S sinuslinus skrev:
Ni skriver om furugolv men hälften av bilderna är på grangolv. :thinking:
My bad i så fall...eller vad säger du om mina golv, är det också gran?
 
hsd
Gran har mera kvist men de sitter kvar
Furu , tall, har lite ibland nästan inga kvistar men de brukar lossna
Jag vet inte om det stämmer men det har sagts att gran är hållbarare, starkare
 
  • Gilla
Flasktratt
  • Laddar…
Spännande tråd då jag snart ska lägga 90-100kvm furu golv och funderat på ytbehandling.
För de som för en diskussion om gran eller furu så är mitt långsamväxande gotländsk furu.
Läst hela tråden men trots det har jag inte kunnat bestämma hur jag vill göra men "vitlaserat" resultat vill jag ha.
 
S
F Freedee skrev:
My bad i så fall...eller vad säger du om mina golv, är det också gran?
Jag tycker din bild visar på grangolv.

Gran är mjukare men segare och har mindre kvistar än furu. Men furu är också mjukt så det blir större individuella skillnader bräda till bräda än mellan träslagen. En tätvuxen granbit är hårdare än en frodvuxen furu dito.
 
  • Gilla
Freedee
  • Laddar…
Tänkte bara bidra med lite (förhoppningsvis) "bra att ha fakta" ang trägolv.

  • Furu har/får en mer rödtonad kärnved, medan gran har ett mer homogent utseende färgmässigt.
  • Nyslipat trä är ljusast, och det kommer att mörkna sakta men säkert.
  • Lutning "dödar" ytveden så att den inte ska mörkna med tiden, men ger den också ett gult utseende.
  • Ett slipat golv är mjukt och extremt känsligt. Ungefär lika tåligt mot märken som ej härdad betong.
  • Ask och ek är betydligt hårdare träslag. De mörknar inte heller med tiden som fur och gran.

Tror dock inte att TS behöver vara så bekymrad över likheten mellan gamla golv på övervån och nya nere. Det kommer att synas att det är gamla golv uppe och nya nere oavsett ev skillnad i färgnyans.
Personligen tycker jag att det kan nyttjas fördelaktigt. Det är stor skillnad i atmosfär mellan gammalt och nytt, och att en sådan skillnad kommer mellan våningsplanen är bara naturligt. Det är ett helt annat läge om ett golv är skarvat mitt i ett rum med gammalt vs nytt.

Den bästa metoden borde vara den behandling som kan upprepas om 10-50 år för att ljusa upp golvet igen. Dvs inte behöva slipa om golven, (vilket ska undvikas så mkt det bara går), utan bara stryka på nytt. T ex vitpigmenterad olja, vilket kan kombineras med såpskurning.
Vaxning borde också gå att upprepa, men kräver förmodligen betydligt tuffare rengöring först för att få bort allt gammalt vax.
 
  • Gilla
40talsnyckeln och 1 till
  • Laddar…
hsd
Hårdvaxade golv kan behöva omvaxning 5-10 års intervall
Rengör med såpavatten och vaxa på nytt, beroende på slitaget kan det räcka med färglöst toppvax
Det finns vaxolja för restaurering om det är mindre områden, det läggs på efter en vanlig rengöring
Är slitaget stort så slipas golvet i fiberriktning med fint sandpapper och oljas som obehandlat trä
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hade jag lagt golv idag hade jag använt Ask istället, mycket hårdare. Hade 1800-tals golv i förra lägenheten med breda furuplank från långsamvuxet kärnvirke. Var stenhårt, medans mitt nylagda golv kan man sätta jack i genom att stirra på det med arg blick
Aha, var det så ditt golv blev förstört, de var bara arga hantverkarna? Ta inte hem arga snickarn för allt du gör! ;)

Men visst, jag la ju nytt golv i mitt kök, det gamla hade årsringarna flera gånger tätare och var mycket hårdare men tyvärr för förstört. I alla många andra rum hoppas jag golven går att spara (de ligger alla under mattor eller laminatgolv) men tyvärr vet jag att flera rum är ombyggda eller man mekat med el eller rör och då kanske kapat i golven då de ändå skulle täckas med matta på 30-40-talet...

Där man kan ska man spara gammalt virke, det är så otroligt mycket bättre, om man får lägga om ett golv med nytt virke kan man ju spara det man tar bort för att (förhoppningsvis) kunna använda detta när man ska laga upp ett annat golv som är skadat. Dock kan ju vara en blandning av fur / gran och tjocklek och bredd i de olika rummen...
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag kan bidra med hur våra furugolv ser ut. De är lutade och vitoljade idag. Vi lutade och vitoljade dem själva 2001. För ett par år sedan tyckte vi att den behövdes göras om. Vi provade att måla golvet grått. Trivdes inte alls med det. Slipade bort färgen och vaxade istället, utan att luta golvet. Kvistar framträdde väldigt mycket och det såg för hemskt ut tyckte vi, för det var väldigt gult och passade inte med inredningen. Då bestämde vi oss gör att göra om det igen med lut och vitolja igen eftersom vi vet att vi trivs med det. Golvet är väldigt mjukt och skönt att gå på med den behandlingen.

