Hej igen alla :)

För ganska precis 4 år sedan köpte jag min pärla i Krokvik och min ambition om att komma igång direkt med projektet var inte så lätt som jag naivt trodde då... Mycket vatten har runnit under broarna och men nu har det äntligen börjat hända lite saker. Mitt lilla Krokvik har nu blivit vårt lilla Krokvik och vi kallar vår resa Krokviksresan. Min sambo har jobbat ett tag med att dokumentera vår underbara Krokviksresa hittills och hon kommer att skriva och blogga löpande framöver.

Resan från då till framtiden finner ni på http://krokviksresan.simplesite.com/

Bloggen saknar ju diskussionsmöjligheter och som hemmasnickare och gördetsjälvare behöver man ju ibland lite tips och råd, därför kommer jag parallellt lägga ut en del bilder från bygget och kanske (förmodligen) :) ställa en del frågor ibland.

Välkommen att följa vår resa

Ha en underbar dag
 
  • Idylliskt hus omgivet av träd vid Krokviks vattenkant under blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Bichonen och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Trevligt äventyr!
 
Just nu är det fokus på byte av verandataket, låg tidigare gammalt plasttak med bara några graders lutning, lyfter nu de nya bjälkar a typ 150 mm i bakkant till översidan på husets takstolar. Har gjort en liten tabbe då jag köpte kortlängd till takbjällkarna 45/120 som jag trodde skulle räcka, tyvärr hade jag inte tänkt på att de går in en rätt bra bit på husets takbjälkar, då man girar de... visade sig att de är typ 150 för korta för att klara 300 i utstick vid rännan. Min tanke är att förlänga de 150 och bygga in allt i en låda så ser man inte skarven. Någon som har en bättre idé? Nyinstallerade träbjälkar på en veranda under konstruktion, med en för kort bjälke nära husets vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av veranda med nya takbjälkar och verktyg på verandan, natur och sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny verandatakstomme under konstruktion med synliga träbjälkar och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Verandataket växer så sakteliga och förhoppningsvis så kan jag sätta takfotsplåt och börja pappa i morgon. Har nu listat ut hur jag så smidigt som möjligt kan förlänga de för korta takbjällkarna. Learning by doing...


Hälften färdigbyggt verandatak på en trästomme i skymning med utsikt över en sjö och träd bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Eftersom takutsprånget blir för kort nu när vi tilläggsisolerar stugdelen, så är tanken att riva pappen på gamla stugan och lägga ny råspont på den gamla råsponten sen på med ny papp och shingel. Taket har satt sig en aning på norrsidan på några ställen, någon som har bra tips på hur man riktar upp den nya råsponten smidigast?
 
Tony Klang Tony Klang skrev:
Taket har satt sig en aning på norrsidan på några ställen, någon som har bra tips på hur man riktar upp den nya råsponten smidigast?
När den gamla sponten är borta, spänn ett snöre från kant till kant på några ställen och mät upp vilka takstolar som sackar. Sala på dessa med passbitar (eller ännu enklare, om utseendet inne på vinden inte spelar någon roll; skruva nya, raka reglar på sidan av befintlig takstol). Sen på med den nya sponten.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Tack för svar :) Tanken är att ha kvar den gamla sponten då den är väldigt frisk, anledningen till ny spont är ju att få ut takutsprånget, är iofs kanske ovanligt men jag har frågat lite snickare och de säger att det funkar att lägga spont på spont. Taket är helt oisolerat så ventilationen är optimal på undersidan, vet inte om det kan möjligtvis bli kondensvarning i de luftfickorna som bildas vid riktningen?
 
Träkonstruktion med ojämn ihopfogning och kladd av lim, blå himmel och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blev det till slut när man inte har hjärnan med sig från början... Learning by doing... med lite PL400 i skruvförbanden så blir det nog great, syns sen inte inne i lådan att är en amatör
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Dansgolvet klart över verandan, men vad man misstar sig på tidsåtgången hela tiden... Fick klura rätt länge innan jag kom på hur jag skulle mäta ut takutsprånget. Nu får man hålla tummarna för att det blir några regnfria dagar framöver.

Färdiglagt trägolv på en veranda med otillverkad del av taket synlig, omgiven av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Öyivind och 1 till
  • Laddar…
Några timmar om dagen så kommer man närmare slutmålet Takrenovering med ny takpapp som delvis är utrullad över träkonstruktionen i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Bra jobbat
 
Satan i gatan... Det är alldeles för varmt att lägga takpapp i strålande solsken, klibbar ihop på en mickrosekund. . Blev att sätta Fotplåt i stället #check Nu över till att riva läkt och ta bort papp Byggprojekt med installerad fotplåt på taket till en solig dag, med trähustillbyggnad och material runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
en på stugdelen...
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Tak under renovering med en lövsug och en lövblås liggandes på träreglar och betongpannor, med skog och sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lövsugen funkade inge vidare, alla tegelbitar satte sig i fläkten... Men med lövblåsen funkade det jävligt bra dock är halva trädgården full med tegelbitar glömde dock stänga ytterdörren
 
  • Gilla
Alecci och 1 till
  • Laddar…
Gammalt råsponttak delvis täckt av underlagstak vid solnedgång, synligt väderbitet vid kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är jag sleten... Men det blir bra detta till slut bara det inte börjar regna i det närmaste. 68-åriga råsponten från 1950 är lika friskt som det vore nytt, bara ute vid takutsprången som det är väderbitet.
 
  • Gilla
pelkon och 3 till
  • Laddar…
Har varit och lånat lite vuxenmekano i dag

Släpvagn lastad med byggställningsdelar, kallad "vuxenmekano", parkerad på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.