6 506 läst · 44 svar
7k läst
44 svar
Brukar man kunna boka in en starttid långt i förväg?
Ser för jävligt ut.H hakan_o skrev:Takbytet igångsatt.
Antar att det inte spelar någon större roll om det översta skiktet på takpappen blir lite skadat då hantverkarna trampar omkring på taket?
[bild]
Vad är uppfattningen om skicket på den här nockbrädan? Hantverkarna tycker den är i bra skick och skall vara kvar.
[bild]
[bild]
Genomföring för avloppsluftning. Kanske är normalt att det ser ut så under pannorna.
[bild]
Kanske inget som har någon större betydelse...men jättesnyggt ser det ju inte ut.
[bild]
Är det verkligen en takläggar firma.
Ser mest ut som om engelska tattare varit i farten.
Om den där brädan inte rutten.....
Går han omkring med kängor på takduken?
Har han hört talas om tak genomföringar.
Varför skarv på duken... 25 m finns det på en rulle.
Om ett halvår får han nytt jobb hos dig då han skall fixa vattenskadorna.
Går han omkring med kängor på takduken?
Har han hört talas om tak genomföringar.
Varför skarv på duken... 25 m finns det på en rulle.
Om ett halvår får han nytt jobb hos dig då han skall fixa vattenskadorna.
Moderator
· Stockholm
· 52 003 inlägg
Var detta en firma som kunde bokas till rätt dag?
Såhär såg min genomföring för avloppet ut och jag var arg när det såg ut såhär. Visade sig dock att de satt en lösning likt "Polos" har bifogat i inlägget ovan. Deras lösning ser än så länge inte så bra ut. Med tanke på att de redan dragit upp en ströläkt precis bredvid så ser det inte ut som de tänkt lösa det på något bra sätt heller.
Sen ser de ut ha massa skit på duken som de trampar i och drar runt på pappen. Någon liten reva blir det alltid och som de lagar. Hade jag varit takläggare på ditt tak så hade jag borstat av taket så där inte är massa skit som det går att trampa på som kan göra hål i taket. När mitt tak lades om var jag uppe varje dag efter de varit där och tog bort småskit som fanns. Men så är jag också perfektionist och rätt jobbig av mig.
Att de inte byter nockbrädan är bara konstigt. Kostar inte allt för många kronor och ser för jävligt ut som det är. Sedan att den kanske hade fungerat är väl en annan sak men den ska bara bytas. Så länge man själv då inte visat sig vara snålheten själv och pressat ett redan fast pris hårt och sagt att allt som kan återanvändas ska det. I sådana fall hade jag förstått hantverkarna men i de flesta fall inte.¨
Blev det förresten någon av de 2 takläggarna du skrev om i första inlägget? För att besvara den frågan så kunde min takläggare inte ge exakt datum utan gav också ett väldigt ungefärligt startdatum mellan den 1:e junit till den 14:e juni. Så stod det i kontraktet men han påtalade dock att det kunde både blir före och efter dessa datum. För min del var det helt okej. Ringde sedan 2 dagar innan de skulle börja och sade att de kom 3 veckor innan tänkt första startdatum i kontraktet.. Vilket ställde till det en del för min del. Men som det ser ut med hantverkare och svårigheten att få tag i dem så anmärkte jag inget på det.
Sen ser de ut ha massa skit på duken som de trampar i och drar runt på pappen. Någon liten reva blir det alltid och som de lagar. Hade jag varit takläggare på ditt tak så hade jag borstat av taket så där inte är massa skit som det går att trampa på som kan göra hål i taket. När mitt tak lades om var jag uppe varje dag efter de varit där och tog bort småskit som fanns. Men så är jag också perfektionist och rätt jobbig av mig.
