Hej!

Jag har en golvvärmeslinga som är på 7kvm och tänkt att förläggas i ett badrum på ca 5,5. Går det att förlägga resten utav slingan i en intill liggande hall som är 1,5 kvm? Får man dela upp ett golvvärme på två rum ifall man bara har en givare/ett termostat?
 
Visst kan man det, hur det sedan fungerar i rummet utan termostat beror ju på "omständigheterna".
 
Ja och det är just det jag ställer mig tvekande till, med tanke på att den tilltänkta platsen är en liten yta alldeles intill ytterdörren. Känns inte helt optimalt då givaren sitter i badrummet som inte är alls lika ”utsatt” som hall-golvet. Någon som har inputs?
 
Jag hade inte gjort det som du är inne på så tar givaren bara det utrymme där den sitter
Kan du lägga badrummet med mindre cc avstånd så du kan utnyttja befintlig kabel där?
Golvvärme till 1,5m2 ska väl inte kosta alltför mycket.
 
Magkänslan har sagt nej hela tiden, dock är hjärnan latare och envisare. Väggarna är redan dubblade och det tar emot och börja öppna igen och peta i ångspärr och allt. Blir nog helt enkelt inget värme i hallen :)
 
Och vart ska du göra av det som blir över av slingan? Har du en slinga för 7 m2 behöver du ha ungefär den ytan att lägga värmekabeln på. Man kan/får inte lägga slingorna för tätt då det kan bli för varmt i golvet.
 
Låter lite som ett I-lands problem.
Lägg slingan i badrummet, termostaten styr ju flödet i slingan så att det inte blir för varmt i golvet.
 
Lägger man slingorna för tätt är det golvmaterialet om kan ta skada och i värsta fall ta eld. Rumsvärmen är inte den stora faran
 
Nej alternativet ligger väl i att köpa ett mindre. Fick mattan gratis av en vän som är elektriker, dock på semester så svårare att rådfråga, vilken tur att jag har er då! Tätare än anvisning ska de iallafall inte bli, jag spånade mest på min dumsnåla tes om att förlägga slingan i två rum, vilket jag egentligen visste svaret på.
 
AHA...en elslinga, då kan du bortse från mitt tidigare inlägg :D
 
Vad är det för kabel?
Vad har du för underlag?

Kolla tillverkarens anvisningar, jag tittade på Ebecos Cable Kit 200 49 m.
Och de anger följande 75W/m2 - 7.2 m2, 110W/m2 - 4,9 m2 och 140 w/m2 - 3,9 m2

Och följande för olika underlag:

Klinker/natursten 110–120 W/m²
Trä/laminat/plastmatta 65–75 W/m²

Så innan du gör något kolla upp detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.