Hej allesamman!

Planerar för mitt nästa hus.
Det skall bli litet (två pers i familjen sedan barnen är utflugna).

Och konstruktionen skall bli enkel, för att kostnaden inte skall
äta upp allt vi har att leva av.

Punkt 1:
Att bygga ett hus på plintar måste väl vara det mest ekonomiska?

Fördelarna är många, bl.a. inga fuktproblem, ingen dränering.
Nackdelar: Noga med att isolera bottenbjälklaget.
Litet krångligare med att ordna rördragning än med andra
grundläggningsmetoder.

Har jag fel?

//KnockOnWood

PS: Punkt 2 osv kommer!
 
Det finns ju olika typer av plintar. Många hus som ser ut att ha torpargrund vilar bara på plintar, sedan har man "fyllt ut" utrymmet mellan plintarna.
 
Vi har valt plintgrund till fritidshuset.
Plintgrund i sig är ingen absolut garanti mot underifrån kommande fuktproblem.
Tex kan kallt berg stråla kyla mot bjälklaget så att dess temperatur understiger den aktuella daggpunktn för uteluften. När luften sveper in under huset kan den kondensera mt bjälklaget.

Är man nu medveten om detta under projekteringen kan man dock enkelt bygga fuktsäkert.

I vårt fall kommer vi att klä in bjälklaget underifrån med spontad 40mm cellplast. Detta minimerar dessutom antalet köldbryggor.
Ett ur hållbarhetssynpunkt bättre alternativ är en fibercementskiva tex "Minerit Windstopper" men då får man lösa köldbryggorna på annat sätt. Under alla omständigheter bör man säkerställa god luftväxling under huset. Dvs inte bygga för grunden.

När man diskuterar grunder vill jag ändå påstå att "Plattan" är det allra bästa alternativet sett till byggfysiken. Med 200mm hård isolering, fuktspärr och ett ordentligt dräneringslager är det inte mycket som kan gå snett.

/Dadid
 
Hej Dadid och ni andra,

tack för svar!

Det jag eftersträvar är naturligtvis billigaste möjliga byggsätt.

Och jämfört med att lägga 30 m3 makadam, isolering och 10 m3 betong
för att få en platta, verkar det mycket enklare att gjuta
15 plintar (huset blir ca 8x12 m, 100 m2).

Intressant det där med att täcka in undertill med cellplast!
Hur konstruerar man bjälklaget för at få undersidan
så jämn att det blir meningsfullt?

Och förresten, där jag tänker bygga finns inget berg inom synhåll. Bara sand. Strandtomt vid insjö.

//KoW
 
Dadid, har du ritat själv? Med vad?
/petsor
 
Hej Petsor.
Jag har projekterat huset i AutoCAD och SketchUp.
Det är det senare du ser prov på här ovan.

/Dadid
 
Dadid,

Det var läckert presenterat. Just en sådan blindbottenlösning funderar jag på. ;)

Jag undrar bara hur du har tänkt runt genomtrampningrisken ?
Som jag tolkar det på dina ritningar så är cellplasten själva blindbotten.
Håller den om man gör ett felsteg ?

Jag var också inne på en annan variant med blindbottenbräda + blindbotten av ex. plywood som jag sen täckte med korsande (Paroc)fasadskivor 30mm. Kruxet här är dock att det blir en luftspalt mellan plywood och fasadskiva på 22 mm.
Har det någon betydelse, luften står ju rimligen helt stilla bakom fasadskivan. :)
 
Hej
Genomtrampningsskyddet löser vi med hjälp av tefatsstora snöskor...

Då golvbjälklaget och i viss mån taket är det enda vi inte prefabricerat, kommer vi inte att knalla omkring så mycket över avgrunden. Det är i princip bara när väggarna ställes på plats och taket tätas.
under denna tid får vi nöja oss med någon provisorisk deltäckande beläggning.
Snarast därpå påbörjas arbetet med Isolering och golvläggning.
För övrigt finns det en chans att cellplasten tål ett snedsteg, då den är 50mm, falsad, limmad och mekaniskt infäst.

Vad gäller din luftspalt så leder den inte till någon katastrofal energiåtgång :) Horisontella spalter är betydligt mindre "skadliga" än vertikala då de termiska luftrörelserna är så mycket mindre. Det viktiga i sammanhanget är ju trots allt att hindra köldbryggor i form av golvteglar som sträcker sig hela vägen från ute till inne.

Hälsningar

Dadid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.