Mitt hus är ett suterränghus där del av suterrängplanet tidigare delvis var garage. Den tidigare ägaren byggde om suterrängplanet så att garaget blev boyta. Han målade även om huset och byggde ett större utedäck på övervåningen på fasaden som vetter mot gatan. Jag tror inte att den tidigare ägaren sökt bygglov för dessa åtgärden.

Nu går jag i funderingar att bygga ett garage på tomten. Detaljplanen medger uppförande av en garagebyggnad. Men jag funderar på vad som händer om jag skulle söka bygglov för detta.

1. Skulle kommunen hävda att fastigheten redan har ett garage och därför neka bygglov?
2. Skulle kommunen ha synpunkter på gjorda ombyggnader av huset och hålla mig ansvarig för att söka bygglov för dessa i efterhand, alternativt återställa huset?
3. Eller skulle man konstatera att det inte finns något fysiskt garage idag och behandla ansökan på vanligt sätt?

Om det är risk för alternativ 2 ovan så undrar jag om det finns någon preskriptionstid då kommunen inte längre kan ålägga en att återställa/riva ett olovligt bygge? Och hur räknar man i så fall den tiden?
 
1. Får du enligt detaljplan uppföra en garagebyggnad/komplementbyggnad och det inte finns någon annan begränsning om antalet komplementbyggnader spelar det ingen roll om du har ett garage i huset redan.
2. Om det blir så att kommunen kommer på platsbesök alt kollar på gamla ritningar, om det finns några, och ser att det gjorts lovpliktiga förändringar utan bygglov kan det hända att de upprättar ett ärende. Men egentligen finns ingen anledning att blanda in bostadshuset i en ansökan om en komplementbyggnad.
3. Se punkt 1.

PBL 11. kap § 20
Om det på en fastighet eller i fråga om ett byggnadsverk har vidtagits en åtgärd i strid mot denna lag eller föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen, får byggnadsnämnden förelägga den som äger fastigheten eller byggnadsverket att vidta rättelse inom en viss tid
(rättelseföreläggande).

Byggnadsnämnden får inte besluta om ett föreläggande om det har förflutit mer än tio år från överträdelsen.

Den tioårsgräns som anges i andra stycket gäller inte om överträdelsen är att någon olovligen har tagit i anspråk eller inrett en bostadslägenhet för ett väsentligen annat ändamål än bostadsändamål. Lag (2011:335) .


Dvs har det gått längre än 10 år kan dom inte ingripa mot den åtgärden, så kan du styrka att det var längre än 10 år sedan alternativt om byggnadsnämnden med hjälp av ex flygfoton eller google street view kan styrka att det inte gått 10 år kan det bli tal om åtgärd.

Så om dom frågar så har det gått 10 år vad du vet, annars är det upp till dem att visa att det inte gjort det...
 
Jag skulle börja med att skicka in det nya bygglovet och låtsas som att jag inte kände till att de tidigare ändringarna eventueltl (troligtvist) saknar bygglov.

Min erfarenhet är att de flesta enklare bygglov i stil med det där sker utan att nån i kommunen gräver *allt* för djupt i akterna, så sålänge allt du skickar in är korrekt och uppfyller kraven så finns det ju en rätt stor sannolikhet att allt bara flyter på.

Skulle de upptäcka att du redan har ett garage i dokumentationen får du väl undersöka hur de vill genomföra kompletteringen för att få det gamla svartbygget dokumenterat. Men det är onödigt att göra i förväg. :)
 
Tackar för svar! Jag har också haft känslan att kommunen inte kan vara överdrivet nitiska och detaljstudera varje akt och dess historia.

Däremot är det väl lägligt att lämna in en ansökan som inte sticker ut i kanterna för säkerhets skull.

Samtidigt klurar jag på hur jag kan utnyttja de 40 kvm som garaget får uppta på bästa sätt. En tanke som slagit mig är: skulle jag kunna bygga ett garage i 1,5 plan? Följande paragrafer är relevanta för byggnaders utformning:

(Min tomt är betecknad med BFII2.)

- Inom med F eller kors betecknat område får garagebyggnad uppföras på en areal av högst 40 kvadratmeter.

- Inom med F eller kors betecknat område får inom varje fastighet endast uppföras en garagebyggnad.

- Inom med romersk siffra betecknat område får byggnad uppföras med högst det antal våningar som angives av siffran.

