Tjena,

Jag har köpt en lägenhet som helt saknar uttag för lampor i taket som man brukar ha. Tidigare boende har bara använt golvlampor med mera. Men jag vill ta dit en elektriker för att sätta upp kontakter vid takkanten på väggen. I och med detta spånar jag på en mängd olika idéer för hur man ska ljussätta rummet.

Givetvis kommer inte detta vara den enda belysningen, men jag funderar på om detta funkar som "grundbelysning" för rummet. Vad tror ni? Jag har ritat upp rummet i 3d och renderat en bild på min idé.

Jag vill inte att det ska vara punktljus utan en "slinga" som lyser upp oavbrutet (enligt bild). Ska även gå använda dimmer. Har någon erfarenhet av liknande? Hur funkar det för er? Vad ska man använda för ljus för detta? Det krävs nog lite kräm i ljuset för att det ska ge önskad effekt.

Mvh,
Jan
 
  • v-rummet1_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I mina föräldrars gamla hus så var ljuset vänt uppåt istället vid taket. Där bestod det av lysrör som låg tätt ihop eller om de var omlott. Och så kunde man dimma dem till lagom ljusstyrka. Otroligt bra, mysigt allmänljus där man enkelt lyste upp det gigantiska vardagsrummet ltie lagom och där man sen tände bordslampor etc i de delar man villa ha mer ljus.
 
I mitt nuvarande hus hade alla sälskapsrum en 30 cm nisch närmast fönstret i taket bakom den satt det knastrande lysrör med dimmer. Jäkligt ocharmigt faktiskt så de rykte all världens väg när renoveringen satte igång.
 
Cockaby skrev:
I mina föräldrars gamla hus så var ljuset vänt uppåt istället vid taket. Där bestod det av lysrör som låg tätt ihop eller om de var omlott. Och så kunde man dimma dem till lagom ljusstyrka. Otroligt bra, mysigt allmänljus där man enkelt lyste upp det gigantiska vardagsrummet ltie lagom och där man sen tände bordslampor etc i de delar man villa ha mer ljus.
Detta låter möjligen lite intressant. Jag förstår dock inte hur man kan dimma ett lysrör? Går det på alla lysrör eller är det något speciellt slag? Vart får man tag på såna i så fall. Lysrör har ju generellt oerhört äckligt ljus, men om man hittar rätt så, kanske? Hmm...

Hur som helst. Först ville jag faktiskt ha ljuset riktat mot taket men kom underfund med att källan kommer synas oavsätt vart man står i rummet. Därmed vart det nedåtriktat. Efter ytterligare fundering så vill jag bara belysa fondväggen, det blir nog snyggast.

Har tjackat 9 meter ljusslang för 250 kr för att testa ljuset. Det funkar och lyser upp kvällstid som AX sa, vilket iofs är helt ok. Men om man kan få "lysrör" istället så blir det antagligen jämare ljus...

Har till och med funderat på vad en neonslinga (vit/gulaktig) kan kosta? Någon som vet? ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.