Hej!

Jag förhastade mig och målade lekstugan (furu) med en akrylatfärg direkt på det obehandlade träet. :rolleyes:
Är detta katastrof?
Skall jag slipa och grundmåla?

Tack på förhand!
Jonas
 
Åsa Lund
Hur länge behöver det hålla? Om tio år har barnen vuxit ur lekstugan?
 
Ja, det tänkte jag med på. Samtidigt tror jag att jag kommer vilja ha kvar den av nostalgiskäl efter det med och då pratar vi typ 50 år...

Vad finns det för alternativ för att få bort färgen? Finns det något lösningsmedel man kan använda? Tänker på ändträ osv.
 
Men det är grundoljat? Jag hade inte gjort något.
Edit: läste igen. :) Jag hade tagit bort färgen på ändträ och grundat där och sen tagit en öl i solen.
 
Fundera på vilket som är bekvämast i längden.

1. Slipa bort all färg (inte slipa för fint, ny grundfärg behöver få fäste), få bort allt i alla vinklar och vrår. Grundmåla om och måla allt igen.
2. Låt vara och skulle det visa sig att fasaden ruttnar så byt den istället helt och hållet om 5-25 år. Gör då rätt från början. ;)

Jag hade definitivt valt alternativ 2 och satt mig med en GT för att se hur lång tid det tar för fasaden att ruttna. Får nog ha mycket is i GT:n....:)

edit: tvåa på bollen bara för att jag inte hittade någon kul emoji... :thinking:
 
S johd01 skrev:
Men det är grundoljat? Jag hade inte gjort något.
Edit: läste igen. :) Jag hade tagit bort färgen på ändträ och grundat där och sen tagit en öl i solen.
T ToRy skrev:
Fundera på vilket som är bekvämast i längden.

1. Slipa bort all färg (inte slipa för fint, ny grundfärg behöver få fäste), få bort allt i alla vinklar och vrår. Grundmåla om och måla allt igen.
2. Låt vara och skulle det visa sig att fasaden ruttnar så byt den istället helt och hållet om 5-25 år. Gör då rätt från början. ;)

Jag hade definitivt valt alternativ 2 och satt mig med en GT för att se hur lång tid det tar för fasaden att ruttna. Får nog ha mycket is i GT:n....:)

edit: tvåa på bollen bara för att jag inte hittade någon kul emoji... :thinking:
Funderar på varmluftspistol (om det nu är lätt) på ändträ och grunda eller olja där och sedan dricka öl och GT då :cool:
 
Shibby Shibby skrev:
Funderar på varmluftspistol (om det nu är lätt) på ändträ och grunda eller olja där och sedan dricka öl och GT då :cool:
Jag vet inte vad som är bäst med färgen, men det dricka GT bör du strunta i.
 
Ta det lugnt, min fasad höll i 30 år innan jag hade ETT röthål.
Är det innerväggar eller är panelen öppen på insidan så kommer fukten ut den vägen.

TA DET LUGNT

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Ta det lugnt, min fasad höll i 30 år innan jag hade ETT röthål.
Är det innerväggar eller är panelen öppen på insidan så kommer fukten ut den vägen.

TA DET LUGNT

Protte
Hur var din fasad behandlad?

Det är inga innerväggar, det är en lekstuga :) Endast ett lager panel. Insidan är än så länge omålad men hade tänk måla den med. Kanske ska ta vattenbaserad innefärg där då, så det släpper ut fukten ordentligt.
 
Vattenbaserad inne färg är också väldigt tät.

Jag skulle nog också låtit det vara. Och ta kostnaden för ny panel den dag det blir för illa. Att skrapa/slipa en hel lekstuga tar orimligt mycket arbete.
 
Shibby Shibby skrev:
Hur var din fasad behandlad?

Det är inga innerväggar, det är en lekstuga :) Endast ett lager panel. Insidan är än så länge omålad men hade tänk måla den med. Kanske ska ta vattenbaserad innefärg där då, så det släpper ut fukten ordentligt.

2-3 lager akrylat, bottenbrädorna utan luftspalt. 3 har klarat sig, bara väggen mot öster som ruttnade lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.