S
Bygger ett hus från stor husleverantör. Enskilt avlopp bestående av sluten tank för wc och tvåkammarbrunn med färdig markbädd i paketet och som sen enligt avloppslovet ska ledas till stenkista. Allt detta finns på situationsplan som godkänts.

Enligt ritning från hustillverkaren ska det läggas en dagvattenbrunn för takavvattningen intill avloppsanläggningen. Tydligen säljaren som har meddelat hustillverkaren var den ska placeras. Enligt avloppsentreprenör är det ej lämplig placering, utan bör helst placeras en bit ifrån avloppet. Säljaren/byggfirman som har totalentreprenad säger att det inte är något problem eftersom brunnen ej har öppen botten.

Enligt startbesked ska dagvatten, takvatten och dränering ledas till stenkista via fördelningsbrunn.

Alla rör ligger i dagsläget bredvid varandra (två avloppsrör, takavvattningsrör och dräneringsrör).

Kan det orsaka problem om avvattningen läggs bredvid avloppstankarna? Bör man ha två separata stenkistor för avloppet och dagvattnet?

Tackar på förhand för ev goda råd
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
S Tjej skrev:
Kan det orsaka problem om avvattningen läggs bredvid avloppstankarna? Bör man ha två separata stenkistor för avloppet och dagvattnet?
Kolla läggningsinstruktionen för avloppstankarna samt slamavskiljare. Du behöver tillräckligt med skyddsfyllning runt dem.

Vad gäller stenkista så skulle jag inte använda samma för dagvatten/dränering och avlopp. Dels för att dagvattnet (samt löv och mossa från taket) ökar infiltrationsflödet genom stenkistans väggar så att de lättare sätts igen och dels för att lukt från det renade avloppsvattnet kan tänka sig smyga sig in i dräneringsledningar och takavvattningsrör. Det senare är dock lättlöst med en vanlig dagvattenbrunn med vattenlås.
 
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kolla läggningsinstruktionen för avloppstankarna samt slamavskiljare. Du behöver tillräckligt med skyddsfyllning runt dem.

Vad gäller stenkista så skulle jag inte använda samma för dagvatten/dränering och avlopp. Dels för att dagvattnet (samt löv och mossa från taket) ökar infiltrationsflödet genom stenkistans väggar så att de lättare sätts igen och dels för att lukt från det renade avloppsvattnet kan tänka sig smyga sig in i dräneringsledningar och takavvattningsrör. Det senare är dock lättlöst med en vanlig dagvattenbrunn med vattenlås.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kolla läggningsinstruktionen för avloppstankarna samt slamavskiljare. Du behöver tillräckligt med skyddsfyllning runt dem.

Vad gäller stenkista så skulle jag inte använda samma för dagvatten/dränering och avlopp. Dels för att dagvattnet (samt löv och mossa från taket) ökar infiltrationsflödet genom stenkistans väggar så att de lättare sätts igen och dels för att lukt från det renade avloppsvattnet kan tänka sig smyga sig in i dräneringsledningar och takavvattningsrör. Det senare är dock lättlöst med en vanlig dagvattenbrunn med vattenlås.
Tack, då ska jag höra med tillverka
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kolla läggningsinstruktionen för avloppstankarna samt slamavskiljare. Du behöver tillräckligt med skyddsfyllning runt dem.

Vad gäller stenkista så skulle jag inte använda samma för dagvatten/dränering och avlopp. Dels för att dagvattnet (samt löv och mossa från taket) ökar infiltrationsflödet genom stenkistans väggar så att de lättare sätts igen och dels för att lukt från det renade avloppsvattnet kan tänka sig smyga sig in i dräneringsledningar och takavvattningsrör. Det senare är dock lättlöst med en vanlig dagvattenbrunn med vattenlås.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.