Hej hur stänger jag av vattnet till detta element?
 
  • Radiatorkoppling med termostatventil och avstängningsventiler mot en vägg med flagande färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Amina Omar
  • Laddar…
tommib
Välkommen till forumet!

Definiera stänger av. Vad ska du göra? Jag ser inte någon möjlighet att stänga av vattnet helt till den där radiatorn. Om det är extremt viktigt att det inte kommer ut något vatten alls kan man frysa rören men det kräver specialutrustning.
 
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Definiera stänger av. Vad ska du göra? Jag ser inte någon möjlighet att stänga av vattnet helt till den där radiatorn. Om det är extremt viktigt att det inte kommer ut något vatten alls kan man frysa rören men det kräver specialutrustning.
Jag ska kakla bakom elementet. Så måste väl lyfta bort det?
 
J
Går gör det säkert men räcker det inte att sätta fix på baksidan av plattorna och skjuta dem på plats? Helt bra blir det ju ändå inte om fästet ska upp igen ändå. Du kan ju mäta upp spillbitar och få till det så man inte ser något om man inte under en fylla råkar kila fast huvet bakom elementet.
 
tommib
Är det frågan om ett våtrum (som således ska ha fuktspärr)?
 
tommib tommib skrev:
Är det frågan om ett våtrum (som således ska ha fuktspärr)?
Ja det sitter i badrummet.
 
tommib
Då måste du in med tätskikt bakom ändå, så radiatorn måste ner.

Jag skulle nog rekommendera dig att kontakta en rörmokare. Det går att ta bort elementet men inte utan att tappa ur systemet, om du inte fryser rören som sagt. Klacken där rören kommer upp är nog också för liten för att vara ok, den ställer mest till besvär med tätskiktet.
 
Krilleman
Klack har aldrig varit godkänd för rörgenomföring enligt säkervatten.

Hur som helst så får endast avloppsrör komma upp ur golv i dagens regler för våtrum.

Allt annat blir en avrådan från VVS-företag som är anslutna till säkervatten.
 
J
Aha, jag missade att det var ett badrum. Iofs större risk att man fastnar med huvet just där.
 
Men hur tappar jag systemet på vatten. Jag har stängt inflödet i källaren men hur gör jag sen? Måste jag göra något på mitt eget element?
 
tommib
Du har någonstans i ditt värmesystem en lågpunkt där du kan öppna en ventil och släppa ut radiatorvattnet kontrollerat. Du kan också bara skruva loss radiatorn, då kommer det rinna ut vatten där. Det är inte så bra eftersom radiatorvattnet brukar vara svartfärgat och smutsar ner rätt mycket. Man bör undvika att tappa ur systemet allt för många gånger så det kan vara värt att låta det stå avstängt i en vecka och då göra allt som behövs för att sedan återmontera radiatorn och fylla det igen. Anslutningarna bör proppas medan radiatorn är borta för att undvika att skräp kommer in i systemet.
 
Så jag kan stänga av i lägenheten så att jag bara har vattnet i elementet att ta hand om? Hur gör jag det?
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
M Malia1509 skrev:
Så jag kan stänga av i lägenheten så att jag bara har vattnet i elementet att ta hand om? Hur gör jag det?
Korta svaret är nej. Normalt sätt måste du stänga av alla element i samma slinga och tappa ur vatten, sen måste du återfylla och lufta elementen i slinga. Bor du i en lägenhet så ta hjälp.
 
tommib
Uh... Bor du i flerfamiljshus och har stängt av något i källaren? Du bör nog ta hjälp av en röris...
 
Förstår inte riktigt, du har stängt av inflödet? Finns inget inflöde (om man inte räknar påfyllnings kranen) men de skall finnas en cirkulationspump som kan gå sönder om om du stänger fel kran. Ska va så tydlig som möjligt, att fixa med radiator kretsar i större hus är svårt. Även om bra rörmokare har jobbat i vår bostadsförening kan de ta flera månader innan all luft är borta och systemet har stabiliserat sig efter man tagit bort eller bytt element. Alltså absolut inget man skall göra själv utan att man vet hur systemet är uppbyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.