Jag växte upp i lägenhet i stan, ingen under min uppväxt visade mig ett skvatt vad gäller bygga, snickra, renovera osv. Jag har dock i vuxen ålder utvecklat ett nästan ohälsosamt nördintresse i konstruktion, arkitektur och husbyggnation. Men nu är det så att precis allt jag vet är just det: teori. Jag läser böcker. Läser internet. Läser om nya och gamla metoder. Läser trådar. Funderar, problemlöser och fantiserar. Nu hyr vår familj ett stort stenhus på landet med en enorm trädgård som förfallit i glömska. Plötsligt inser jag att det är dags att omsätta teori till praktik, prova allt det där jag bara läst om... En dag ska vi bygga hus och då känns det dumt att stå handfallen. Men jag äger idag inte ens ett par arbetshandskar.

Jag tänkte skynda långsamt med lite olika projekt, har ej bråttom, men tänker mig rensa en hel del ogräs och sly och plantera lite/odla, lägga markplattor, måla och tapetsera om inomhus osv.

Vad är den grundläggande utrustningen alla "hemmafixare" behöver och använder? Vet ej om det är relevant men jag jobbar helst med enkla och naturliga medel.
 
Börja med att skaffa hörselskydd, skyddsglasögon och några olika varianter på arbetshandskar. Knäskydd är bra till vissa jobb. Skaffa även ett litet första hjälpen-kitt.

Annars är det bara att börja jobba med det du har, och komplettera efter hand. Min metod är att köpa billiga maskiner och verktyg först, tills jag listat ut vad jag faktiskt har behov av.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Börja med att skaffa hörselskydd, skyddsglasögon och några olika varianter på arbetshandskar. Knäskydd är bra till vissa jobb. Skaffa även ett litet första hjälpen-kitt.

Annars är det bara att börja jobba med det du har, och komplettera efter hand. Min metod är att köpa billiga maskiner och verktyg först, tills jag listat ut vad jag faktiskt har behov av.
Tack! Är det bra att köpa billiga maskiner själv eller dyrare på blocket? Är IKEAs fixaserie något att ha?
 
Om du kan laga en blocket-maskin så kan du gå på det spåret. Annars hade jag gått på billiga maskiner.

IKEA-maskiner tycker jag du kan glömma direkt. De fungerar säkert för att skruva ihop ett platt paket och att sätta upp en hylla, men inget mer. Jag har kört en del med biltema-jula-classe, de brukar hålla tillräckligt länge för att man ska känna av vilken typ av maskin man behöver.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag vill ändå rekommendera att köpa en vettig skruvdragare att ha, resterande verktyg kanske man kan nöja sig med enklare och billigare, men man tröttnar fort på en dålig skruvdragare.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ok bra tips, tack!
 
Lizzardo
Jag har 4 st olika arbetsbyxor som hänger i tvättstugan och det finns fyra saker som finns i alla, en mm stock, ett litet vattenpass, en kniv och ett par vettiga handskar.

Sen håller jag med föregående talare, en vettig skruvdragare kommer du ha nytta av lång tid
 
  • Gilla
tuzenfouting
  • Laddar…
Tålamod och ett jävlaranamma. Man måste våga göra. Det finns alltid tio miljoner olika sätt att göra ett jobb på, välj ett och gör.
Arbetsbyxor med knäskydd.
 
  • Gilla
tuzenfouting
  • Laddar…
Verktyg kan vara förvånansvärt billiga i sig, men ska man börja från scratch blir det ändå mycket pengar.

Jag skulle fundera på vad jag vill börja med. Är det exempelvis trädgården behöver du spett, spadar, skottkärra, grensaxar... Det sticker iväg. Lägg in bevakning lokalt på blocket efter vad du är intresserad av och slå till på sådant du ser att du kan ha nytta av när tillfälle uppstår, samt köp direkt sådant du behöver nu.

Och ska du ge dig in på batteriverktyg så fundera på om du kan hålla dig till en eller ett par serier så att du dels kan ha flera batterier till hands, dels kan köpa extra maskiner utan batteri när du känner att du har så många batterier du behöver, för bara batteriet är nog 5–700 kr av varje verktygsköp annars.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mm det ska bli mycket trädgårdsarbete först även om mitt stora projekt kulminerar i att lägga markplattor på uteplats sedan. Vi hyr är en prästgård från 1886 med en enorm trädgård som blivit vildvuxen nu. Jag vill gärna "ta tillbaka den från naturen" och det blir en del sly och röjningsarbete, få bort ogräs, fälla gamla ruttna småträd osv. Som tur är får jag låna en hel del sånt som behövs från församlingens verktygsbod, sedan hoppas jag kunna nyttja sånt som skänks eller lånas ut i största möjliga mån (först och främst iaf). Men jag behövde just sådana tips som ovan. Jag antar att man märker vad man behöver allteftersom.
 
Ärligt talat, lägg inte ner alltför mycket energi på något du hyr, du får troligtvis inte tiden och pengarna tillbaka.
 
Jag har alltid tillämpat principen att köpa verktyg först efter nogrant övervägande och köpa så få som möjligt men då jag sedan köper så satsar jag ordentligt och köper god kvalitet.
Nu är jag snickrat sedan 4-årsåldern och kört traktor och fällt träd sedan jag var 6 år så jag har ett annat utgångsläge men jag tycker endå att principen är sund.

Alldeles för många människor som egentligen är födda med litet hantverksbegåvning så det skulle räcka för husbehov har tappat tron på sig själva och gett upp när de har försökt arbeta med dåliga verktyg.
Ännu fler har fastnat i ett ständigt verktygsköpande och bränt en förmögenhet i tron att man behöver varenda specialgrunka för att klara ett arbete.
 
  • Gilla
tuzenfouting och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.