Hej.
Ska sätta upp skjutdörrar på altanen. Funderar på att täta detta.
Den lilla utrymmet mellan trallen. Under glidskenan och regeln som är precis under.
Alltså runt 5 cc mellan varje.
Kan man lägga in nåt skum av nåt slag?
 
  • alt="Detalj av altan med skjutdörrsinstallation ovanpå trall, markering av utrymme mellan regel och glidskena.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chris11
  • Laddar…
Nu när trallen bli mer skyddad för ”väder och vind” så vänd på trallen och lägg den tätt med en tumstock mellan bara komplettera ned nya brädor.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
Tänkte ha en utematta invändigt.
Är enklaste varianten av inglasning. ”Förlängd Sommar”
Sen lite längre sittningar på sommarkvällarna förstås.
 
L Leif i Skåne skrev:
Nu när trallen bli mer skyddad för ”väder och vind” så vänd på trallen och lägg den tätt med en tumstock mellan bara komplettera ned nya brädor.
Ja. Spikad tyvärr. Känns som ett större jobb.
 
Teacer Teacer skrev:
Ja. Spikad tyvärr. Känns som ett större jobb.
Jag använder Biltemas stenlim till det mesta, stenlim är som vanligt fogskum, men rosa och lågexpanderande.
Ihop med deras pistol, så får man full kontroll på mängden skum, håller minst ett år med tuben sittandes kvar på pistolen
så man har det alltid till hands, fungerar utmärkt som lim till det mesta också.
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/stenlim-2000029972
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/fogpistoler/fogskumspistol-2000023750
 
  • Gilla
Hassegr och 2 till
  • Laddar…
Får man fråga varför du vill täta bara under partiet? Det lär knappast göra någon skillnad om du inte har tätt i övrigt.
 
I icho skrev:
Får man fråga varför du vill täta bara under partiet? Det lär knappast göra någon skillnad om du inte har tätt i övrigt.
Nä. Ville bara stoppa en väg in för småkryp. Sen ska jag ha matta där inne. Kommer finns många öppningar så detta kanske inte spelar nån roll.
 
Det som sticker ut kommer bli blött, det blöta kommer krypa in i det torra innanför glaspartiet, snö kan/kommer också ställa till det.
Mitt förslag är att ni lägger en plåt där som täcker trallen, men se till och halksäkra plåten på något sätt.
Inne lägger ni förslagsvis mattor med oljehärdad masonite under..
 
Ta upp trallen, lägg i isolering, skruva om trallen tätt. Det lönar sig med rejält med isolering i golvet även om det är ett "sommarrum". Pappa har sommarrum med 40 cm frigolitisolering i golvet (det var så mycket plats det var helt enkelt), han kan använda sitt uterum till i november och från mars, och har frostfritt hela vintern, grannen som har oisolerat fryser fötterna av sig.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ta upp trallen, lägg i isolering, skruva om trallen tätt. Det lönar sig med rejält med isolering i golvet även om det är ett "sommarrum". Pappa har sommarrum med 40 cm frigolitisolering i golvet (det var så mycket plats det var helt enkelt), han kan använda sitt uterum till i november och från mars, och har frostfritt hela vintern, grannen som har oisolerat fryser fötterna av sig.
Har du ingen värme så spelar isoleringen inte så stor roll, 40 cm i ett uterum är bara bortkastade pengar
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag använder Biltemas stenlim till det mesta, stenlim är som vanligt fogskum, men rosa och lågexpanderande.
Ihop med deras pistol, så får man full kontroll på mängden skum, håller minst ett år med tuben sittandes kvar på pistolen
så man har det alltid till hands, fungerar utmärkt som lim till det mesta också.
[länk]
[länk]
Går inte att täta en trall med stenlim
 
T Polos skrev:
Har du ingen värme så spelar isoleringen inte så stor roll, 40 cm i ett uterum är bara bortkastade pengar
Dessa hundralappar är snabbt intjänade när man sätter in kupevärmaren och kör den i 20 minuter istället för två timmar för att kunna sitta ute och fika i februari :)

Pappa har frostvakt, grannen testade, men den gick ju dygnet runt eftersom de har helt oisolerat så att det blåser rakt in.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Jag ska mest ha det till att inte frysa så mycket vanliga svenska sommarkvällar. Höstdagar blir en bonus om det går.
Köper några tusen w terrassvärmare och brassar på om det behövs.
 
Jag får nog sätta det provisoriskt och leja nån att fixa isolerat nästa år om jag känner att jag saknar det. Easy way out. :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.