Hej - Har en Elux 2290x frostfree som fungerat felfritt i 10 år. Senaste månaden har den problem att behålla kylan. Den larmar med oregelbundna intervaller, även på natten. Just nu klarar den ca -5 till -13 och jag får använda Super (infrysning) för att komma ner till mellan -13 och -17.

Har testat ha frysen strömlös 1 timme utan resultat.
Lyssnat efter fläkten, den verkar fungera.
Har kollat och rengjort tätningslisten - den ser helt sjysst ut.
Det är en del snö innanför gallret högst upp in i frysen, se bild.

Tacksam för tips.
 
  • Frostbildning inuti ett frysskåps övre galler indikerar kylproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snön måste först och främst bort. Frysar som inte är självavfrostande måste man frosta av med jämna mellanrum - man stänger helt enkelt av den, öppnar, och låter frost, snö och is smälta och rinna ut i lämpligt kärl. (Givetvis efter att man tömt frysen på mat, som man får hålla frusen på nåt annat sätt). Brukar ta upp till ett dygn.

Om det bildas mycket frost på kort tid, eller gör det trots självavfrostande frys, är det otätt någonstans. Kolla alla lister.

Under värmeböljan har jag också märkt att min ganska nya frys haft svårt att hålla kylan. Om det helt enkelt är för varmt inomhus kan det bidra.
 
A
har du tur har bara dörren varit öppen lite för länge då blir det för mycket snö
och då är det bara att stänga av skåpet med att dra ut stickproppen samt ha dörren öppen i två dygn så är den ren o fin igen.
i värsta fall återkommer det inom en månad och du är det med största sannolikhet avfrostnings elementet
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
A
ricebridge ricebridge skrev:
Snön måste först och främst bort. Frysar som inte är självavfrostande måste man frosta av med jämna mellanrum - man stänger helt enkelt av den, öppnar, och låter frost, snö och is smälta och rinna ut i lämpligt kärl. (Givetvis efter att man tömt frysen på mat, som man får hålla frusen på nåt annat sätt). Brukar ta upp till ett dygn.

Om det bildas mycket frost på kort tid, eller gör det trots självavfrostande frys, är det otätt någonstans. Kolla alla lister.

Under värmeböljan har jag också märkt att min ganska nya frys haft svårt att hålla kylan. Om det helt enkelt är för varmt inomhus kan det bidra.
Din frys skall utan vidare kunna hålla kylan upp till +35C inomhus temperatur annars är det fel på den.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.