Hej

Som rubriken säger så har jag en Stiebel Eltron WPL 10 från 2006 som har börjat krångla.


Nu under sommardriften värmer den upp vattnet till önskad temperatur, och ska efter inställning starta igen när temperaturen är 4 grader under den önskade temperaturen.
Men...
Pannan startar redan efter 20 minuter och går sedan i endast 20-30 sekunder och stängs sedan av. Detta upprepas 2-3 gånger och sedan visas felmeddelande "H/L TRYCKFEL".

Någon som vet vad som är fel?


Tack på förhand
Robert
 
  • Stiebel Eltron WPL 10 värmepump från 2006 i pannrum med kopparledningar och mätinstrument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara att vp inte orkar värma vattnet till den temperaturen, prova ställ ned tempen 5 grader.
Kan också vara för lite gas.

Protte
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Gissar att det antingen är hög eller lågtryckspressostat som utlöser larmet.
Kolla så du har luftflöde igenom den.Kan inte dessa så väl, men det bör sitta något filter i luftkanalen.

Tror dessa har växelventil, så kolla så att den funkar som den skall.
Kolla också så det inte är luft i den. Öppna automatluftaren om den är stängd (liten plugg på toppen)
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Efter jag hade sänkt framlednings temperaturen och VV temperaturen några grader så verkar det fungera...Dock så ställde jag VV på 50 grader, men nästa gång jag tittar så har pannan själv ändrat värdet till typ 45,5. Pannan går iaf och ger inga felmeddelanden.

Ja den har växelventil, denna byttes (+motorn) i december av reparatör. Ska kolla upp det där med automatluftaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.