Jo, det var så. Vi var väldigt oroliga över att det skulle bli oätliga bär. Men dom var söta och saftiga. "Normalt" stora. Trädet vi köpte hette från början Stella och sades vara en bra sort. Dessutom självpollinerande. Nu har vi ingen känd sort att jämföra med och bären är uppätna. Därför utgår vi från att det är Stella. I alla fall i nuläget tills något annat framkommer.
 
I södra Skåne finns det platser som inte fått något regn överhuvudtaget sedan 24 april. Vi har fått ca 15 mm in allés, vilket föll midsommar veckan. Nu börjar det bli löjligt torrt. En del perenner är stendöda. Ogräset växer knappt.
 
Låter som att vi kan bo grannar, inte säker på att vi ens fått 15mm dock.

Jag gav upp att vattna gräsmattan (2000kvm) för en månad sedan, men landet och häcken får vatten var tredje dag (egen brunn)
 
Det går åt otroliga mängder om man ska hålla liv i en gräsmatta med bevattning i detta vädret.
 
Jag vattnade gräsmattan fram till för ett par veckor - främst för att de fem barnbarnen skulle kunna spela och leka där. Nu har barnen åkt och jag får smygvattna på natten de nyplanterade häckarna ... blir dyrt att ersätta så många plantor men jag kommer att avvakta till våren. Ibland har naturen otrolig överlevnadskraft.

Tycker ändå det är synd om våra bönder.
 
harry73
Vattnar inte mycket, men igår spolade jag av bilen (ställde den på gräsmattan) och hade vattenspridaren igång under en eller två timmar.
Jag brukar kolla på Sydvatten.se, och så länge vattenproduktionen ligger under 3000kubik/s ligger den tillräckligt långt från deras max produktion, så då borde det vara lugnt. I maj låg den över 3500 och då började sydvatten uppmana folk att spara på vatten.

Men den torkan vi har i år och hade förra året oroar mig absolut. Vi borde få bra bra planer för hur vi kan klara dessa år i framtiden.

Skärmbild av Sydvatten.se med information om vattenproduktion och uppmaning att dricka kranvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och någon politiker tyckte att Trelleborgs kommun skulle ansluta sig till sydvatten, för då kunde man börja bespruta åkrarna runt kommunens egna borror :thinking:
 
harry73
Ja det måste vara bästa sättet att lösa Trelleborgs vattenproblematik :D

Lite som att köpa en moppe så att frugan kan putta mig med den och jag kan cykla lite fortare till jobbet
 
Hur mycket måste man avsalta bräckt Östersjö-vatten innan det duger för bevattning? Jag inbillar mig att det inte borde krävas en alltför avancerad avsaltningsanläggning för det, man behöver ju inte uppnå dricksvattenkvalitet.
 
harry73
http://blog.svd.se/tradgard/2011/04/05/kan-vi-vattna-med-havsvatten/
Kan vi vattna med havsvatten?
Agneta Ullenius
5 april, 2011
Fråga:

På landet, en liten holme utanför Vaxholm, kämpar vi med att få grönsaker, perenner och rosor att växa. När sommaren är torr och regnvattnet tryter vattnar vi med havsvatten. Vi kan inte slösa med brunnsvattnet. Vi har de senaste åren märkt en sämre skörd än när vi började odla. Tror du att det är sjövattnet som kan ha försämrat odlingsförhållandet? Vi tror att salthalten är 0,03 mg. Är en lösning att kalka jorden? Utöver kogödsel och kompost hjälper vi till med lite hönsgödsel (i påse) och algomin.

/Åsa Palmgren

Svar:

Att använda saltvatten någon enstaka gång som nödvattning må vara hänt, men i längden blir salthalten i jorden så hög att växterna får svårt att ta upp näring. Saltet binder kvar näringen i jorden. Just vattnet i Stockholms skärgård, och norrut i Östersjön, innehåller rätt lite salt och det brukar gå bra att vattna jordbruksgrödor (utom jordgubbar och hallon) med bräckt vatten där. Men det beror också på vilken jord ni har – en lerjord är mindre lämplig för saltvatten. Var uppmärksam på om det dyker upp bruna fläckar på bladen, det är ett tecken på att växterna inte mår bra av saltvattnet.

PS. Algomin är världens dyraste kalk – det går lika bra med den billiga trädgårdskalken.
 
Vet att Djursholm gk för en drygt 10 år sedan använde bräckvatten 0,9 procent salt under en tid. Det gick inte bra! Vad jag minns tog man livet av gräset på greenerna. Nu är ju dessa ytor hårt stressade och tål inte lika mycket, men man kan säkert prova och se. Saltet lakas sakt ur marken. Längst uppe i Bottenviken är ju salthalten ca 0,2 procent. Kanske någon som provat....
 
När det är torrt (och det är det ju när man vattnar) dunstar vattet fort och saltet blir kvar. Så det blir inget bra. Men saltet är lättlösligt i vatten så det bör försvinna rellativt fort när man får ett vattenflöde från ytan och ner till grundvattet.
 
harry73
Så när man vattnar med salt vatten, vattna mycket och avsluta med söt vatten för att spola bort saltet :)
 
Cheesen
trähandtag trähandtag skrev:
Vet att Djursholm gk för en drygt 10 år sedan använde bräckvatten 0,9 procent salt under en tid. Det gick inte bra! Vad jag minns tog man livet av gräset på greenerna. Nu är ju dessa ytor hårt stressade och tål inte lika mycket, men man kan säkert prova och se. Saltet lakas sakt ur marken. Längst uppe i Bottenviken är ju salthalten ca 0,2 procent. Kanske någon som provat....
När vi hade stuga i Luleå skärgård vattnade vi med havsvatten. Det gick utmärkt.
Ja då förutom gräsmattan som aldrig blev blöt. Stugan och gräsmattan låg på en sandås som är enormt väldränerad .
 
Är det någon som vet om vi på fastlandet haft någon så lång torka under växtperioden, som denna? Det var en arbetskollega som sade något om 1945, men jag har inte kollat upp detta. I veckan fick jag stödvattna en 30 årig Hortensia, som höll på att säga upp sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.