Kollar hus just nu begagnade men tycker priserna springer iväg och känns som ett nybyggt hus känns kanske mer och mer som ett bra alternativ.

Har kollat på brahus och Smålandsvillan.

Hus enkelt en plan runt 90-100kvm

Kollat på villa Näsby smålandsvillan med dyraste köket och kaklat badrum och det kostade nästan exakt 1.5m nyckelfärdigt vad jag fattade det som, byggde ihop det på deras hemsida.

Även kollat på brahus smultronstället 94 där står priset 890 000kr men inget mer vad som ingår? Det byggs på gjuten platta så där är ju 200 000 till. Är det modulhus?

Någon kanske byggt något av dessa husen?

Hur är kvalitén på husen?
Skulle vilja ha isolerad väggar inne och inte bara gipsväggar.

Kan lägga strax över 2miljoner allt som allt. Är det genomförbart? Är grävmaskinist så mark och vatten avlopp trädgård osv gör jag själv. Men material kostnader tillkommer ju. Tänkte även måla och den biten själv.
 
T Timbuktu skrev:
Någon kanske byggt något av dessa husen?
Tyvärr, byggt i lösvirke själv. Men två tankar:
1) Smålandsvillan är ju väldigt vanliga häromkring, vår närmaste granne har ett t.ex.
Så du borde ha möjlighet att få titta på något referenshus och bilda dig ett eget intryck.
Brahus känner jag inte till alls.

2) Uppvärmningen? Det är väldigt vanligt med billigaste lösningen, dvs frånluftsvärmepump.
Och då sitter man där med ett kokhett hus när det är väder som nu. Ser hur grannarna har fönstren på vid gavel för att bli av med högtrycksvärmen.
Själva har vi en luft/luftvärmepump som enda uppvärmning (plus en elektrisk varmvattenberedare förstås), och denna sommar har det verkligen varit en lisa att kunna sätta värmepumpen på kylning vissa dagar, så man kunnat sova på nätterna. Och det kan man väl inte göra med FLVP?
Speciellt de med sovrum på övervåningen och svarta tak tycks lida mest av detta.
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Bra hus verkar bara leverera en byggsats, så arbete tillkommer.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tyvärr, byggt i lösvirke själv. Men två tankar:
1) Smålandsvillan är ju väldigt vanliga häromkring, vår närmaste granne har ett t.ex.
Så du borde ha möjlighet att få titta på något referenshus och bilda dig ett eget intryck.
Brahus känner jag inte till alls.

2) Uppvärmningen? Det är väldigt vanligt med billigaste lösningen, dvs frånluftsvärmepump.
Och då sitter man där med ett kokhett hus när det är väder som nu. Ser hur grannarna har fönstren på vid gavel för att bli av med högtrycksvärmen.
Själva har vi en luft/luftvärmepump som enda uppvärmning (plus en elektrisk varmvattenberedare förstås), och denna sommar har det verkligen varit en lisa att kunna sätta värmepumpen på kylning vissa dagar, så man kunnat sova på nätterna. Och det kan man väl inte göra med FLVP?
Speciellt de med sovrum på övervåningen och svarta tak tycks lida mest av detta.

Ja man får ju absolut kolla på ett innan man bestämmer sig. Verkar dock som alla modulhus inte har ordentliga väggar utan bara gips.. man vill ju ha osb innan så man kan skriva upp saker på väggen utan plugg.

Ja frågan är ju ville värmekälla man ska ha.. att ha vattenburen värme är ju alltid en fördel kan jag tycka både driftkostnader och värdet på huset. Men som du säger lite kyla hade inte skadat nu när det är så varmt!

Man kan ju undra med vad dom menar med nyckelfärdigt, men visst huset kan ju vara färdigt men ska du borra vatten eller koppla in avlopp osv utöver det dom menar nyckelfärdigt? För i så fall kan man ju inte flytta in när dom säger att huset är "klart"
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Bra hus verkar bara leverera en byggsats, så arbete tillkommer.
Ja jag är lite fundersam googlade och kollade en del på nätet och på någon bild på deras hemsida såg jag en bild på en vägg dom byggde i fabrik.

