Vi har för en tid sedan flyttat in i en nybyggd bostadsrättslägenhet och nu ser jag att det inte finns någon silikontätning mellan toastolen och golvet. Se bifogad bild. Det är även så i några andra lägenheter i föreningen som jag besökt. Är det inte både lämpligt och krav på det?
 
  • Toalett utan silikontätning vid anslutningen till kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ny ägare
  • Laddar…
Finns inga krav på det.
 
S Sinclair skrev:
Vi har för en tid sedan flyttat in i en nybyggd bostadsrättslägenhet och nu ser jag att det inte finns någon silikontätning mellan toastolen och golvet. Se bifogad bild. Det är även så i några andra lägenheter i föreningen som jag besökt. Är det inte både lämpligt och krav på det?
Nja svarar jag, golvet ser ju hyfsat nytt ut, så bör inte stolen vara limmad ist för skruvad?
Så avsaknaden av silikon är nog en berättigad fråga....
 
Vi limmade stolen med silikon så det inte syntes (liknande det på bilden).
Slipper på detta sätt en synlig silkonfog som blir ful med tiden.
 
A A.G skrev:
Vi limmade stolen med silikon så det inte syntes (liknande det på bilden).
Slipper på detta sätt en synlig silkonfog som blir ful med tiden.
Intressant, hur gjorde ni det, blev det tillräcklig yta att limma på?.Och blir det inte svårt att städa i glipan som blir, med tanke på vad som kan komma in där?
 
Placera först stolen i rätt läge. Sen tejpade vi runt stolen. Efter tagit bort stolen. Så gjorde vi en tjock silikonsträng lite innanför tejpen. Satte tillbaka stolen tog bort tejpen och överflödig silikon. Anläggningsytan mot stolen och givet blev tillräckligt för vår stol iaf.

Inga problem med städningen. Är inte en stor yta som det kan samlas smuts under. Hellre städa lite oftare en en synlig fog som inte är bra utförd eller blir ful med tiden.
 
Jag misstänker att stolen är limmad eftersom det hos grannen syns en limsträng några millimeter in under stolkanten. Limsträngen kanske fungerar som en stopp för vatten som kan rinna in från golvet av något skäl? Nogon limsträng syns inte hos oss.
 
Staffans2000
Pilla bort de små täckbrickorna, så ser du ifall tronen är skruvad eller ej.
 
Stolen är en IFÖ Sign 6860. Det finns skruvhuvud under de fyra täckbrickorna, två på vardera sida vilket väl innebär att stolen är fastskruvad i golvet. En aspekt, som framförts mot att silikontäta mot golvet, är att tätningen förhindrar kondensfukt, som kan bildas under stolen, att vädras ut.
 
För att det ska kunna bli kondens innanför toafoten så måste det porslinet bli tillräckligt kallt, det är bara en liten mängd vatten i vattenlåset så den mängden brukar inte kunna kyla ner porslinet tillräckligt så att fukten i luften fälls ut. Sedan finns botten av cisternen men den ytan är så liten jämfört med omkringliggande porslin så att porslinet blir inte tillräckligt kallt.

Eftersom du har dolt vattenlås så har du en liten plastlock på baksidan ned mot golvet, den är inte helt lufttät, du har även klinker med fogar på golvet det är inte heller helt luft/fukttätt, luften är nästan helt stillastående innanför toafoten, för att det ska kunna kondensera så måste luften omsättas.
 
Tycker det är en fördel att slippa silikonsträngen nere vid golvet. Den tenderar att bli mjuk och skräp/smuts kan häfta fast på den.
 
Jag har hittat monteringsanvisningen för den aktuella stolen. Där framgår av bild 11 att silikontätning mot golvet Illustration av applicering av sanitetssilikon runt basen på en toalettstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
görs. Men visst, silikonsträngar blir ofta fula med tiden så det verkar handla om "Expressen eller Aftonbladet" som Gösta Ekman velade mellan i en sketch.
 
Så här svarade IFÖ-supporten idag: "Det bildas ingen kondens under stolen eftersom du har en öppning där bak med plastlucka för. Vad gäller silikonering av wc stolar så blir det allt vanligare eftersom badrum där det finns en golvbrunn har tätskikt och det vill man inte ta hål på för att (inte=mitt förtydligande) riskera vattenskador om det skulle hända något".

Kommentarer om silikonering av wc stolar tolkar jag handlar om att limma fast stolen i golvet istället för att skruva fast den eftersom en skruvning kräver hål i golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.