Hej hopp,
Jag har en jordvärmeanläggning med en IVT 07-VV värmepump från -93.
Med den tidens sätt att mäta lämnar den 8 kw och har en inbyggd varmvattenberedare på 175 liter.
Temperaturen på varmvattnet ligger strax under 50 grader.
Vi är två personer i hushållet och varmvattenresurserna är i minsta laget för oss.
Nu är det tillökning på väg och då måste varmvattenresurserna bättras på.
Jag tänkte sätta en elektrisk varmvattenberedare i serie efter värmepumpens beredare. Men jag vet inte hur stor beredare jag ska välja....hoppas nu på tips från er. Så jag kommer ur min beslutsångest....kan 100 liter bli ok?

 
  • Gilla
Per Alwarzon
  • Laddar…
Desmodromic skrev:
Hej hopp,
Jag har en jordvärmeanläggning med en IVT 07-VV värmepump från -93.
Med den tidens sätt att mäta lämnar den 8 kw och har en inbyggd varmvattenberedare på 175 liter.
Temperaturen på varmvattnet ligger strax under 50 grader.
Vi är två personer i hushållet och varmvattenresurserna är i minsta laget för oss.
Nu är det tillökning på väg och då måste varmvattenresurserna bättras på.
Jag tänkte sätta en elektrisk varmvattenberedare i serie efter värmepumpens beredare. Men jag vet inte hur stor beredare jag ska välja....hoppas nu på tips från er. Så jag kommer ur min beslutsångest....kan 100 liter bli ok?  

100 & sen sätter du den på 60-65 grader, det blir myck mer vatten
det fins ett smartare sätt att koppla ihopp beredarna & det är att ha dom i seria, så elberedaren matas med varmt vatten, vilket håller ner elförbrukningen.
men man tar inte allt vatten ur elberedaren, uten man kar en blendningsventil som i första hand tar vatten direkt från värmepumpen & när vattnet i värmepumpen är för kalt, så blandar den in vatten från elberedaren.

ett annat bra tips är att kolla hur högt vatten tryck ni har, man kan tjäna mycke på att strypa ner vaten flödet i durscen & köpa ett annat rursch munstycke, så man inte tapar licka många liter vatten/min när man durschar.
i min värmepump så är det 10 varmvatten orginal & det räckte till 40 mins durschning.


jag har nu skaffat ett stort bubbelbad & vill kuna tappa upp bet + durscha utan att behövara tänka på att vattnet ska räcka, så jag valde att köpa en separat dubbelmantlad varmvaten beredara (en lika dan som den som är i värmepumpen, men den är på 300 liter, istället för 160 liter)
deta är mycket dyrare at instalera, men biligare i drift, men det tar igentligen på tok för lång tid att tjäna in investeringen, så länge man inte andvänder tok mycke vatten, eller om elpriset går upp kraftigt
 
Föreslår att du utökar vattenmänden som den VP värmer, anslut en tank på 500 L som VP också värmer upp. Ditt vv-uttag är ju inte konstant så VP hinner kompensera upp uttagen mellen varven. Vi har kompletterat vår FLVP på detta sätt och har numera inga bekymmer med stort vv-uttag.
 
Hmmmm,
En större tank skulle vara en ekonomisk lösning men jag har även problem med att damen i huset tycker att varmvattnet är för kallt....
Detta är nog inget problem med nya värmepumpar men med min som är litta äldre kommer jag inte upp i högre temp än 45-50 grader.
Så tyvärr är enda lösningen en extra elberedare.
Å nu har jag fått ännnu mer å klura på.
Ska jag koppla den i serie eller parallellt med en blandningsventil....
Parallellt med blandningsventil verkar vara den mest ekonomiska men vilken
lösning ger högst kapacitet på uttag av varmvatten?
 
45-50 grader !!! måste vara nått fel, eller har du konverterat den från en till en annan gas?
 
Angående kallt varmvatten:

* Vad har du fär inställning i VP för start/stopp av varmvattenproduktion?

* Vad står blandningsventilen på?

* Har du kanske nyligen bytt blandare? Moderna blandare har "energibesparing" och en massa annat tjafs. Du kan behöva justera blandaren så att varmt blir varmt!
 
Desmodromic skrev:
Hmmmm,
En större tank skulle vara en ekonomisk lösning men jag har även problem med att damen i huset tycker att varmvattnet är för kallt....
Detta är nog inget problem med nya värmepumpar men med min som är litta äldre kommer jag inte upp i högre temp än 45-50 grader.
Så tyvärr är enda lösningen en extra elberedare.
Å nu har jag fått ännnu mer å klura på.
Ska jag koppla den i serie eller parallellt med en blandningsventil....
Parallellt med blandningsventil verkar vara den mest ekonomiska men vilken
lösning ger högst kapacitet på uttag av varmvatten?
det blir lika mycke vatten ! (eller möjlgtvis nån liter axtra med blandningsventil)

men om din värmepump bara värmer till 45 grader så komer du alltid att andvända lite vatten från el beredaren för att nå dom 55 grader du ställer blandningsventilen på.
Dock så blir mängden jumet vatten i el beredaren mindre, så det gå åt mindre el, när du andvänder blandningsventil
 
Nja,
Min gamla värmepump är fylld med R22 och jag tror inte att det är något fel på den.
Givaren till varmvattnet sitter långt ner på beredaren och laddning startar på 42 grader och stoppar på 48. Ställer jag upp den "låser sig" pumpen i tappvattenläge. Men enligt instruktionsboken klarar inte pumpen högre temperatur utan låsa sig.

Någon blandningsventil har jag aldrig monterat för man bränner jue sig inte precis.

Jag tror att jag satsar på en 100l elberedare som jag kopplar in parallellt med en blandningsventil.
 
Desmodromic skrev:
Nja,
Min gamla värmepump är fylld med R22 och jag tror inte att det är något fel på den.
Givaren till varmvattnet sitter långt ner på beredaren och laddning startar på 42 grader och stoppar på 48. Ställer jag upp den "låser sig" pumpen i tappvattenläge. Men enligt instruktionsboken klarar inte pumpen högre temperatur utan låsa sig.

Någon blandningsventil har jag aldrig monterat för man bränner jue sig inte precis.

Jag tror att jag satsar på en 100l elberedare som jag kopplar in parallellt med en blandningsventil.
ja, men du ska låte den matas i serie, så du slipper värma från kalt vatten.
men sen ligger den paralalt med blandventil (så total tempen blir 55 grader)
 
Aha,
Det har jag helt missat. Mata i serie och plocka ut parallellt.
 
här är en bild på hur jag tänkte att du skulle koppla.
extraberedare.JPG
 
  • Gilla
Gunnar malå
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.