Vet du någon mer husmoduls företag?
Har koll på Älvsbyhus men det är ej aktuellt.
 
Normalt sett så ansluter man till kommunalt vatten, och den delen ingår i markentreprenaden, dvs inte i husleveransen. Så det tillkommer.

Ah, det är modulhus, det står byggsats på hemsidan :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Normalt sett så ansluter man till kommunalt vatten, och den delen ingår i markentreprenaden, dvs inte i husleveransen. Så det tillkommer.

Ah, det är modulhus, det står byggsats på hemsidan :thinking:

Ja men med priserna på hemsidan så kan det nog stämma med lösvirke.
Kommer ej bygga där det finns kommunalt vatten och avlopp i såna fall. Så infiltration/reningsverk och borra brunn tillkommer.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tyvärr, byggt i lösvirke själv. Men två tankar:
1) Smålandsvillan är ju väldigt vanliga häromkring, vår närmaste granne har ett t.ex.
Så du borde ha möjlighet att få titta på något referenshus och bilda dig ett eget intryck.
Brahus känner jag inte till alls.

2) Uppvärmningen? Det är väldigt vanligt med billigaste lösningen, dvs frånluftsvärmepump.
Och då sitter man där med ett kokhett hus när det är väder som nu. Ser hur grannarna har fönstren på vid gavel för att bli av med högtrycksvärmen.
Själva har vi en luft/luftvärmepump som enda uppvärmning (plus en elektrisk varmvattenberedare förstås), och denna sommar har det verkligen varit en lisa att kunna sätta värmepumpen på kylning vissa dagar, så man kunnat sova på nätterna. Och det kan man väl inte göra med FLVP?
Speciellt de med sovrum på övervåningen och svarta tak tycks lida mest av detta.
Har själv FLVP i ett hus byggt nu i år och tycker man att 22 grader varmt i huset är på tog för mycket så bor man nog alldeles för sydlig. Det är det vi har haft i huset dom senaste veckorna nu iallafall.
 
Men en frånluftsvärmepump det systemet är bara uppbyggt på el? Eller hur funkar det. Fattade det som luft värms av vatten som sen blåser ut i luftlandsättning i huset.

Känns som en dyr anläggning att hålla igång? Borde inte vattenburen värme vara billigast sen borra eller gräva jordvärme?

Kanske inte billigast i kostnad att utföra men sen när systemet väl är igång? Jag är lite av den gamla skolan och vet inte vad jag tycker om alla nya system. Frånluftsvärmepump känns som den billigaste men ändå sämst och dyrast i längden. Men rätta mig gärna om jag har fel.
 
T Timbuktu skrev:
Men en frånluftsvärmepump det systemet är bara uppbyggt på el? Eller hur funkar det. Fattade det som luft värms av vatten som sen blåser ut i luftlandsättning i huset.

Känns som en dyr anläggning att hålla igång? Borde inte vattenburen värme vara billigast sen borra eller gräva jordvärme?

Kanske inte billigast i kostnad att utföra men sen när systemet väl är igång? Jag är lite av den gamla skolan och vet inte vad jag tycker om alla nya system. Frånluftsvärmepump känns som den billigaste men ändå sämst och dyrast i längden. Men rätta mig gärna om jag har fel.
Frånluft värme tar energi från den luften som skall ventileras ut, sedan värmer den vatten av det och skickar ut i radiatorer/golvvärme. Självklar är drift kostnaden billigare med bergvärme, men skillnaden kommer inte vara jätte stor så det blir en extrem lång investering isåfall. Tänk på att vis bergvärme tillkommer även annan ventilation vilket också drar upp kostnaden.
 
Frånluftsvärmepump är en billig investering som är enkel att koppla in och ficar ventilation och värme (radiatorer eller golvvärme) därför är den vanlig.

