Klarar man om man är hyfsat händig att byta ut en gammal gjutjärns-golvbrunn mot en nyare om ändå all klinkers ska rivas på golvet. Golvbrunnen skall alltså inte flyttas.
 
  • Gilla
Mång Sysslare
  • Laddar…
Det är inte svårt att byta en brunn. Problemet uppstår när du ska koppla ihop gjutjärns avloppsrör med plaströr från brunnen. Rekommenderar flexibla gummiövergångar ex "Fernco". De finns i olika varianter med olika kombinationer av diametrar. Tänk till hur högt du monterar brunnen så det passar fallet på det nya golvet. Är det betonggolv så ta det försiktigt med bilmaskinen för det brukar inte vara många centimeter mellan gjutjärnsbrunnens botten och våningen under. Ett tips är att skära spår med vinkelslip i den och slå sönder den med handslägga och slagmejsel
 
  • Gilla
Mång Sysslare
  • Laddar…
Hej,

Jag har just bytt golvbrunn i tvättstugan på källarvåningen i mitt hus från 1964. Jag skall bygga om rummet till kombinerad tvättstuga och badrum med helkaklat + badkar och handfat. Huset är byggt på platta som är 25cm tjock, golvbrunnen låg längst ner med 2 förhöjningsringar så det var ca 20cm från golvet ner till vatten nivån. Att ta bort den gamla brunnen gick bra, jag bilade med en billig bilmaskin från Bauhus som dom sålde för 299 som kampanjpris den fungerar bra forfarande och nästa jobb blir att byta golvbrunnen i badrummet på övervåningen.

När golvbrunnen var frilagd så skar jag av utloppsröret med kapmaskin och sen så slog jag bort rörbiten som satt i avloppsröret mha slägga och en liten huggmejsel. Anslutningen var tätad med bly som jag tror var vanligt på den tiden, det enda jag var rädd för var att spräcka anslutningsflänsen på avloppsröret men det gick utan problem. Innerdiametern i avloppsrörets fläns var ca 94mm och jag köpte en gummitätning som passade i detta och med rätt innerdiameter för avloppsbrunnen. Sen var det bara att se till att brunnen låg i våg och gjuta igen hålet i golvet med färdigblandad betong, 3 säckar gick åt.

Tex Rinkaby har gummitätningar, jag använde en sån här  "Gumminippel 96x75  
Gumminippel. 96x75. För anslutning av 75 HTP-rör i muffen på 3" gjutjärn.
Best.nr 4911 49,70 kr/st.

För att den nya golvbrunne skulle ligga i rätt höjd så använde jag en ställbar förhöjningsring som kan kapas till lämplig höjd så inte heller detta är några problem, se tex Rinkaby "Golvbrunn med sidutlopp 75 mm. Med sil Ø 150 mm Best.nr 3382  
Egenskaper/Dimension   » Standard » Höjd 120 mm"

+

"Förhöjningsring 35-100 mm Förhöjningsring. Obs! Passar till samtliga golvbrunnar i plast förutom best.nr 3379. Best.nr 3310  
Egenskaper/Dimension  » Kapbar mellan 35-100 mm"

Hela jobbet var enklare än jag trodde från början men jag upptäckte förstås att golvbrunnen som hade suttit där i 40 år var hel felfri och säkert kunde ha fungerat 50 år till, men regler är regler och det är väl bra att följa dessa med tanke på eventuell framtida husförsäljning eller försäkringsskador.

MVH Hans
 
  • Gilla
Mång Sysslare och 1 till
  • Laddar…
K
Jag är ledsen att behöva säga det, men ställbara universal-förhöjningsringar är inte godkända :-[
 
  • Gilla
Mång Sysslare
  • Laddar…
K
Golvbrunnar och förhöjningsringar ska vara typgodkända enligt SS-EN 1253. Universaltyperna brukar tyvärr inte vara det.

Det jag tycker är tråkigt är att man t.om i "seriösa" kakelbutiker hittar artiklar som inte är godkända. Det lurar "vanligt" folk som vill renovera själva.
 
Det är ingen som förbjuder dig men den dagen du står där med vattenskador eller har sålt huset och man börjar rota i konstruktionen så är alla försäkringar borta och du får vackert stå för hela kostnaden själv. Har du däremot följt byggregler och branschens regler kan du känna dig betydligt tryggare jämförelsvis.
Så visst det är upp till dig att använda icke godkända produkter men du ska känna till baksidan av att göra det.
 
Jag är ledsen att behöva säga det, men ställbara universal-förhöjningsringar är inte godkända
Den ställbara förhöjningsring som jag har använt och länkade till är typgodkänd enligt information på Purus hemsida, stämmer inte detta?

MVH Hans
 
K
Purus har, liksom, Jafo godkända förhöjningsringar, men de passa också bara i deras egna brunnar. Purus till Purus och Jafo till Jafo.

Det är universalringarna som säljs med bl.a argument som: "Passar i alla, så väl, äldre som moderna brunnar" som är ett lurendrejeri, men som sagt: Ni gör som ni vill...
 
OK, det var väl bra att få det utrett. Om man använder ställbara förhöjningsringar från Purus eller Jafo som är avsedda för deras brunnar så är det altså typgodkänt, då kan jag vara lugn.

Någon universal förhöjningsring som passar alla brunnar har jag inte sett någonstans . när Rinkaby skriver "Passar till samtliga golvbrunnar i plast" så avser de alla golvbrunnar, som de själva säljer som jag tror är från Jafo. Själv köpte jag brunn och förhöjningsring från Purus.

MVH Hans
 
En sista fråga bara, hur fixerar man brunnen i rätt höjd och i våg så att den passar mot det gamla röret?
När man sätter fast den nya golvbrunnen i plast mha gummibussningen som passar i det gamla röret så sitter den ganska rejält fast, i mitt fall så räckte detta och jag behövde inte fixera brunnen ytterligare. Min gamla brunn satt så djupt så att jag fick bila igenom plattan och under plattan ligger i mitt fall masugnsslagg som liknar Leca kulor, jag gjöt med ny betong ovanpå detta. Resultatet blev mycket bra och golvbrunnen ligger i rätt höjd och i våg. Om avloppsröret är nytt eller ligger löst så måste man fixera allt ordentligt så att det inte flyter upp men med gammalt rör så slipper man detta.

MVH Hans
 
Håller själv på att planerar att fixa golvet i källaren idag som enbart är grov betongplatta. Där sitter det en rätt så äten golvbrunn som är rostig och ful

skulle behöva bytas ut och behållas då jag har inkommande vatten precis previd

vad jag förstår av brunnen så går rören under den gjutna delen eller går rören alltid åt det hållet som vattenlåset är på ?

Hur mycket plats behövs för att byta denna brunn ?

IMG_2278.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du en skruv i brunnen (täcklock)?
Skruven brukar sitta på den sidan som röret går ut på... Annars kan du se den djupare delen, röret är på den andra sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.