Vitoljade golv blir patinerade med tiden och det tycker jag är charmen med det hela.

[bild]
Håller med dig. Har lutat + vitoljat för ca 6 mån sedan. Hur viktigt är det att olja om efteråt?
Och sedan framöver? Är det som vanligt överdrivet för att få sälja olja eller behövs det verkligen oljas efter 1a gången?
 
Vi har inte oljat om efteråt, men borde kanske ha gjort det. Vissa ställen slits ju mer än andra, t ex under stolarna vid matbordet och i köket. Där har jag hällt på koncentrerad vitsåpa för att få tillbaka vitheten. Det hade säkert blivit ännu vitare om man gjort en full oljebehandling till.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
hsd
Som kontrast till oljan så är de moderna golvlackerna tåliga och gulnar inte som förr
Håller 10-20 år men om det ska omlackas så är det maskinslipning som gäller
Lackade verandagolvet för tolv år sedan och det ser ut som nytt trots att det är genomgång mellan ute och inne samt den vägen möbler å sånt får passera
Nu är jag själv i valet och kvalet när köksgolvet ska läggas om, tätare underhåll eller mer sällan med betydligt mera jobb
 
J JohanLun skrev:
Aha, var det så ditt golv blev förstört, de var bara arga hantverkarna? Ta inte hem arga snickarn för allt du gör! ;)

Men visst, jag la ju nytt golv i mitt kök, det gamla hade årsringarna flera gånger tätare och var mycket hårdare men tyvärr för förstört. I alla många andra rum hoppas jag golven går att spara (de ligger alla under mattor eller laminatgolv) men tyvärr vet jag att flera rum är ombyggda eller man mekat med el eller rör och då kanske kapat i golven då de ändå skulle täckas med matta på 30-40-talet...

Där man kan ska man spara gammalt virke, det är så otroligt mycket bättre, om man får lägga om ett golv med nytt virke kan man ju spara det man tar bort för att (förhoppningsvis) kunna använda detta när man ska laga upp ett annat golv som är skadat. Dock kan ju vara en blandning av fur / gran och tjocklek och bredd i de olika rummen...
De hantverkarna använde tyvärr mer våld en bara stirrig blick! :/
 
  • Gilla
Kallerallen
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Priserna har skena i takt med populariteten på hårdvaxoljan
Osmos olja är rätt mycket billigare att köpa från ebay, tyskland. 2,5l ca 1000kr inkl frakt. Här hemma ca16-1700kr.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Carro_D Carro_D skrev:
Så här ser golvet ut i vårt kök, tycker det ser väldigt lik bild 3 och 4, eller? Vi använde Osmo dekorvax vitt (finns också snö som ät ännu vitare) och ofärgad hårdvaxolja ovanpå. Har alltså inte lutat. Kan nämna att vi spred ut dekorvaxet väldigt tunt så tar du lite mer blir så klart resultaten ännu ljusare

Fint! Gjorde ni något med springorna innan? Våra golv var inte nåtade, men gammalsmuts har blivit nerlackad i springorna. Jag är rädd för att det blir som tipex mellan plankorna.
 
Juliecorn Juliecorn skrev:
Fint! Gjorde ni något med springorna innan? Våra golv var inte nåtade, men gammalsmuts har blivit nerlackad i springorna. Jag är rädd för att det blir som tipex mellan plankorna.
Vi nåtade inte nåt, bara dammsög väldigt noggrant. Vi fyllde heller inte i de små spikhålen från när de spikat fast masonit och plastmatta. Endast slipning och sedan behandling
 
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag kan bidra med hur våra furugolv ser ut. De är lutade och vitoljade idag. Vi lutade och vitoljade dem själva 2001. För ett par år sedan tyckte vi att den behövdes göras om. Vi provade att måla golvet grått. Trivdes inte alls med det. Slipade bort färgen och vaxade istället, utan att luta golvet. Kvistar framträdde väldigt mycket och det såg för hemskt ut tyckte vi, för det var väldigt gult och passade inte med inredningen. Då bestämde vi oss gör att göra om det igen med lut och vitolja igen eftersom vi vet att vi trivs med det. Golvet är väldigt mjukt och skönt att gå på med den behandlingen.

Vitoljade golv blir patinerade med tiden och det tycker jag är charmen med det hela.

[bild]
Jätte fin:)
Får man fråga vilken olja ni använder er av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.