A
Hejsan,

Vill bygga ett tak ovanför halva altanen ca 6m lång längst huset och 4m ut.

Tänkte bygga i stål för de är snyggt svsrtlackat och (bör?) ha låg bygghöjd (har bara 20cm från underspik till balkongdörren.

Någon som kan hur man ska dimensionera stål? 3 pelare längst ut och fästa andra delen i huset. Räcker 60x60x5? Bor i norrland så de är bra med snö på vintern...

Sen ska de på råspont och falsat plåttak.

Mvh!
 
A
... eller vad klarar man sig på för virke? Klarar man sig på 45x95 som takreglar med cc 60, spännvidd ca 3,5meter? 45x145 i framkant bärlina ståendes på tre 95x95 dvs spännvidd 2 meter Och bakkant ståendes på en 45x145 som är fäst i väggen alternativt balkskor?
 
A
Hoppla. Dedär tror jag inte riktigt på som takreglar med svag lutning.. kanske som bärlina i framkant?

De blir 11 takreglar med cc60 att man ska behöva 11st 45x220 lät otroligt saftigt...?
 
A
Är de för att de ev kommer svikta eller är man rädd att allt ska braka ihop av för klena dimensioner? Inser att jag inte kommer kunna ha större dim än 45x120 på takreglarna pga underspikningen och balkondörr/ fönster på huset..
 
Trista kommentaren: tänk på att skärmtak större än 15 kvm behöver bygglov...
 
A
De är orelevant i frågan, dessutom redan fixat.
 
F
Jag har ett bedrövligt nätt skärmtak av 45x95 med cc 150(!) och jag stämpar upp det ordentligt varje vinter. Håller fint efter tio år varav några rejält snörika vintrar
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Vad har du för bärlinor på dom reglarna?
 
Bärlinorna är irrelevanta om det är takreglarna som är för klena
 
A
R felixmartensson skrev:
Bärlinorna är irrelevanta om det är takreglarna som är för klena
Nja de bör fortfarande vara dom som håller hela vikten även om reglarna 45x120 med cc60 sviktar lite vid 50cm snö?
 
A
Limma + skruva 2st 45x120 dvs 90x120?

Bygger inget mer på höjden men bör bli stabilare?
 
A
Har nu pratat med två olika snickare. Den ena sa kör på cc45 och 45x120 och den andra limma och skruva ihop 45x120 = 90x120 och kör cc60.

Jag kommer köra på något av dessa. Är nyfiken på hur mycket tätare cc ger, någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.