Röd var väl nästan alltid jord förr i tiden? Däremot brukade nollan vara svart förr, så det är inte omöjligt att (som TS var inne på) svart är nolla och blå är tändtråd. Sen har någon 'fuljordat' genom att koppla ihop nolla och jord i eller i närheten av uttaget, men gjort misstaget att anta att blå är nollan.
 
Enligt TS skiss är det två trådar i dosan. Röd och blå. Och tyvärr var röd inte reserverad för jord förr. Det användes även till tändtråd. I förekommande fall användes röd än som jord och än som tändtråd i samma hus. Man skall generellt inte lita på färger. Speciellt inte om det är en gammal installation där röd ledare används. Och ännu mindre om det är en färgglad installation som är "förbättrad" i många omgångar som TS verkar vara.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag läste inlägg 23 och fick för mig att det var blå och svart tråd i uttaget, men det är tydligen i dosan bredvid.
 
För att klargöra så är den inte röd. Den är svart. Så svart och blå kabel finns. Sen finns det även vit kabel och gul kabel som är kopplad i torix och går vidare någon annanstans.

Dumt av mig att rita den röd men hjärnan var inte riktigt vaken i morse och jag var stressad iväg till jobbet.

I övriga dosor jag kollat i finns även grön kabel.

Solida färger så ingen dedikerad grön/gul jordkabel.

Vägguttagen i lgh är förövrigt den ojordade varianten.
 
Redigerat:
Ok. Då tror jag på min teori... Men det kan ju även vara något annat 'riktigt' fel någonstans som gör att de gamla metallrören och -dosorna är spänningssatta. Då har du (eller snarare fastighetsägaren) ett lite större problem.
 
useless useless skrev:
Ok. Då tror jag på min teori... Men det kan ju även vara något annat 'riktigt' fel någonstans som gör att de gamla metallrören och -dosorna är spänningssatta. Då har du (eller snarare fastighetsägaren) ett lite större problem.
Om dosan hade varit spänningsatt hade jag nog åkt på en kyss när jag skurvade dit fästet på kroken, antar jag :)
 
Om du vill prova något innan elektrikern kommer kan du flytta trådarna i uttaget så att den ena ligger på fas och den andra på neutral. Det finns som sagt flera fel och jag rekommenderar att någon som har koll tittar till det. Men generalfelet med strömförande ledare inkopplad på jordstiftet kan du ju börja med att åtgärda.

Jag tror mindre på att det är dosan som är spänningssatt. Men om du rör vid endast en spänningssatt del och inte samtidigt vidrör nolla eller jord så behöver du inte få någon stöt.
 
H hase93 skrev:
För att klargöra så är den inte röd. Den är svart. Så svart och blå kabel finns. Sen finns det även vit kabel och gul kabel som är kopplad i torix och går vidare någon annanstans.

Dumt av mig att rita den röd men hjärnan var inte riktigt vaken i morse och jag var stressad iväg till jobbet.

I övriga dosor jag kollat i finns även grön kabel.

Solida färger så ingen dedikerad grön/gul jordkabel.

Vägguttagen i lgh är förövrigt den ojordade varianten.
Det var inte ovanligt med grön tändtråd i äldre anläggningar.
Tittar jag på bilden så är det ritat med blått till jord och rött till fas men de är tydligen inte sanna färger.
Är det endast jord och fas som är inkopplat i takuttaget? Att endast nolla och fas används och dom skippat jord i det nyare takuttaget så det hade fungerat som ojordat och passat med resten av det ojordade rummet.
Om det är spänningsförande på jordstiftet så är det farligt kopplat och jag förstår att du inte kan mäta upp något i det riktiga uttaget.
Gör inget kopplande eller testande själv då allt måste mätas fram samt kontrollera hela kabelvägen och kopplingspunkter, dumt att röra något överhuvudtaget när du har ett jordfel (att ström går annan väg än förväntat) då det likväl kan gå genom kroppen.
 
H hase93 skrev:
Om dosan hade varit spänningsatt hade jag nog åkt på en kyss när jag skurvade dit fästet på kroken, antar jag :)
Det är mer sannolikt att du inte märkte något alls för du stod väl inte med blöta fötter på ett betonggolv?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är mer sannolikt att du inte märkte något alls för du stod väl inte med blöta fötter på ett betonggolv?
Stod med gummitofflor på en stol i sedvanlig amatörproffs-anda.
Så jag kan hålla på en exponerad fas utan att få en stöt såvida jag inte är i direkt kontakt med "jord"?
 
Ja. Det är därför fåglarna kan sitta på en kraftledning.
 
H hase93 skrev:
Stod med gummitofflor på en stol i sedvanlig amatörproffs-anda.
Så jag kan hålla på en exponerad fas utan att få en stöt såvida jag inte är i direkt kontakt med "jord"?
Ja så är det. Av inlägget låter det som att du har ojordade uttag i hela lägenheten (utom i kök). Det innebär i praktiken att du ska kunna stå barfota på din golv, eller luta handen mot väggen och samtidigt ta i en spänningsförande tråd. Det ska inte märkas, möjligen kittla lite.
.
 
Kopplade om och följande resultat lyder.

Nu har jag jag spänning på krok+tändtråd(fas) och nolla+tändtråd(fas).
Jordstiftet i sig ger ingen spänning, varken på nolla, krok eller fas.

Då är väl allt som det ska? Sann jord som konstaterat i tråden blir själva kroken då dosan är i metall och borde därför ge spänning ifall den möter fas.

Dock mätte jag för nyfikhetens skull kökets lediga lamputtag. Förståss är något vajsing där också så jag får väl skicka elektriken på det istället när hen kommer.

Hur jag än har "lampknapparna" ställda får jag bara en låg indikering på mätningen. dvs. runt 12v mellan fas-neutral och jord/fas...
 
Redigerat:
Ok, jag hade missat att dosan är i metall. Men frågan är ändå hur dosan är skyddsjordad, om det är medvetet. Du skriver i #1 att hela lägenheten är ojordad, likaså hallen eller? Då ska varken dosa eller lamputtag vara skyddsjordat. Verkar finnas lite mer att kolla upp här.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, jag hade missat att dosan är i metall. Men frågan är ändå hur dosan är skyddsjordad, om det är medvetet. Du skriver i #1 att hela lägenheten är ojordad, likaså hallen eller? Då ska varken dosa eller lamputtag vara skyddsjordat. Verkar finnas lite mer att kolla upp här.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar?
Hallen ojordad.

Så om jordning saknas skall det ej vara spänning mellan dosan och fas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.