Jag har en vältimrad men låg gäststuga på 18 m2. Jag skulle vilja lyfta taket och höja väggarna för att rymma ett loft. Det skulle kräva ca 150 cm. Ett alternativ är att hitta en duktig timmerman i Östhammarstrakten som lägger in flera nya timmervarv. Ett annat alternativ är att låta en snickare lyfta taket och regla upp höjningen och sen sätter jag panel utvändigt. Har någon erfarenhet av detta. Jag är öppen både för panel och timmer. Det är egentligen mest en ekonomisk/praktisk fråga.
 
Är de värt att behålla taket i sitt nuvarandes skick? Ekonomiskt försvarbart att spara de?

Jag skulle rivit av taket, reglat upp till rätt nya höjd sen på med nytt tak.
 
Röd trästuga med grön dörr och rutor samt ett gammalt gatljus, omgiven av natur, potentiellt tjärad doft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rimlig fråga. Kan inte bedömma det. Det ser bra ut både in och utvändigt men jag gissar att det är enklare lägga nytt. Men det är en utmaning i allt. Kanske är det bättre att göra om hela huset från början. Jag brottas med att det doftar ganska mkt tjära, något som många gäster ogillar. Möjligen skulle en fläkt kunna råda bot på tjärdoften.
 
Jag skulle bygga till på längden i stället. Byggnaden är fin och värd att bevara tycker jag. Att bygga till på längden med samma taklutning och nockhöjd skulle troligen vara billigaste och enklaste sättet att få den större och helt i enlighet med traditionen. Då kan man bygga tillbyggnaden på resvirke och få det billigt och enkelt och man undviker ingrepp i den gamla timran.
 
H heimlaga skrev:
Jag skulle bygga till på längden i stället. Byggnaden är fin och värd att bevara tycker jag. Att bygga till på längden med samma taklutning och nockhöjd skulle troligen vara billigaste och enklaste sättet att få den större och helt i enlighet med traditionen. Då kan man bygga tillbyggnaden på resvirke och få det billigt och enkelt och man undviker ingrepp i den gamla timran.
H heimlaga skrev:
Jag skulle bygga till på längden i stället. Byggnaden är fin och värd att bevara tycker jag. Att bygga till på längden med samma taklutning och nockhöjd skulle troligen vara billigaste och enklaste sättet att få den större och helt i enlighet med traditionen. Då kan man bygga tillbyggnaden på resvirke och få det billigt och enkelt och man undviker ingrepp i den gamla timran.
Helt rimlig tanke. Dessvärre är takhöjden så låg att det känns trångt över huvudet. Därav funderingen på att höja. Arvesunds har ett litet, stiligt hus som är timrat på höjden. Ett alternativ är att sälja hela stommen och börja om.
 
Hur skulle det vara att höja timran med bara ett stockvarv och sedan bygga till på längden?
Det skulle ändå bli mindre timmermansarbete jämfört med att bygga sovloft och ge en mer praktisk byggnad som dessutom passar in bättre i traditionen.

Det är ju upp till timmermannen att bedöma var han vill sätta in det nya stockvarvet men förutsatt att golvet ligger fritt inuti timran som det ofta gör så skulle jag sannolikt lyfta hela hyblet och sätta det nya stockvarvet underst.

Fast med tanke på dina krafter och pengar kan det kanske vara en ide att börja med timmerbytet i bastun och ta ett projekt i gången?
Man brukar bli så förbaskat slutkörd av att ha flera renoveringar samtidigt och då blir resultatet att man får mindre uträttat.
 
En grå timmerstuga med stora fönster och person på verandan, gräsmatta och blommor i förgrunden, tagen från en gäststuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H heimlaga skrev:
Hur skulle det vara att höja timran med bara ett stockvarv och sedan bygga till på längden?
Det skulle ändå bli mindre timmermansarbete jämfört med att bygga sovloft och ge en mer praktisk byggnad som dessutom passar in bättre i traditionen.

Det är ju upp till timmermannen att bedöma var han vill sätta in det nya stockvarvet men förutsatt att golvet ligger fritt inuti timran som det ofta gör så skulle jag sannolikt lyfta hela hyblet och sätta det nya stockvarvet underst.

Fast med tanke på dina krafter och pengar kan det kanske vara en ide att börja med timmerbytet i bastun och ta ett projekt i gången?
Man brukar bli så förbaskat slutkörd av att ha flera renoveringar samtidigt och då blir resultatet att man får mindre uträttat.

Du har mer rätt än du anar. Bastun kommer att kräva min uppmärksamhet precis lagom under semester och några helger under hösten. Gäststugan är planerad för nästa sommar - men då lejer jag någon som gör det som kräver allt över min nivå.

Din tanke om tillbyggnad är utmärkt - men redan tillämpad. Det nuvarande fritidshuset är från början ett litet timmerhus med en tillbyggnad signerad Sören Thurell. Bilden är tagen ifrån gäststugan. Eftersom vi redan har en tillbyggd timmerstuga tror jag att gäststugan bör hållas samman till en mer enhetlig byggnad.
 
Man kan göra en tillbyggnad enhetlig med det gamla om man vill. Det är inte på modet just nu men det går..... Man kan rentav timra tillbyggnaden om man verkligen vill ha den enhetlig.
Det var bara ett förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.