När jag lossar mina element från 60-talet finns det två olika typer av ventil på returen .

- En enklare med en gängad "kopp" med spår i toppen för att stänga av

- En mer avancerad med nån typ av "strypmekanism" invändigt

Kan det vara så att den första är bara för avstängning men den andra också har förinställningsmöjlighet för strypning?
Jag trodde att förinställning användes på de första elementen i slingan för att få jämnt flöde men här verkar det nästan sitta lite slumpvis....
Sen är frågan om strypningen verkligen behövs om man kör termostatlöst (har VP) eller finns det en poäng med att strypa efter elementet as flödesskäl?
 
Du måste strypa in grundflödet i varje element. Annars kanske (nästan) allt flöde går genom första radiatorn och resten blir kalla. Är det ett 1-rörssystem kanske alla blir kalla och varmvattnet går runt ett varv och tillbaks till värmepumpen som stannar.
 
2-rörssystem, men borde inte strypventilen på tillopp fylla samma balanserande funktion?
 
Jo, det räcker med en ventil per radiator.
 
När man bygger upp ett värmesystem (precis likadant i kyl och ventilationssystem) bestämmer man flödet över vardera radiator och letar upp den för pumpen sämst belägna radiatorn, den som har mest motstånd, eller tryckfall fram till och efter sig. Den radiatorn bestämmer vilket tryck pumpen måste leverera och det sammanlagda flödet över radiatorerna bestämmer vilket flöde pumpen behöver leverera.
Sedan ser man till med injusteringsventiler att det är samma tryckfall genom och tillbaka till pumpen till och från samtliga radiatorer.

Det innebär att det allt som oftast betyder att radiatorerna närmast pumpen behöver strypas till motsvarande tryckfall som den sämst belägna radiatorn.
Det är inte helt ovanligt att det inte är radiatorn längst bort i systemet som blir dimensionerande, ibland är det radiatorn som är allra närmast som är dimensionerande för att man dragit mindre dimension på rören eller att man vill ha ett mycket högre flöde över denna radiator än övriga radiatorer.
Därför behöver inte alls vara något tokigt med att injusteringen ser ut att vara "huller om buller" sett till avstånd från pumpen.

Absolut lättast är att montera termostater. Då kan du antagligen lämna samtliga radiatorventiler fullt öppna utan att du kommer att uppleva några större problem.
Det som kan hända är att man behöver öka framledningstemperaturen mer när det är riktigt kallt under en längre period, vilket påverkar energieffektiviteten något.
 
  • Gilla
Dea_34
  • Laddar…
Tack för bra svar!

Min misstanke är att när systemet byggts om till bergvärmepump och ändrats på andra sätt så har man inte brytt sig om att justera in det.
Systemet har haft ganska många problem så det är inte lätt att säga vad som har lett till ojämn temperatur mellan elementen. Det mesta är nu åtgärdat och det sista jag gör är att demonterar alla element, spolar ur dom, suger ur rören och monterar nya returventiler + tilloppsventiler.

Jag hade fått för mig att det var just när termostater användes man hade nytta av förjusteringen då den sätter ett maxflöde om termostaten öppnar fullt?=

Frågan är om jag ska välja returventiler med förjusteringsmöjlighet på alla när dom ändå byts, prisskillnaden är inte stor.
 
Du har förstått helt rätt vad gäller att man justerar för maxflödet när termostaten är fullt öppen. Men det är lätt att glömma bort hur det görs, många stirrar sig blinda på att man stryper in ett flöde. En strypt ventil innebär att man ökar motståndet för ett visst flöde att ta sig igenom ventilen. Flödet justeras som en effekt av att man justerar motståndet.
Om det är stor tryckfallsskillnad mellan den sämst belägna radiatorn och alla övriga radiatorer så bör systemet injusteras för att fungera bra. Jag tror dock att det sällan är fallet i en villa.

Jag tycker du ska välja ventiler med justerbarhet, för som du säger det är väldigt liten skillnad i pris och det kan vara så att ditt system ändå behöver injusteras om inte nu så senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.