Väljer man luft-vatten värmepump, bergvärme eller luft-luft behöver man lösa ventilationen också (det finns allt i ett system men är inte lika vanligt) vanligt är då att man kör med ett FTX system för ventilation och återvinning av värme på ventilationsluften (frånluften värmer upp tilluften via en värmeväxlare)
Dessa system blir energieffektivare än frånluftsvärmepump men ofta lite dyrare investering (inte luft-luft då) en annan stor fördel med FTX är att du slipper kallras från tilluftventilerna (hål i väggen).
Bergvärme och FTX är klart att föredra ur energiförbrukning.

När det gäller modulhus och väggar så har många som tillval med t.ex. osb bakom gipset. Kolla även på lösvirkeshus,

t.ex.
Lösvirkeshus:
Varbergshus
Fiskarhedenvillan

Modulhus:
A-hus
Vårgårdahus
XN Villan

Finns hur många som helst, men ta en totalentrepenad för det sparar sinnet mycket krångel
 
  • Gilla
SandraPeter
  • Laddar…
K
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och då sitter man där med ett kokhett hus när det är väder som nu. Ser hur grannarna har fönstren på vid gavel för att bli av med högtrycksvärmen.
Själva har vi en luft/luftvärmepump...

Det stora problemet oavsett uppvärmningssätt är att folk försöker sänka inomhustemperaturen genom att vädra när det är 30 grader varmt ute. Det känns ju skönt när det fläktar men sen när de ska sova är det fortfarande varmt.

På sommaren är ju ändå värmen avstängd.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Frånluftsvärmepump är en billig investering som är enkel att koppla in och ficar ventilation och värme (radiatorer eller golvvärme) därför är den vanlig.

Väljer man luft-vatten värmepump, bergvärme eller luft-luft behöver man lösa ventilationen också (det finns allt i ett system men är inte lika vanligt) vanligt är då att man kör med ett FTX system för ventilation och återvinning av värme på ventilationsluften (frånluften värmer upp tilluften via en värmeväxlare)
Dessa system blir energieffektivare än frånluftsvärmepump men ofta lite dyrare investering (inte luft-luft då) en annan stor fördel med FTX är att du slipper kallras från tilluftventilerna (hål i väggen).
Bergvärme och FTX är klart att föredra ur energiförbrukning.

När det gäller modulhus och väggar så har många som tillval med t.ex. osb bakom gipset. Kolla även på lösvirkeshus,

t.ex.
Lösvirkeshus:
Varbergshus
Fiskarhedenvillan

Modulhus:
A-hus
Vårgårdahus
XN Villan

Finns hur många som helst, men ta en totalentrepenad för det sparar sinnet mycket krångel
Om det blir vattenburen värme så är det uteslutande jordvärme då jag är grävmaskinist och gräver själv. Men på ett 100kvm hus kanske det är en onödig investering och en från luftvärmepump räcker?
Tanken är ju att sätt in en braskamin men det kommer ej ske direkt.

Kollat på lösvirkeshus men tycker det springer iväg i pris gentemot ett modulhus samt att jag är lite sådär till den långa byggprocessen och att det är så.utsatt för vatten innan det blir tätt. Varit på byggen där det snöar och ösregnar hela vintern och på hösten ändå bygger dom sen in med avfuktare. Men känns ändå inte helt 100 man bygger ju in fukten.

Min budget ligger runt 2.2.2mil och då ska allt vara klar med tomt och vatten osv. Trädgård är ej viktigt.
 
Jag hade kört vattenburet oavsett, är betydligt mer framtidssäkert än en luft-luft (dessa behöver kompletteras med element i rum med stängda dörrar och som är långt från innedelen.

Vad tomt och trädgård kostar är svårt för oss att avgöra.
 
Gräver du själv ner jordvärme är det utmärkt! Då är det bara ventilationen som du måste fixa jämfört mot en FLVP.

Ju bättre isolerat hus man har desto jämnare temperatur får man inomhus. Tillräckligt välisolerat så räcker det med ventilationsluften för att justera värmen men det känns ju alltid tryggt att ha några slingor i plattan

Eftersom du bygger i Halmstad? Kanske KnockOnWood kan vara en bra inspirationskälla. Nära och ganska lika i storlek
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.