I år är många gräsmattor gula! Finns det någon räddning för dessa gräsmattor?
Naturligtvis regn, men det kan man ju inte styra. Ingen har lyckats styra något regn häråt på en månad ungefär. Och finns det liv i rötterna till nästa år om det skulle regna dåligt eller försent?
Jag kan tillägga att jag har vattnat, har begränsad tillgång till åvatten, men det har inte blivit något resultat av det.
 
harry73
Är de väletablerade kommer de att klara sig fint
 
  • Gilla
TottoGBG
  • Laddar…
Gräset klarar sig. Spannmålsskörden, det är däremot en annan sak. Värst är det för vallar och beten. Visst klarar de sig, men de ger inget.
 
Jag njuter, gröna piskan håller sig lugn. Låt skiten dö, vem bryr sig!?
O när det börjar ta sej igen skickar jag ut kärringen!
 
  • Gilla
Söne och 1 till
  • Laddar…
Jag har bara klippt en gång i år. Torkan började innan det var dags för nästa omgång. Och jag klipper aldrig lågt. Jag har en justering på gräsklippartraktorn, Partner 11577. Det är sex steg där nr ett är lägst. Jag klipper alltid på steg fyra. Har alltså ganska långa strån i gräsmattan.
Jag har upptäckt en sak. Hundäxing som egentligen är ett fodergräs, växer så det knakar. Om ni skall reparera någon yta där ni har grävt eller något annat, försök få tag på frön till Hundäxing. Kanske Lantmännen eller någon liknande har sådant?
 
A AK444 skrev:
Hundäxing som egentligen är ett fodergräs, växer så det knakar.
Går det inte att redigera ett skrivet inlägg? Jag skulle lägga till: Växer så det knakar även i torkan!
 
Vattnar som en galning! Och nu börjar det ge resultat, kör tills det plaskar och flyttar sen spridaren.

Kör var 3e Dag nu för att hålla mina 900kvm med gräs så grönt det går
 
Gräsmattan i söder vattnas var åttonde dag; rejäl vattning. Vattnas den för ofta kommer rötterna krypa upp och gräsmattan blir än känsligare för torka. Som tidigare skrivits hämtar sig gräsmattan väldigt snabbt efter långvarig torka.
 
A AK444 skrev:
Går det inte att redigera ett skrivet inlägg? Jag skulle lägga till: Växer så det knakar även i torkan!
Hundäxing är INTE ett bra gräsmattegräs, tro mig! Svärfar tänkte; gräs som gräs, det har jag fått lida för.
 
Orkar inte vattna min lilla radhusgräsmatta. Den gamla torra delen på baksidan ser ut som en afrikansk savann efter en lång torrperiod... Däremot sådde jag ny gräsmatta på framsidan förra hösten så den hann etablera sig innan vintern. 15 cm anläggningsjord ovanpå leran. Den är fortfarande grön och fin! Jag har inte heller klippt den sedan torrperioden började så den är väl en 10-15 cm hög nu. Det är bättre att låta grässtråna behålla vattnet än att klippa ner det och kapa stråna så att fukt blöder ut.
 
Ja det är otroligt vad torrt det är denna säsong. Robotarna går runt och klipper tillväxt som inte finns så de har fått gå på kraftig sparlåga senaste månaden.

Blev även en liten kontrovers med frugan, hon tycker jag är löjlig att jag bevattnar en del av gräsmattan bara för att barnbarnen ska få uppleva litet riktig gräsmatta när de är hos oss på besök. Handlar om ca 4 kubik per vecka merförbrukning men visst jag fattar vad hon menar... 4000 liter prima dricksvatten per vecka som jag sprider ut till en löjligt låg kostnad typ några tior.

Ingen vattenbrist ännu i min region men jovisst det känns litet skumt det här... snacka om i-landsproblem. Frugan säger sig skita fullständigt i om gräset är lika totalbrunt som i resten av grannskapet och staden... på ett sätt är jag böjd att hålla med.

Just nu funderar jag mest på om jag ska klippa den gamle ligusterhäcken eller bara låta den vara ifred i torkan.
 
hsd
När jag märkte att det var kruttort ställde jag undan klipparn, och det är fortfarande grönt med inslag av diverse olika blommor som inte visat sig förr
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Först nu har vi fått vattningsförbud här på Österlen. Det förvånar mig lite eftersom vi inte haft nederbörd sedan i maj. Jag slutade vattna för flera veckor sedan. De nyplanterade häckarna (200 plantor) sattes i perfekt hällande regn i april; 20% har nu dött trots vattningen och nu får jag vattna med spann efter dusch och tvättmaskin. De äldre häckarna buxbom, bok och liguster har klarat sig utmärkt utan vattning hela säsongen men tillväxten har varit obefintlig. Måste erkänna att jag börjar tröttna på värmen ...
 
Yonna: Du skriver om buskar som troligen har dött. För 8 år sedan hade vi ett nyplanterat körsbärsträd. Nästkommande vår frös det ihjäl. Det visste vi inte då vi förhörde oss på plantskolan där vi hade köpt det. Där fick vi rådet att skär loss en liten flik, stor som en nagel ungefär, räcker av det yttersta lagret på barken. Det yttersta tunna, nästan som ett lager Gladpack bara. Om barken därunder är grön, så lever trädet. Är den brun så är det dött. Det var brunt på vårat träd. Jag kom mig inte för att ta bort det den sommaren. Frampå höstkanten upptäckte jag ett rotskott som hade börjat växa. Det blev större och större. Nu är trädet över 2 meter. Och förra året gav det bär. Dom åt skatorna upp, men i år satte jag på nät och vi fick äta upp bären själva. OBS! Det var inget blått nät, som det ofta sägs krävas. Detta var mer grönt än blått och det fungerade så också.
 
A AK444 skrev:
Yonna: Du skriver om buskar som troligen har dött. För 8 år sedan hade vi ett nyplanterat körsbärsträd. Nästkommande vår frös det ihjäl. Det visste vi inte då vi förhörde oss på plantskolan där vi hade köpt det. Där fick vi rådet att skär loss en liten flik, stor som en nagel ungefär, räcker av det yttersta lagret på barken. Det yttersta tunna, nästan som ett lager Gladpack bara. Om barken därunder är grön, så lever trädet. Är den brun så är det dött. Det var brunt på vårat träd. Jag kom mig inte för att ta bort det den sommaren. Frampå höstkanten upptäckte jag ett rotskott som hade börjat växa. Det blev större och större. Nu är trädet över 2 meter. Och förra året gav det bär. Dom åt skatorna upp, men i år satte jag på nät och vi fick äta upp bären själva. OBS! Det var inget blått nät, som det ofta sägs krävas. Detta var mer grönt än blått och det fungerade så också.
Om det var brunt innanför barken så är trädet dött och kommer det rotskott så är det från ympunderlaget. Körsbärsträd är ofta ympade på annan rot, vanligen Prunus avium fågelbär som växer vilt i naturen.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.