RÄNTOR!

Det var ett tag sen ämnet var uppe. Har börjat förhandla med bankerna:

SEB: byggnadskreditiv 4,75%
bottenlån 85% av värderingen
bindningstider 1-3 år bonus 0,2%
4-10 år bonus 0,3%
rörlig ränta bonus 0,5%
topplån bonus 1%

Nordea: kreditiv 5,15%
bottenlån 75% av värdering
räntebonus 0,2% på alla

Ni som förhandlar om räntor nu, vad har ni fått?
 
SEB 0,35 på 2åringen och 0,3 procentenheter i rabatt på 3 åringen. 85% i bottenlån (om vi ville). Inga topplån.
 
Fristående sparbank (idag)
0,3% rabatt oavsett bindningstid, 75% bottenlån, kreditiv hutlösa 6,85 %

 
Precis snackat med Nordea och fått (skriftligt) följande:

* Byggkred.: 5% (2000:- i uppläggsavgift)
* Bottenlån 75% + 10% (Allt-i-ett lån vilket är bindningsbart till bottenlånsränta + 0,5%)
* 0,6% bonus oavsett bindningstid.

!! Inga admin. kostnader i samband med kreditiv eller bottenlån.

Föreningssparbanken gav samma rabatter förutom att de inte kunde garantera bonus på bottenlån (berodde på vad rätorna står i när det är dags vilket "make sense" faktiskt...)
 
djpa skrev:
Precis snackat med Nordea och fått (skriftligt) följande:

* Byggkred.: 5% (2000:- i uppläggsavgift)
* Bottenlån 75% + 10% (Allt-i-ett lån vilket är  bindningsbart till bottenlånsränta + 0,5%)
* 0,6% bonus oavsett bindningstid.

!! Inga admin. kostnader i samband med kreditiv eller bottenlån.

Föreningssparbanken gav samma rabatter förutom att de inte kunde garantera bonus på bottenlån (berodde på vad rätorna står i när det är dags vilket "make sense" faktiskt...)
Grattis! Menar 0,6% rabatt på deras ordinarie räntor när du skriver bonus? Slapp du undan kreditavgiften också? Den brukar väl ligga på 0,25-0,35.

Förstår inte varför inte FS kunde garantera samma sak???

:)
 
Vilka hustillverkare bygger ni med, eller bygger ni i lösvirke?
 
Ja, 0.6% på deras "marknadsräntor" vid bindningstillfället.
Kreditivavgift? Vi betalar bara 2000:- som extra kostnad (förutom själva ränteutgiften) sen om det kallas kredetivavgift eller ej det vet jag inget om....

Att FS inte kunde garantera bonus tycker jag faktiskt låter ganska vettigt för deras marginal ökar/minskar beroende på gällande ränta. När räntorna var uppe i 8-9% var deras marginal (=utrymme för bonus) större än idag och därför borde det vara svårt att garantera en fast bonussumma för framtiden. Låt oss säga, rent teoretiskt, att räntan nästa år skulle falla till 0.5% när vi skall binda våra lån. Då skulle Nordeas löfte ge oss pengar tillbaka! Kan nog bli en härlig rättslig tvist....

Vi bygger med Onsalavillan. Känns som bra kvalité och pålitligt företag. Påverkar det räntebonusen tror du?

 
Jag tror att det påverkar räntan, vissa (alla?) hustillverkare förhandlar sig till bra räntor hos bankerna.

Att bygga i lösvirke i egen regi och förhandla sig till lika bra räntor, verkar vara lönlöst. Trots att man bygger både billigare och bättre (?).
 
Jag skulle också tro att en "storkund" får bättre bonus än en liten kund. Handlar man mycket i aktier e.dy., har pensionsförsäkring, billlån, sparar till barnen och har sina sakförsäkringar i bankens samarbetspartnerbolag, kontra om man bara har ett halvtomt lönekonto som enda bindning till den bank där man lägger sitt bolån.
 
I vårt fall fungerade det inte att vara "storkund" hos Nordea. Vi har fått bättre villkor hos SEB och håller därför på att byta bank.

Det verkar dessutom vara väldigt olika på bankens olika lokalkontor vad man kan förhandla sig till.
 
Man skall nog, som vi gjorde, försöka spela ut bankerna mot varandra. Generellt verkar det som om man alltid får bättre service/villkor som ny/blivande kund. Den känslan fick i alla fall vi.

Är man inte nöjd med sin bank så är det bara att byta direkt. Samma sak med elleverantörer och försäkringsbolag.

En sak som jag missade att tillägga tidigare var att vi även fick ett låneskydd på alla våra lån. Detta innebär att om jag eller min fru avlider så halveras lånen direkt. Detta tillsammans med en bra livförsäkring ger en trygghet i samband med husbygge. Det är ju mycket pengar som skall lånas upp....

 
Håller med om att bankerna oftast är mer pigga på att rekrytera andra bankers kunder än att behålla sina egna. Dom måste ha något snedvridet bonusssystem som bara fokuserar på nyförsäljning och inte på merförsäljning. I förlängningen borde detta leda till att lojaliteten med den gamla banken uppluckras och att man öppnar upp för nischbankerna. Förstår inte riktigt hur de tänker.
Själv har jag bytt mellan Nordbanken, Handelsbanken, SEB och nu senast Föreningssparbanken. Alla gånger jag bytt har varit vid lånebehov.

mvh
David
 
Är det någon av er som hos någon affärsbank hamnar under t ex länsförsäkringar eller SBAB som verkar ha låga men "fasta" räntor (LF säger att man inte förhandlar om de räntor som är offentliga), efter det att "räntebonusen" är dragen?

Skulle va skönt att ta LF utan schackrande om man fixar det utan topplån...
 
Nordea:
0,2 % rabatt på bottenlån
4,70 % i kreditiv
90 % bottenlån (75% på 50-år + 15% på 30-år)
0,5 % uppläggningsavg.

LF:
5,10 % i kreditiv
75 % bottenlån
0,3 % uppläggningsavg.
bottenl+topplån enligt officiellalistan, ingen prutmån


 
Med ett lån på 2 milj ger Nordeas alternativ en månadskostnad på ca 11500 kr (inkl. drift, amortering och räntor efter skatteavdrag). 1,5 milj ger ca. 9000:-/mån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.