Det beror ju på vad du menar med enkelt, och vad som i bilden du tycker är intressant...är det att innertaket går upp i nock? Ett problem när man skall fixa till en vind är att så mycket går att isolera mot taket att för mycket utrymme stjäls så att det blir till för kortväxta personer endast. Räkna med t.ex. från tak...5 cm luftspalt + 40 cm isolering + beklädnad (gips/brädor/panel). Det man kan göra också är att lägga isolering utvändigt (typ http://www.thermisol.se/pdf/TH_tak broschyr_web2006.pdf) , vilket gör att du kan spara in en del invändigt, och om jag förstår rätt även slippa luftspalten. Dvs. lägger du 10 cm isolering på "utsidan", så räcker det med 30 cm invändigt.

Fast det kanske inte var det du frågade efter?? ::)
 
Intressanta synpunkter, även om det var mest brädorna i sej jag funderade på i detta läge :) Tex. hur torrt virke är lämpligt att använda map. krympning, ..., ...
 
Virke man köper hos de flesta bygghandlarna är nog ganska fuktigt. "Torrt" virke (inomhusvirke) har en fuktkvot på ca 8%. Uppgifter jag läst säger att brädor krymper ca 3% i radiell riktning från rått till inomhustorrt, dvs en bräda på 100 mm krymper ca 3mm.
Ser man på den bild du länkar till så verkar ju inte springor har varit något problem för dom åtminstonde!
Det är nog inget problem med att få till en sådan vind, bara det finns utrymme för fuktsäkerhet & isolering bakom, annars är det bara att smälla upp brädorna på takstolarna :cool:
Fast är det inte lite FÖR mycket vita brädor i det där rummet?? :surprised:
 
ok, tackar!

Jo, lite väl vitt är det, men jag tänker mej golv + kanske bjälkar i trä
 
Mikael_L
Aha - tackar! Det tillförde några begrepp till mitt ordförråd som gör det lättare att söka vidare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.