Hej på er!

Ville bara berätta att imorgon så kommer vårat hus. Vi har väntat på det sedan december -03, så det är på tiden.
Vi har valt ett Ägir med carport från Älvsbyhus, hoppas man inte ångrar sig med tanke på alla de olika husleverantörer,  vi har haft kontakt med.

Jag har läst mycket här på forumet om Älvsbyhus, tyvärr så har det inte alltid varit positivt med tanke på deras koncept (typ: billiga hus som duger till dom flesta, som inte vet om huslivet är deras grej...utan att ruinera sig).

Som tur är så fick jag nys om den här hemsidan i ett mycket tidigt stadium och har haft stor hjälp av den. Det i sin tur har resulterat i att jag känner att jag fått en bra "feed back" på mina funderingar (när jag för det mesta har läst andras frågor och svar).
Hur som helst så har jag kommit fram till några personliga slutsattser:

1. Dom flesta som är kritiska mot Älvsbyhus är de som inte bor i ett, dom som bor i ett verkar nöjda.

2. Lång väntetid på sitt hus.....ja, men trots att alla på våran gata beställde husen ungefär samtidigt..........så kommer vi att flytta in före dom. ps. ett tomt skal räknas inte.

3. Att jämföra priser mellan olika hustillverkare och vad som ingår verkar vara helt omöjligt. Typ...Älvsbyhus har inte kaklade badrum....jaja jag vet att säljaren kan ha olika åtagande att erbjuda, men som standardhus från Älvsbyn så finns inte kaklade badrum med på deras tillvalslista.

4. Jippi ämnet torpargrund vs platta. Vad ska man säga, detta ämne kommer det att talas om tills jag blivit pensionär.
Visst skulle jag gärna vilja ha platta med golvvärme till mitt Älvsbyhus, men det gick ju inte. Men vilken av dom som är bäst dom närmaste 50 åren har jag ingen aning om:
Eller!!
Det var billigare att skaffa hemförsäkring med torpargrund än med platta på grund av att det blir dyrare om ett fel uppstår i plattan.

Värmeförlusten är mindre med torpargrund än med platta (även platta med golvvärme).

Snabbare temperaturreglering med torpargrund än med en redan kall/varm platta.

Platta är dyrare än torpargrund.

Vad är det som säger att platta på marken inte drabbas av fuktproblem eller spricker?

Ha översende, jag intalar mig själv att torpargrunen ska vara bättre...det är ju den jag har.

Hur som helst så tror jag att om vare sig plattan eller torpargrunden är ordentligt utförd och sköts av dom som bor i huset, så kommer den att hålla bra bit in i 2000-talet (typ 50 till 100år).

5. Men prisgämförelsen då! Det känns inte rätt att jämföra en hustillverkare med en annan, då det skiljer sig väldigt mycket på vad som ingår och hur huset byggs eller på vad man har för tillval att välja mellan, eller om hur mycket man kan ändra i planlösningen.

Alla hustillverkare har argument på varför man just ska välja deras hus. Antingen det är hög finnish, bra kvalitet, eller att dom är billigast. Hur som helst så är det hantverkana som i slutändan monterar huset....hoppas bara att dom har en bra dag när dom monterar huset. För trots hur fina och exlusiva eller billiga hussatser man valt så är det synd om hantverkaren ligger i skilsmässa eller något annat stör hans arbete.

Tio timmar tills dom börjar montera huset....fan vad nervös jag är.

Nu kanske många tror att jag gör reklam för Älvsbyhus och modellen Ägir.....klart att jag gör det...om jag nu valt fel så är jag ju inte ensam om att gjort ett dåligt köp.
Nej inte så...jag måste ju tro på mig själv att jag valt rätt...eller har jag det?

Ha det bra!

Sökord: Älvsbyhus, älvsbyhus, Ägir, ägir, vinkelhus
[flash=200,200][/flash]
 
Det blir nog kanon!!!

Lycka till

MVh Roger
 
Ler*
Jag kom bara att tänka på en sak jag läste här på forumet, jag liksom du hittade forumet långt innan jag var nära ett färdigt hus...Vi bor i ett Älvsbyhus sedan i slutet av maj och är jättenöjda.

Det som skrevs på forumet var att Älvsbyhus var en Falukorvsvilla!!! ;) :) :D ;D Faktiskt riktigt sött
(min första tanke var att om jag inte valt efter min ekonomi då skulle jag ha blivit tvungen att bara äta falukorv, men nu har jag ju faktiskt råd med lite vardagslyx)

Vad jag också läst på forumet, om vad som är viktigt när man väljer hus, är att det är läget, läget, läget. När allt kommer till kritan så är det ju faktiskt så att "på min gata" vet jag att det finns de som betalt uppåt 1 mkr (och mer ändå) mer för sina hus än jag, och om 10-20 år så är det fortfarande mitt hus som är större, min tomt som är större och som dessuton ligger bättre till vad det gäller sol, vägar, mm mm.

Men men, det viktigaste för mig är att jag är nöjd.

/aja
 
Jag kan bara hålla med dig i dina slutsatser. Jag har själv kommit fram till samma sak.

Hoppas att det gått bra med husmonteringen hittills!
 
kul. hoppas allt går bra med att sätta ihop klossarna.

Kan ju meddela att dina ord stärkte mig oxå, vi ska oxå bygga med älvsbyhus.
Jag gillar verkligen deras koncept, man får ett pris som man vet kommer att hålla inga dolda kostnader eller extra lull lull.
Sen så pga av att dom är så pass mycket billigare än många andra så kan man ju lägga ner lite extra på att ev kakla ett badrum eller lägga pengarna på trägården. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.