- Inom med B jämte II betecknat område får byggnad uppföras till högst 7,5 metets höjd.

- Inom med B betecknat område får tak hava en lutning mot horisontalplanet av högst 30 grader.


Baserat på detta, finns det någon utsikt att få igenom ett garage på 5,7x7 meter, 6 meter högt och med taklutning om 27 grader? Jag tycker att det ser ut så utifrån planen, men frågan är om man gör andra bedömningar när ansökan bedöms?
 
V VCM skrev:
Tackar för svar! Jag har också haft känslan att kommunen inte kan vara överdrivet nitiska och detaljstudera varje akt och dess historia.

Däremot är det väl lägligt att lämna in en ansökan som inte sticker ut i kanterna för säkerhets skull.

Samtidigt klurar jag på hur jag kan utnyttja de 40 kvm som garaget får uppta på bästa sätt. En tanke som slagit mig är: skulle jag kunna bygga ett garage i 1,5 plan? Följande paragrafer är relevanta för byggnaders utformning:

(Min tomt är betecknad med BFII2.)

- Inom med F eller kors betecknat område får garagebyggnad uppföras på en areal av högst 40 kvadratmeter.

- Inom med F eller kors betecknat område får inom varje fastighet endast uppföras en garagebyggnad.

- Inom med romersk siffra betecknat område får byggnad uppföras med högst det antal våningar som angives av siffran.

- Inom med B jämte II betecknat område får byggnad uppföras till högst 7,5 metets höjd.

- Inom med B betecknat område får tak hava en lutning mot horisontalplanet av högst 30 grader.


Baserat på detta, finns det någon utsikt att få igenom ett garage på 5,7x7 meter, 6 meter högt och med taklutning om 27 grader? Jag tycker att det ser ut så utifrån planen, men frågan är om man gör andra bedömningar när ansökan bedöms?
Vi ser inte riktigt kartan, men om alla dessa kriterier gäller ditt område låter det väl inte helt orimligt. Tänk dock på att taktusprånget inte får överstiga 50cm om du inte vill få med det i byggytan.

Hur ser området ut i övrigt, kommer en byggnad med 6m höjd påverka någon grannes utsikt där det ligger eller liknade?
(Fundera på om du "bara" ska ha 6m om du ändå har möjlighet att gå upp till 7,5m. Takhöjd i garage är trevigt och du vill väl ha plats med ordentligt med isolering ovanför övervåningen)

Har du tänkt på regeln om 5-6m mellan gata och garage, som vissa kommuner är väldigt kinkiga med?
 
Tack för tipset om takutsprånget.

Jag tror inte att garaget kommer påverka någon granne i dagsläget då det är höga häckar och buskar som skymmer garaget i dagsläget. Jag har inte hört med grannen än, han kan väl motsätta sig bygget ändå om det hamnar inom ett visst antal meter från hans tomt. Kommer inte ihåg hur mycket det gäller. 6 meter från gatan klarar jag däremot utan problem!

Beroende på var jag får lägga garaget till slut skulle jag ev behöva flytta läget på infarten in från gatan, 1-2 meter längs gatan. Behöver jag anmäla detta till kommunen? Till saken hör att de håller på att lägga om gatan utanför nu, så asfaltering etc kommer de att göra i vilket fall som närmaste månaderna. Dock innan jag ev fått igenom ett bygglov...
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Hemmakatten
Beroende på hur detaljplanen ser ut för din fastighet, kan du behöva tillstånd av väghållaren som är antingen kommunen ( då ansöker du om infarten i ditt bygglov) eller Trafikverket om det är en länsväg.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
(Fundera på om du "bara" ska ha 6m om du ändå har möjlighet att gå upp till 7,5m. Takhöjd i garage är trevigt och du vill väl ha plats med ordentligt med isolering ovanför övervåningen)
7,5 meter är ganska mycket om det är byggnadshöjden som avses. Jag antar att det är det eftersom det inte står nockhöjd, totalhöjd eller liknande.
 
useless useless skrev:
7,5 meter är ganska mycket om det är byggnadshöjden som avses. Jag antar att det är det eftersom det inte står nockhöjd, totalhöjd eller liknande.
Det har du ju helt rätt i!
Tänkte bara reflexmässigt nockhöjd, men får man ha 7.5m byggnadshöjd går det ju att klämma in 3 våningar på garaget. :)
(Om det inte vore för att antalet våningar är begränsat till 2 som i detta fall)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.