära köket och dels brummar pannan hela tiden (frånluft-kompressor) och en tvättmaskin eller torktumlare för ett jädrans oväsen när de är igång när nån sitter i köket och gör läxor eller nåt på köksön. Finns en dörr men så fort nån går in i tvättrummet glöms denna. Dessutom får man springa genom hela huset från badrum/sovrum genom köket varje gång man ska slänga tvätt i tvättrummet där tvättkorgarna finns.

Om jag kunnat bygga nytt hade jag flyttat tvättrummet från köket och satt det närmre sovrummen, fast med extra ljudisolering i väggar och dörr så pannans brummande inte stör. Tvättar gör vi aldrig på natten så det finns ingen risk nån blir störd av maskiner som är i drift när man ska sova.

/HLH
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
H hemljuvahem86 skrev:
Jag tänker precis tvärtom i vårat hus. Vi har tvättrum och panna nära köket och dels brummar pannan hela tiden (frånluft-kompressor) och en tvättmaskin eller torktumlare för ett jädrans oväsen när de är igång när nån sitter i köket och gör läxor eller nåt på köksön. Finns en dörr men så fort nån går in i tvättrummet glöms denna. Dessutom får man springa genom hela huset från badrum/sovrum genom köket varje gång man ska slänga tvätt i tvättrummet där tvättkorgarna finns.

Om jag kunnat bygga nytt hade jag flyttat tvättrummet från köket och satt det närmre sovrummen, fast med extra ljudisolering i väggar och dörr så pannans brummande inte stör. Tvättar gör vi aldrig på natten så det finns ingen risk nån blir störd av maskiner som är i drift när man ska sova.

/HLH
Tack för tankar!
Vi tvättar oftast på kvällen och hänger innan läggning i dagsläget, men ibland på natten. Har inte riktigt tänkt på att det är viktigt med ljudisoleringen, bra poäng!
 
Tack för alla kloka tankar! Efter lite sommar har vi skissat vidare. Det är underbart att tänka på stora middagar och gäster, men samtidigt är ju hemmet i första hand en plats för oss fyra som bor där. Så att ha en gästtoalett med en tvättstuga i, det kanske inte är så dumt ändå.

Vi har funderat mycket på ensuite-badrum, men i detta förslag är det istället ett badrum som är "privatdelens" av detta våningsplan. Är det någon som har erfarenhet av liknande lösning?

Dessutom har jag en idé om ett eget krypin. Med skrivbord, med konst på väggarna, kanske en läsfåtölj, favoritböcker... istället för att göra 3 (!) gästrum, för nog kan det räcka med 2? Mitt eget rum tänker jag i "office" på skissen, och så rummet till höger som ett av gästrummen.

Är det någon som har feedback om detta förslag?
 
  • Planritning av ett hem med sovrum, kontor, vardagsrum, kök, matplats och två gästrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väldigt dumt att toaletten går ut framför dörröppningen i tvättstugan.
 
BirgitS
karin.liten karin.liten skrev:
Så att ha en gästtoalett med en tvättstuga i, det kanske inte är så dumt ändå.
Om ni kan hålla så bra ordning i tvättstugan att ni vill att gäster ska gå in där så går det ju bra.

karin.liten karin.liten skrev:
Vi har funderat mycket på ensuite-badrum, men i detta förslag är det istället ett badrum som är "privatdelens" av detta våningsplan. Är det någon som har erfarenhet av liknande lösning?
Det förekommer planlösningar i forumet där det badrum som framförallt är tänkt för föräldrarna har sin ingång från annat rum än deras sovrum.

karin.liten karin.liten skrev:
Dessutom har jag en idé om ett eget krypin.
Woman cave! (y)
Man cave står det rätt ofta om i forumet.

Två gästrum är nog mer än vad de flesta har. Skulle det knipa så går det väl att ordna en liggplats i ditt "office" även om det är genomgångsrum (eller borta vid soffgruppen).
 
Gammelnörden
Om jag var ni skulle jag behålla antalet sovrum eftersom det bibehåller värdet på bostaden. Det är mer populärt att ha sovrummen samlade på samma våningsplan än att dela upp barn och vuxenrum på olika.
Personligen hade jag inte slösat med utrymme på boendeplanet med tvättstuga. På sin höjd hade jag gjort rum för tvättmaskin och torktumlare i badrummet, med bordsyta ovan och överskåp. Om ni har folk hemma ofta skulle jag satsa på en gästWC.

Eftersom ni inte hade några betänkligheter kring att flytta avlopp och dylikt så skissade jag ett förslag som använder vardagsrummet till kök och matsal med en "bardisk" som kan användas som buffébord vid jul mm. Sittgruppen placerade jag i det mörka hörnet vilket kan vara en fördel när man tittar på TV och barnens ev utspridda leksaker är inte det första man ser när man kommer hem.
Användningen av utrymmena som gäst kommer också i en mer naturlig följd; hänga av sig (gå på toa i fred och fixa frisyren) - samvaro i kök - sitta äta - hänga i soffan med kaffekoppen. :)
Handritad skiss av ett bostadsplan med markerade rum för kök, matsal, vardagsrum, sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.