Jag ska limma ihop några cellplastplattor för att få en 30 cm tjock skiva att ha som isolering ovanpå vindsluckan. Jag vill limma då jag tror att konstruktionen blir starkare då än att ta en tjock skiva. Vad jag förstår är det inte alla lim som lämpar sig för ändamålet. På konstruktionslimsflaskan står det t.ex "Limmar allt utom cellplast". Vad för lim bör man använda?

Edit: Kanske denna? http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=1527
 
Danke! Har du en prisuppgift också?
 
Vanligt kontaktlim går bra.
Onödigt att köpa något mer avancerat du behöver ju inte så stora mänder till vindsluckan.

/Patrik
 
Som sagt, jag limmade (massor) med just PL 200 när jag satte upp Pordrän (cellplast) och det fungerade utmärkt.

Pris? Tja, ska vi säga 75:- / tub, kommer inte ihåg exakt...
 
Casco Vattenbaserat Kontaktlim. Mycket bra för porösa material, t.ex. läder, tyg, canvas m.m. även utmärkt för polystyren/Frigolit.


Casco Kontaktlim. Limmar gummi, skumplast, läder, plastplattor etc., mot metall, trä, bakelit, glas, papp m.m.


/Patrik
 
Något vattenbaserat lim typ PL200 som näms här ovanför. eller cascos motsvarighet. bara det är vattenbaserat.
 
Kontaktlim fungerar inte. Har byggt mkt i frigolit. kontaktlim gör att det bryter isär jättelätt.

Finns massa olika limmer man kan använda men jag rekommenderar fogskum. Faktiskt det bästa vad jag har kommit på. Och billigast.
 
  • Gilla
JonteB
  • Laddar…
Eller så kan man använda polyuretanlim, det är ju i princip limvarianten av fogskum, glöm bara inte att vattna lite på ytan, inte ta så mycket lim och sätta lite i press, blir hur starkt som helst och limmet är suveränt till en massa annat oxå....


/Andreas
 
Lägg en skiva på och dra ihop det med några långa skruvar.
Funkar bra hos mig, slipper du gegga på med lim

Robban
 
Har en kompis som har limat frigolit på hela fasaden (runt hus, puts utanpå) med FOGSKUM, så det torde också vara ett alternativ..
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Byggmax har ett lim som heter just cellplastlim, och det funkade för mig!!
 
kristofer12345
Tjena!

Har funderat och göra samma..hur blev det,,hur la han fogskum på frigolitplattan? Blev det bra ..Tyler det fukt och vind etc..

Mvh
 
kristofer12345
Patte skrev:
Har en kompis som har limat frigolit på hela fasaden (runt hus, puts utanpå) med FOGSKUM, så det torde också vara ett alternativ..
Hur blev det? Finns bilder ,sitter det fast,,har han även limmat upp det i tak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.