Att de inte byter nockbrädan är bara konstigt. Kostar inte allt för många kronor och ser för jävligt ut som det är. Sedan att den kanske hade fungerat är väl en annan sak men den ska bara bytas. Så länge man själv då inte visat sig vara snålheten själv och pressat ett redan fast pris hårt och sagt att allt som kan återanvändas ska det. I sådana fall hade jag förstått hantverkarna men i de flesta fall inte.¨
Blev det förresten någon av de 2 takläggarna du skrev om i första inlägget? För att besvara den frågan så kunde min takläggare inte ge exakt datum utan gav också ett väldigt ungefärligt startdatum mellan den 1:e junit till den 14:e juni. Så stod det i kontraktet men han påtalade dock att det kunde både blir före och efter dessa datum. För min del var det helt okej. Ringde sedan 2 dagar innan de skulle börja och sade att de kom 3 veckor innan tänkt första startdatum i kontraktet.. Vilket ställde till det en del för min del. Men som det ser ut med hantverkare och svårigheten att få tag i dem så anmärkte jag inget på det.
Redigerat:
Nockbrädan är inte lika dålig hela vägen längs taket men på ett par ställen ser det ut som på bilderna. I min värld känns det fel att ha kvar den men jag vet inte om jag är för petig. Snickarna säger att dom skall lägga på en regel på nockbrädan eftersom höjden på nocken inte stämmer riktigt och behöver komma upp.
Firman preliminärbokade en bestämd vecka. Men det höll så klart inte. Blev en vecka uppskjutet ungefär. Men då sades det att nu "kör vi för fullt". Det innebar två dagar (utöver tiden för uppsättningen av ställningen) på en hel vecka.
Det är en lokal byggfirma med bl.a. son och far plus ett ett par till och flerårig erfarenhet av byggen och tak. Dom har fullt upp att göra.
Och det är en av de två tidigare omnämnda firmorna.
Tacksam för saklig input då jag själv inte har så stor takerfarenhet utan bara går på sunt förnuft om hur jag själv tycker det ser ut och hur det bör vara.
Det här är inget tokpressat pris utan jag valde det lokala alternativet som inte var lägst.
Dessutom blir ju ett byte av nockbräda inget som skall "ingå" i det som är offererat utan det blir ju ett tillkommande fakturerbart arbete i så fall.
Känslan jag får är dock att dom inte har lust och framför allt tid med extrajobb här...dom vill bara bli av med det här fortast möjligt så dom kan dra vidare på andra jobb.
Firman preliminärbokade en bestämd vecka. Men det höll så klart inte. Blev en vecka uppskjutet ungefär. Men då sades det att nu "kör vi för fullt". Det innebar två dagar (utöver tiden för uppsättningen av ställningen) på en hel vecka.
Det är en lokal byggfirma med bl.a. son och far plus ett ett par till och flerårig erfarenhet av byggen och tak. Dom har fullt upp att göra.
Och det är en av de två tidigare omnämnda firmorna.
Tacksam för saklig input då jag själv inte har så stor takerfarenhet utan bara går på sunt förnuft om hur jag själv tycker det ser ut och hur det bör vara.
Det här är inget tokpressat pris utan jag valde det lokala alternativet som inte var lägst.
Dessutom blir ju ett byte av nockbräda inget som skall "ingå" i det som är offererat utan det blir ju ett tillkommande fakturerbart arbete i så fall.
Känslan jag får är dock att dom inte har lust och framför allt tid med extrajobb här...dom vill bara bli av med det här fortast möjligt så dom kan dra vidare på andra jobb.
Redigerat:
Rent juridiskt...så att det blir rätt...hur stoppar man en firma i det här läget så att man inte gör fel och istället får ersättningsanspråk på sig från firman för än det ena och än det andra?
Få tag på en besiktningsman med kort varsel i semestertider är ju inte helt lätt och även om konsumenten har rättigheter så har ju firmorna det också.
Få tag på en besiktningsman med kort varsel i semestertider är ju inte helt lätt och även om konsumenten har rättigheter så har ju firmorna det också.
Du behöver vara tydlig mot firman.
Kanske försöker de sig på en fuling för att de har mycket att göra eller så har de ekonomiska problem eller så är de inte bättre.
1. Informera att du inte är nöjd.
2. Säg att du kräver att arbetet uppfyller tillverkarnas monteringsanvisningar
3. Ge dem chans att korrigera felen omgående
4. Säg att du fotograferat ett antal punkter på taket (genomföringar/skarvar/vådbyten/nockbrädan/takfoten) och att du kommer skicka dessa till fackmän och takprodukttillverkarna. När dessa har godkänt läggningen kommer du betala för taket.
