Vi köpte en byggklar tomt för nästan 2 år sedan av en privatperson. Innan vi genomförde köpet kollade vi med kommunen ifall det fanns någon "belastning" som kanske skulle kunna sänka värdet på tomten, men då fick vi veta att allting såg bra ut. För en vecka sedan beställde vi en nybyggnadskarta, och idag fick vi ett samtal från kommunen där vi fick veta att Eon har en kabel som troligtvis går diagonalt över vår tomt. Inte ens kommunen visste om kabeln som jag har förstått det, utan det har kommit fram i samband med att det byggs på granntomterna nu. Vi har beställt en kabelvisning till nästa vecka, men om det är så att den går diagonalt över vår tomt så måste kabeln flyttas, om det ens är möjligt. Vem ska då betala detta? Av Eon fick jag veta att kostnaden ska betalas av oss, men vi hade ju INGEN ANING. Inga servitut, ingen kommentar i något utav våra tomtpapper, vi har inte sett någonting någonstans. Ska vi då verkligen behöva betala för det? Det är den förr-förre ägaren som tillåtit nedgrävningen av kabeln, och eventuellt har han glömt att informera den förre ägaren om detta?

Har ni några tips/idéer på hur vi ska gå vidare, eller finns här någon som vet vem som är ansvarig för kostnaden?
 
Har inte EON ngr papper på kabeldragningen?

De borde väl rimligtvis söka servitut när de drar kabeln och inte bara förlita sig på ett muntligt OK från markägaren?
 
Jag har nu bett om kopior på papper från Eon som har gett dem rätten att dra ledningar tvärs över tomten. Vi får se om de har några. Vad händer om de inte har papper på det, är det då till vår fördel?

Jag hittade vårt avtal om köp av fastighet, där står det "Det finns vid köptillfället inga inteckningar på fastigheten. Fastigheten besväras inte av några servitut". Kan detta innebära att vi kan kräva säljaren på pengar för flytt av kabeln?
 
Det låter som det har ramlat mellan stolarna när före före ägarn tillätt detta.
Men är ni säkra på att det var han som bivilja detta (före före ägarn)?
Vilket fall som helst så måste EON ha en ledningskarta.
Så mitt förslag är att du tar kontakt med EON i första hand och får ta del av ledningskartan innan du börjar gå vidare i ärendet. Tänker mest på kostnader.
Att ni till hundra procent vet att det ligger en ledning över eran tomt. I texten så låter det o-säkert.
Antingen lågspänning kabel som försörjer hus eller dyl. eller så är det högspänning kabel
Det är en stor skillnad mellan dessa.

Men med EON ledningskarta så skall du få reda på detta.
Och om inte denna ledningen är med på denna karta.
Så är det ju en miss från ledningsägarn vem nu det är ??
Det kanske är någons granne ?

Mera kött på bena behöver du ha
Det är mitt råd
Så du slipper kostnader.

Jag tror att EON vet vad dom gör när det gäller en sådan sak.
Där imot så kanske det är mindre kunskap inom privata då tänker jag på lednings förläggning i backe.

Hälsningar
Elektrikern som skall bygga nytt hus
Som håller just på med högspänning över tomt kontra lågspänning

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.