Vill firman sen fortsätta eller avbryta är upp till dem.
Tillverkaren av underlagsprodukten bör ha folk på plats. Ring dem och fråga - skicka bilderna.
Kanske försöker de sig på en fuling för att de har mycket att göra eller så har de ekonomiska problem eller så är de inte bättre.
1. Informera att du inte är nöjd.
2. Säg att du kräver att arbetet uppfyller tillverkarnas monteringsanvisningar
3. Ge dem chans att korrigera felen omgående
4. Säg att du fotograferat ett antal punkter på taket (genomföringar/skarvar/vådbyten/nockbrädan/takfoten) och att du kommer skicka dessa till fackmän och takprodukttillverkarna. När dessa har godkänt läggningen kommer du betala för taket.
Vill firman sen fortsätta eller avbryta är upp till dem.
Tillverkaren av underlagsprodukten bör ha folk på plats. Ring dem och fråga - skicka bilderna.
mathiash77 skrev:Du behöver vara tydlig mot firman.
Kanske försöker de sig på en fuling för att de har mycket att göra eller så har de ekonomiska problem eller så är de inte bättre.
1. Informera att du inte är nöjd.
2. Säg att du kräver att arbetet uppfyller tillverkarnas monteringsanvisningar
3. Ge dem chans att korrigera felen omgående
4. Säg att du fotograferat ett antal punkter på taket (genomföringar/skarvar/vådbyten/nockbrädan/takfoten) och att du kommer skicka dessa till fackmän och takprodukttillverkarna. När dessa har godkänt läggningen kommer du betala för taket.
Vill firman sen fortsätta eller avbryta är upp till dem.
Tillverkaren av underlagsprodukten bör ha folk på plats. Ring dem och fråga - skicka bilderna.
Mycket att göra tror jag dom har. Rent praktiskt vet jag inte vem som varit på taket och utfört jobbet, jag är ju själv på jobbet på dagarna så teoretiskt sett skulle det ju kunna vara inhyrt folk. Även om jag inte tror det, då hade man nog jobbat praktiskt med taket mer än två dagar på en hel vecka.
Betalning är inte aktuell förrän slutfört jobb.
Att få ut folk från underlagsprodukten till platsen kanske är svårt? Bilder kan man ju maila dom så klart men det räcker ju ofta långt.
Hade två offerter att välja på i detta ärende. Ganska så likvärdiga men en lite högre än den andra.
Lät bäst och kändes bäst med den lite högre. Frågade om han kunde gå ner något i pris för det kändes ändå konstigt att handla den dyraste offerten. Det kunde han inte. Han kom då med förslaget att ha offerten som ett takpris/maxpris men göra det på löpande så det kunde bli billigare om det flyter på bra.
Jag antog det förslaget.
Det här var våren 2017. P.g.a. en del tråkiga omständigheter som uppstod då fick arbetet avbokas.
Våren 2018 återkommer firman och frågar om det är aktuellt att göra jobbet nu till sommaren.
Ja, det är aktuellt sa jag.
Jag skall bara kolla om det skett några större prishöjningar på materialet sedan förra året svarade firman. Underförstått höjningar utifrån vad som stod i offerten 2017.
Det kom inget besked om detta. En tid för arbetets utförande bokades in.
Nu är arbetet i slutfasen och ekonomin togs upp och frågan kom från firman om hur fakturan skulle utformas. Samt att det lämnas besked om att materialpriserna gått upp sedan förra året och timkostnaden är ändrad.
Jag reagerar så klart då besked om prishöjningar kommer först då arbetet är klart. Detta skulle så klart meddelats vid bokningen för fyra månader sedan och då inget besked om höjda materialpriser lämnades har jag ingen anledning att tro att det skett några större prishöjningar.
Men jag som konsument kan ju inte kräva att en leverantör skall stå kvar vid de då lämnade priserna. Likaså kan ju inte en leverantör ensidigt bara höja priserna utan att säga något i förväg.
Utan här kommer det väl in en s.k. indexuppräkning av timkostnader och materialkostnader för den tid som förflutit sedan offerten lämnades.
Är det någon som är insatt i detaljerna...hur man beräknar vad indexpåslaget skall vara för detta?
Lät bäst och kändes bäst med den lite högre. Frågade om han kunde gå ner något i pris för det kändes ändå konstigt att handla den dyraste offerten. Det kunde han inte. Han kom då med förslaget att ha offerten som ett takpris/maxpris men göra det på löpande så det kunde bli billigare om det flyter på bra.
Jag antog det förslaget.
Det här var våren 2017. P.g.a. en del tråkiga omständigheter som uppstod då fick arbetet avbokas.
Våren 2018 återkommer firman och frågar om det är aktuellt att göra jobbet nu till sommaren.
Ja, det är aktuellt sa jag.
Jag skall bara kolla om det skett några större prishöjningar på materialet sedan förra året svarade firman. Underförstått höjningar utifrån vad som stod i offerten 2017.
Det kom inget besked om detta. En tid för arbetets utförande bokades in.
Nu är arbetet i slutfasen och ekonomin togs upp och frågan kom från firman om hur fakturan skulle utformas. Samt att det lämnas besked om att materialpriserna gått upp sedan förra året och timkostnaden är ändrad.
Jag reagerar så klart då besked om prishöjningar kommer först då arbetet är klart. Detta skulle så klart meddelats vid bokningen för fyra månader sedan och då inget besked om höjda materialpriser lämnades har jag ingen anledning att tro att det skett några större prishöjningar.
Men jag som konsument kan ju inte kräva att en leverantör skall stå kvar vid de då lämnade priserna. Likaså kan ju inte en leverantör ensidigt bara höja priserna utan att säga något i förväg.
Utan här kommer det väl in en s.k. indexuppräkning av timkostnader och materialkostnader för den tid som förflutit sedan offerten lämnades.
Är det någon som är insatt i detaljerna...hur man beräknar vad indexpåslaget skall vara för detta?
http://www.scb.se/vara-tjanster/scbs-olika-index/att-rakna-med-index/H hakan_o skrev:Hade två offerter att välja på i detta ärende. Ganska så likvärdiga men en lite högre än den andra.
Lät bäst och kändes bäst med den lite högre. Frågade om han kunde gå ner något i pris för det kändes ändå konstigt att handla den dyraste offerten. Det kunde han inte. Han kom då med förslaget att ha offerten som ett takpris/maxpris men göra det på löpande så det kunde bli billigare om det flyter på bra.
Jag antog det förslaget.
Det här var våren 2017. P.g.a. en del tråkiga omständigheter som uppstod då fick arbetet avbokas.
Våren 2018 återkommer firman och frågar om det är aktuellt att göra jobbet nu till sommaren.
Ja, det är aktuellt sa jag.
Jag skall bara kolla om det skett några större prishöjningar på materialet sedan förra året svarade firman. Underförstått höjningar utifrån vad som stod i offerten 2017.
Det kom inget besked om detta. En tid för arbetets utförande bokades in.
Nu är arbetet i slutfasen och ekonomin togs upp och frågan kom från firman om hur fakturan skulle utformas. Samt att det lämnas besked om att materialpriserna gått upp sedan förra året och timkostnaden är ändrad.
Jag reagerar så klart då besked om prishöjningar kommer först då arbetet är klart. Detta skulle så klart meddelats vid bokningen för fyra månader sedan och då inget besked om höjda materialpriser lämnades har jag ingen anledning att tro att det skett några större prishöjningar.
Men jag som konsument kan ju inte kräva att en leverantör skall stå kvar vid de då lämnade priserna. Likaså kan ju inte en leverantör ensidigt bara höja priserna utan att säga något i förväg.
Utan här kommer det väl in en s.k. indexuppräkning av timkostnader och materialkostnader för den tid som förflutit sedan offerten lämnades.
Är det någon som är insatt i detaljerna...hur man beräknar vad indexpåslaget skall vara för detta?